طراحی و تولید سیستم صد درصد بومی موقعیت یابی دقیق ماهوارهای با دقت سانتی متری توسط شرکت دانش بنیان ایرانی
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، شرکت هیرونگار پارس مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به طراحی و تولید سیستم کاملا بومی موقعیت یابی دقیق ماهواره ایی با دقت سانتی متری شد.
مهندس میثم غنی زاده، مدیرعامل شرکت هیرونگار پارس در گفت وگو با یازدهمین Park Talk اتاق رسانه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به کاربردهای گسترده سیستم های تعیین موقعیت ماهواره ای گفت: ما در قالب یک استارتاپ با ایده طراحی و تولید محصولات مرتبط با صنعت موقعیت یابی که با نام GNSS شناخته میشود، فعالیت خود را شروع کردیم.درحال حاضر میتوانیم محصولات شرکت را به دو دسته تقسیم کنیم. یک دسته از محصولات در حد طراحی و تولید هستند، به این معنا که در حد ایده بوده و حالا کمی پیش رفته و به پروتوتایپ رسیده ایم، دسته دیگر از محصولات نیز به صورت صنعتی درحال عرضه به بازار هستند.
وی در ادامه افزود: این حوزه را میتوان به دو دسته سیستم های تعیین موقعیت دقیق ماهوارهای که با صنعت GIS و گیرنده های نقشه برداری مرتبط هستند و صنعت غیردقیق که کاربرهای عمومی دارد، تقسیم کرد و محصولات ما در دسته سخت افزاری، نرمافزاری و خدمات و سرویس جای میگیرد.
مهندس غنی زاده در معرفی محصول جدید شرکت که در دسته گیرنده های نقشه برداری ماهواره ای قرار میگیرد، اظهار داشت: این محصول دقت سانتی متری را در اختیار کاربران قرار میدهد. در سال ۹۷ محصول اول خود را در این حوزه طراحی کرده، در سال ۹۸ به پروتوتایپ آن رسیدیم و در سال ۹۹ محصول اول عرضه عمومی و به اصطلاح صنعتی شد. ارتقای دانش و دریافت ایدههایی از سمت کاربران، باعث شد تا پی ببریم که در زمینه ارتقای محصول قبلی چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم. برای مثال نداشتن نمایشگر، نداشتن برخی از سرویس های تحت وب و برخی از امکانات جانبی در محصول اول، سبب شد تا محصول دوم را طراحی کنیم.
ایشان یادآور شد: محصول جدید، منطبق با استانداردهای روز دنیا و قابل رقابت با محصولات کشورهای پیشرو مانند آمریکا، سوییس، آلمان و چین است. بررسی محصولات کشورهای پیشرفته و درنظر داشتن روندهای موجود در کسب وکارهای GNSS و نقشه برداری در طراحی و تولید این محصول موثر بوده است.
غنی زاده در تشریح رویکرد شرکت گفت: به طور کلی رویکرد شرکت این است که ما نیز باتوجه به محصولات موجود در بازار و طرحهایی سایر کمپانی های پیشرو انجام میدهند، به فعالیت بپردازیم و ابتدا نیاز کشور را مرتفع کرده و سپس در سطح دانشی با آنها به رقابت بپردازیم.
وی بر بومی بودن صد درصدی محصول جدیدشان تاکید کرد و افزود: چنین محصولاتی قبلا توسط شرکت های پیشرو این صنعت طراحی و تولید شده اند. در طراحی و تولید اولین محصول از مهندسی معکوس استفاده کردیم، اما در تولید محصول دوم، به علت آنکه دانش اولیه ایجاد شده بود، در بخش تحقیق و توسعه و با بهره گیری از تکنیک های شرکت خود، طراحی محصول را به صورت کامل و بومی انجام دادیم.
مدیرعامل شرکت هیرونگار در تصریح مفهوم بومی بودن محصول بیان کرد: در بومی سازی باید در دو لایه سخت افزاری و نرم افزاری طراحی انجام داده شود. لایه سخت افزاری شامل طراحی PCD، طراحی مدار الکترونیک و… می باشد. لایه برنامه ریزی نیز شامل برنامههایی است که سخت افزار در آن مدیریت شده و کار میکند؛ همچنین این لایه شامل نرم افزار یا اپلیکیشنی است که گیرنده را مدیریت کرده و داده ها را در اختیار کاربران قرار میدهد.لذا این محصول صددرصد بومی است.
غنی زاده به وجود چالش هایی در کشور درباره بومی بودن اشاره کرد و گفت: بومی سازی بدین معنا نیست که به تولید قطعات الکترونیکی بپردازیم، برای مثال مقاومت، خازن، آی سی و… توسط شرکت های مختلف تولید شده و در بازار وجود دارد. محصول بومی ما از قطعاتی که در بازار موجود بوده مهیا شده است. با این تفاوت که دانش و تکنیک ما موجب شده تا از آن ها استفاده کرده و ارزش افزوده بالایی را برای محصول خود ایجاد کنیم.
مهندس غنی زاده در معرفی کاربران محصول شرکت تصریح کرد: مهندسین نقشه بردار، شرکت های خدماتی و مهندسی در حوزه عمران و ساختمان، سازمان های GIS محور مانند شرکت آب، برق، گاز، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متقاضی استفاده از چنین محصولاتی هستند. به طور کلی هر کسی که به دقت سانتی متری برای فعالیت های مختلف از جمله جانمایی، تهیه نقشه، پیادهسازی نقشه، تعیین حدود، محیط و مساحت املاک و اراضی کشاورزی نیاز دارد، میتواند کاربر این سیستم باشد.
غنی زاده در بیان میزان سهم بازار اظهار داشت: تعیین این موضوع با توجه به عدم شفافیت آمار واردات سخت است، با این وجود میتوان گفت که درحال حاضر یک چهارم نیاز بازار را تامین میکنیم که با سرمایه گذاری بیشتر در دو بخش تولید و تامین و همچنین تحقیق و توسعه میتوانیم سهم بیشتری را در بازار کشور داشته باشیم.
ایشان به حضور رقبای خارجی و داخلی نیز اشاره کرد و گفت: فکر میکنم حدود ۵۰ درصد مالکیت در اختیار تولید کنندگان داخلی است که به طور مشخص دو شرکت هستیم و ۵۰ درصد دیگر و شاید بیشتر در اختیار شرکت های خارجی است که در ۲ سال اخیر بیشتر از کشور چین بوده اند.
مهندس غنی زاده با یادآوری این نکته که در گذشته، در صنعت موقعیت یابی دقیق از دوربین های نقشه برداری استفاده میشد، بیان کرد: دوربین های نقشه برداری به همراه سیستم های اندازه گیری سنتی با سهولت کمتر، سرعت کمتر و هزینه بالاتری، خدمات را به مهندسین نقشه بردار ارائه میدادند. در واقع برای رسیدن به متخصات یک نقطه باید کار سنگینی انجام میشد. اما امروزه با یک گیرنده که سیگنال های ماهواره ایی را از منظومه ها و موقعیت های ماهواره ای که توسط اتحادیه اروپا، چین، آمریکا و روسیه طراحی و وارد سرویس شده اند، دریافت میکند و با کمک آن در کسری از دقیقه میتوان به دقت سانتی متر رسید.
مهندس غنی زاده در تشریح چالش های کسب وکاری گفت: بیشتر چالش ها در همه کسب وکارها مشترک است. بحث تامین مالی یکی از چالشهای اصلی شرکت بود، زیرا محصول به علت داشتن پروتکل های ارتباطی جز صنعت اینترنت اشیا محسوب میشود و می بایست با گروه های مختلف کاری و متخصص همکاری داشته و جذبشان کرد. تامین مالی چنین گروه هایی دشوار است. همچنین بخش طراحی تا رسیدن به پروتوتایپ و سپس محصول نهایی نیازمند سرمایه گذاری و تامین مالی است تا بتوان محصول را فورا وارد بازار کرد. و به خاطر اینکه ریسک سرمایه گذاری در کشور بالاست، صندوق های سرمایه گذاری و VCها در کسب وکارهای خیلی خاص و تکنیکی با احتیاط ورود میکنند و فرایند مذاکره با ایشان نیز بسیار زمان بر است.همچنین در حال حاضر نیروی متخصص کم شده و در کنار آن هزینه های نیروی انسانی افزایش یافته است و این امر نیز یکی دیگر از چالش های ماست.
غنی زاده به حمایت های مجموعه هایی مانند پارک های علم و فناوری از جمله پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: در حوزه مالی و به صورت مقطعی، جذب سرمایه های کوتاه مدتی را داشته ایم. در بحث منتورینگ و مشاوره نیز این نهادها، نسبت به محیط بیرون خدمات و کارایی بیشتری ارائه میدهند. همچنین اکوسیستم ایجاد شده توسط پارک علم و فناوری سبب میشود تا سرمایه گذاران راحتتر پذیرای گپ و گفت باشند و میتوان با ایشان به صورت گروهی یا موردی به گفتمان پرداخت.
مدیرعامل شرکت هیرونگار پارس این صنعت را رو به رشد دانست و بر تلاش برای همگامی با این تکنولوژی تاکید کرد و گفت: با افزایش توان مالی و توان تحقیق توسعه میتوانیم تنوع محصولات خود را بالا ببریم. زیرا در این صنعت هرساله باید یک خدمت یا محصول جدید یا یک رویکرد جدید داشته باشیم تا بتوانید در بازار جایگاه خودتان را حفظ کرده و سهم بازار خود را افزایش دهیم.
غنی زاده از رویکرد صادراتی به عنوان الویت شرکت یاد کرد و گفت: داشتن صادرات و رسیدن به درآمدهای ارزی، هدف اصلی ماست. با وجود بالا بودن رقم GDP ایران و همچنین حضور مصرف کنندگان بزرگ، درآمدها تحت شعاع نوسانات ارزی قرار گرفته است. در تلاشیم تا بتوانیم با درآمد ارزی فعالیت های خود را بیشتر و بهتر گسترش دهیم.