سه درس برای بقا در سال اول کسب وکار
سال اول کسب وکار، سالی مهم و چالش برانگیز است. ممکن است به عنوان یک کارآفرین، پر از آرزو بوده و ایده های بسیار عالی ای داشته باشید. همزمان با این که در تکاپوی راه اندازی کسب وکار خود هستید، باید نسبت به مسائل و موضوعاتی که ممکن است در سال اول با آن مواجه شوید، آگاهی پیدا کنید تا بتوانید آن ها را با موفقیت پشت سر بگذارید.
در ادامه این نوشتار، راس بوهردروف ( Ross Buhrdorf ) کارآفرین و بنیان گذار سازمان ZenBusiness تجربیات سی ساله خود را در این زمینه بیان میکند.
کمالگرایی را فراموش کنید و بر یافتن مشتریان کسب وکار خود تمرکز کنید.
می توان گفت دلیل شماره یک شکست بسیاری از کارآفرینان این است که برای محصولات و خدمات خود مشتری ندارند. با توجه به این موضوع، در سال اول شروع فعالیت کسب وکاری خود باید بر یافتن گروهی از افراد که مشتری هدف شما بوده و قصد خرید محصولات شما را دارند، تمرکز کنید.
بسیاری از افراد تصور می کنند که باید قبل از یافتن پایگاه مشتریان خود، به محصول یا خدمتی با سطح عالی دست یابند، درحالیکه این امر فقط یک تصور غلط است و مانعی برای ادامه فعالیت در مسیر کسب وکاری محسوب می شود.
تفکرات منفی نسبت به محصولتان که ذهن شما را به سمت کمال گرایی می برد، کنار بگذارید. این تفکرات در قالب جملاتی از قبیل “اگر این بخش از کار تغییر دهم و یا…. بهتر می شود”، بیان می شود. در مقابل باید بر سوال مهمتری تمرکز کنید. از خود بپرسید آیا می توانم سود کافی را برای ادامه فعالیت خود یافته و یا آن را ایجاد کنم؟
یکی از بهترین راه های شناسایی مشتریان استفاده از کانال های پولی از جمله کانال های تبلیغاتی گوگل است، سرویس های گوگل در به حداکثر رساندن نمایش محصولات و خدمات کسب وکار شما به مشتریان بسیار موثر هستند. کسب وکارهایی که در مراکز خرید به فعالیت مشغولند، از طریق رفت و امد زیاد و ترافیک بالای حضور مردم به فروش بیشتری می رسند، امروزه مبحث ترافیک آنلاین مطرح است، و استفاده از کانالهای پولی گوگل به معنای بهره مندی از ترافیک آنلاین است.
هنگامی که مشتریان خود را پیدا کردید، یک نقطه شروع قوی برای کسب وکار خود تعریف کرده و می توانید مسیر دقیق فعالیت خود را تعریف و تنظیم کنید.
نقدینگی خود را مدیریت و کنترل کنید.
یکی دیگر از دلایل اصلی شکست زودهنگام کسب وکارها این است که نقدینگی شان زود به پایان می رسد. پس فراموش نکنید که مدیریت جریان نقدینگی ماهانه و هزینه های شرکت بسیار مهم است.
مدیریت جریان نقدینگی با موضوع یافتن پایگاه مشتریان نیز در ارتباط است. کسب وکار شما باید به اندازه کافی زنده بماند تا موفق شود مشتریان خود را بیابد. پیشنهاد می شود رویکردی محافظه کارانه اتخاذ کنید تا بتوانید بقای خود را تضمین کنید.
مدیریت جریان نقدینگی را با پیاده سازی یک سیستم مرتبط شروع کنید، تا بتوانید پول ورودی و خروجی به شرکت خود را ردیابی کنید. همچنین مطمئن شوید که مفاهیم جریان نقدی و سود را به درستی درک کرده و تفاوت آن ها را می دانید. برای مثال، اگر تعداد زیادی از محصول خود را به فروش برسانید، لزوما به معنای به سود رسیدن نیست و ممکن است حتی از عهده پرداخت قبض های خود نیز بر نیایید.
فرض کنید ۵۰.۰۰۰ میلیون تومان محصول را به صورت اعتباری و با شرایط ۶۰ روزه به فروش برسانید. همچنین برای ساخت این محصولات ۳۵.۰۰۰ میلیون تومان هزینه کرده باشید و این هزینه را می بایست ظرف ۳۰ روز به تامین کنندگان پرداخت کنید. در این میان هزینه حقوق، اجاره و… را نیز باید پرداخت کنید. اگر نقدینگی را مدیریت نکنید، نمیتوانید چراغ کسب وکار خود را روشن نگه دارید.
در محافظه کار بودن باید به تصمیم گیری نیز توجه کنید، در واقع تصمیم گیری بخش دیگر محافظه کار بودن است. تا زمانی که در ارتباط با چگونگی تعریف و یافتن پایگاه مشتریان خود، نحوه کسب درآمد و جذب سرمایه گذار تصمیمی نگرفتید، از استخدام بیش از حد نیروی انسانی پرهیز کنید.
توجه به همه این نکات، برای خلق فرصت رشد کسب وکار ضروری است.
آرامش خود را حفظ کنید و قدم درست بعدی را بردارید.
در طول سال اول تاسیس یک شرکت، همیشه بحران های زیادی و دلایلی برای وحشت و نگرانی وجود دارد. مثلا ممکن است مشخص شود محصول جدید شرکت شما به نرخ فروش مورد انتظار نرسد، یا اینکه یکی از اعضای مهم و حیاتی تیمتان، شما را ترک کند، و یا به دلیل یک هزینه غیرمنتظره، بخش عظیمی از درآمد خود را از دست بدهید و یا به طور غیرمنتظره با رقیب جدیدی مواجه شوید. این لیست می تواند تا بی نهایت ادامه پیدا کند.
همه سناریوهای فوق جدی هستند، اما مطمئن باشید که این مسائل، موضوعات مرسومی هستند که با دقت در تصمیم گیری می توانید از عهده آن ها برآیید. کافی است آرامش خود را حفظ کنید ( میتوانید مدیتیشن کنید و یا برحسب تجربه خود، کاری که موجب آرامشتان می شود انجام دهید)، به حس درونی خود توجه کنید و برای گام درست بعدی تصمیم گیری کنید. اگر این گونه عمل کنید، مسیر رو به جلو برایتان آشکار خواهد شد.
با به کارگیری این تاکتیک ها، به عنوان یک کارآفرین می توانید با چالش های رایجی که در طول سال اول کسب وکار که احتمالا سخت ترین سال کاریتان باشد، کنار بیایید و در عین حال بر آن چه برای مردم مهمتر است، تمرکز می کنید.