هدف بازاریابی و صادرات نوین، ایجاد ارزش است

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با همکاری منطقه ازاد ارس دومین وبینار دوره های اموزشی توانمندسازی صادرات و تحلیل کسب و کاها در پسا کرونا را در یازدهم شهریور ماه ۹۹ برگزار کرد.

محوریت این دوره اموزشی توانمند سازی، مدیریت استراتژیک صادرات کالا بود که توسط مهندس مازیار قاسم زاده سنگرودی ارائه شد. مهندس قاسم زاده در صحبت های خود در خصوص صادرات، اهمیت صادرات و نکاتی که در قبل، حین و بعد صادرات باید رعایت گردد، سخن گفت. وی در گفته های خود به سرفصل های اصلی برای صادرات اشاره کرد و بایدها و نبایدها یک صادرات مطلوب را شرح داد. ایشان در گفته‌های خود به بهره‌مندی از مشاوران توانمند در امر صادرات تاکید کرد. مهندس قاسم زاده گفت: صادرات بدون بازاریابی امری بی بهره است، همانند زمین کشاورزی که اگر آماده نباشد و شما اگر بهترین بذر را هم در آن بکارید، بهره کافی نخواهید برد. وی در ادامه گفته‌های خود به مبحث برند بودن اشاره کرد و گفت برند بودن بسیاری از مشکلات در امر صادرات را حل می‌کند. نکته دیگری که در صادرات اکثر کشورها رعایت می‌گردد آن است که کالاها پس از جایگاه یابی در داخل کشور مبدا و رهبر بازار شدن، اقدام به صادرات می نمایند که این امر پشتوانه ملی را نیز به همراه خواهد داشت. مهندس قاسم زاده در ادامه گفته‌های خود به بررسی‌های مدیریتی، برندینگ، بازاریابی، بررسی قوانین مرتبط با حوزه صادران، مباحث اینکوترنز و چگونگی تدوین استراتژی صادرات و … پرداخت.
ایشان به مهم‌ترین اقدامات برای توسعه صادرات غیرنفتی در شرایط فعلی اشاره کرد. از جمله:
۱- ترغیب شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای تولیدی مستقر در پارک‌های علوم و فناوری به تولید کالاهای ابتکاری و اقلام جدیدی که برای آنها در همه بازارها تقاضا وجود دارد.
۲- انتخاب حداکثر ۱۰ کالای مهم از بین فهرست کالاهای قابل صدور فعلی که تعداد آنها به چند هزار قلم می‌رسد و تمرکز روی برطرف کردن همه مشکلات و موانع صدور آنها.
۳- تقویت تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادراتی و بهره‌گیری از توان آنها برای نفوذ به بازارهای جدید.
۴- افزایش تعداد رایزن‌های بازرگانی و انتخاب آنها براساس معیار شایستگی، تامین بودجه برای انجام فعالیت‌های آنها و ایجاد امکاناتی که رایزن‌ها می‌توانند در مناطق تجاری کشورهای محل اقامت خود – در خارج از نمایندگی‌های سیاسی- وظایف محول را انجام دهند.
۵- تجدیدنظر در مشوق‌ها یا سیستم‌های تشویق صادرات فعلی که از کارآیی لازم برخوردار نیستند و بعضا به طول کامل اجرا نمی‌شوند.
۶- بهره‌گیری از ظرفیت مناطق آزاد تجاری کشور در جهت توسعه صادرات و تامین نیازهای اساسی واحدهای تولیدی و بازنگری در قانون تاسیس این مناطق که بیش از ربع‌قرن از تصویب آن می‌گذرد.
۷- بازنگری در قانون جلب سرمایه‌های خارجی و اعطای مشوق‌های جذاب به سرمایه‌گذاری‌های خارجی که در بخش صادرات به کار روند و متضمن انتقال فناوری‌های پیشرفته به کشور باشند و …