آیا شما هم مانند یک کارآفرین فکر میکنید؟
همه گیری کرونا به ما آموخت که قطعیتی درباره اشتغال و کسب وکارها وجود ندارد. شرکت های بسیاری تعطیل شدهاند و حتی بسیاری از کسب وکارها مجبور شدند نیروهای توانمند خود را بیرون کرده و در قالب یک کسب وکار بسیار کوچک به فعالیت ادامه دهند. در چنین شرایطی هم راه اندازی یک کسب وکار به تنهایی به جمله من کار خودم را اداره میکنم و رییس خودم هستم، محدود نمی شود و موضوعی فراتر از این لفظ ساده است.
شما باید طرز فکری کارآفرینانه داشته باشید تا بتوانید در این عصر به موفقیت دست یابید، و برای داشتن چنین طرز فکری لزوما نیازی نیست که فارغ التحصیل یک مدرسه کسب وکاری باشید و یا در دوره ها و سمینارهای بسیاری شرکت کرده باشید. برای این امر باید کمی تامل کنید و خود را به خوبی بشناسید.
چگونه میتوانید بفهمید که طرز فکری کارآفرینانه دارید؟ در این نوشتار شرح مختصری از ذهنیت کارآفرینان ارائه میشود، اگر بیش از یکی از این ویژگی ها را دارید، به طرز فکر کارآفرینان نزدیک هستید.
۱.توانایی حفظ نگرش مثبت
هنگامی که بحث راه اندازی کسب وکار مطرح است، داشتن نگرش مثبت بسیار ضروری و موثر است. نحوه عملکرد شما دربرابر چالش ها و موانع، نمایانگر شیوه اجرایی شما در کسب وکارتان است. این موضوع بر دیدگاه کارکنانتان نسبت به شما نیز تاثیر میگذارد. اگر در لحظه مواجه با شکست و یا یک مشکل، عقب بکشید و خود را ضعیف و ناامید نشان دهید، اعتماد کارکنانتان را از دست میدهید. داشتن نگرش مثبت به شما کمک میکند که با مشکلات و موانع مسیر خود بدون قضاوت مبهم ناشی احساسات منفی رو به رو شوید.
۲.پذیرای تجربه ها و موضوعات مختلف بودن
کسب وکارها نیز مانند زندگی واقعی، غیرقابل پیش بینی هستند. باید برای اتفاقات آینده آماده باشید و به موضوعات احتمالی فارغ از آنکه رخ بدهند یا خیر، فکر کنید. به عنوان یک کارآفرین باید بتوانید با موضوعات مختلف مواجه شوید و برای مسئله های گوناگون مسیر کسب وکار خود، راه حل پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که باید خود را با محیط درحال تغییر کسب وکارها وفق دهید. برای مثال در بحران کرونا، بسیاری از کسب وکارها، فعالیت و فروش محصولات خود را به بستر آنلاین انتقال دادند.
۳.مانند یک کودک کنجکاو بودن
در کسب وکارها شاهد موضوعات، اجزا و قطعات پیچیده هستیم. دیدن چگونگی و نحوه کار اجزا و قطعات در یک کسب وکار بسیار شگفت انگیز است. هنگامی که درباره چگونگی کار کردن اجزا و قطعات و همچنین نحوه نگرش به مسائل از نگاه دیگران کمی تحقیق کنید، به مرور زمان حس کنجکاوی نسبت به این امور را در خود بیدار میکنید. این کنجکاوی، شما را با مسائل مختلف آشنا میکند و سبب میشود تا بتوانید راهحلهای متفاوتی برای مشکلات کسب وکاری خود، حتی قبل از وقوع آن ارائه دهید.
۴.داشتن توانایی ترغیب و متقاعد کردن دیگران
اینکه بتوانید مردم را متقاعد کنید تا محصولات و خدمات شما را بخرند، یک جنبه از توانایی ترغیب و متقاعد کردن است. به عنوان یک کارآفرین، باید بتوانید کارکنان خود را درباره موثر بودن راهحلها متقاعد کنید و این جنبه دیگری از این توانایی است. به همین دلیل برای هر کارآفرینی مهم است که توانایی این را داشته باشد که بتواند دیگران را متقاعد کند، چه در مورد فروش محصولاتش و چه در مورد پیشنهاد یک راه حل برای مشکلی. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که کلید اقناع دیگران، ارتباط موثر است و این، موضوعی فراتر از فروش محصولات به مردم است. وقتی که توانایی برقراری یک ارتباط موثر با دیگری را داشته باشید، به این امر نیز واقف خواهید بود که چگونه دیگران را به سمت نقطه نظر خود هدایت کنید. همچنین می دانید که چگونه پیام خود را در پیام خود را در پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی ارسال کنید تا ارتباط موثری با مخاطبان شکل بگیرد.
- خلاقیت داشتن
در ارتباط با مبحث حل مشکلات و مسائل، توانایی افراد در ارائه راه حل های مختلف از چند بعد گوناگون نشات میگیرد و خلاقیت عامل مهمی در نحوه نوآوری محصولات و خدمات است. هنگامی که کارآفرینان خلاق باشند، فراتر از فروش یک محصول یا حل یک مشکل عمل میکنند. جالب است اگر بدانید برخی از موفق ترین شرکت های بزرگ جهان، فعالیت خود را تنها با یک محصول شروع نکرده اند بلکه با یک خلاقیت و نوآوری پا به عرصه فعالیت گذاشته اند.
- داشتن انگیزه درونی
از ایلان ماسک میتوان به عنوان یکی از باانگیزه ترین کارآفرینان یاد کرد. وی علاوه بر ویژگی های فوق، به عنوان یک کارآفرین باانگیزه شناخته شده است، به طوری که در طول هفته ساعت های طولانی به انجام کار مشغول است. اسپیس ایکس و تسلا بارها شکست خوردند تا سرانجام به موفقیت رسیدند. سخت کوش بودن کافی نیست، به عنوان یک کارآفرین باید همواره انگیزه خود را حفظ کنید حتی وقتی که همه چیز از دست رفته به نظر میرسد. انگیزه شخصی متاثر از مثبت اندیشی افراد است. هرچه بیشتر فکر کنید که میتوانید از پس مشکلات برآیید، انگیزه دادن به خودتان نیز راحتتر میشود.
۷.تاب آوری و سرسخت بودن
کسب وکارها همواره با سختی ها و مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکنند و در پاندمی کرونا این موضوع تشدید شد. اگر به تازگی کسب وکار خود را شروع کرده اید، روزهایی خواهید داشت که به نظر میرسد همه چیز از دست رفته است و شما به فکر ترک کسب وکارتان خواهید افتاد، اما این کار را نکنید. زمانی را به استراحت و تجدید قوا اختصاص دهید، روی پاهای خود بایستید و دوباره تلاش کنید. سرسختی و تابآوری دربرابر سختی ها، دو نیروی محرکه اصلی برای موفقیت در هر صنعتی است. به استیو جابز، ایلان ماسک، بیل گیتس و ری کروک نگاه کنید. اگر آن ها در مرحله ای از سفر کسب وکاریشان تسلیم میشدند، در جایگاه امروزشان نبودند.
- پذیرفتن مسئولیت اتفاقاتی که رخ میدهد
مسئولیت پذیری یکی از صفاتی است که صاحبان کسب وکار یا آن را فراموش کرده اند یا دیگر به آن توجه نمیکنند. به عنوان صاحب یک کسبو کار باید این موضوع را بدانید و بپذیرید که همه چیز تقصیر شماست. این شما هستید که سیگنال های حرکتی را در یک کسب وکار به دیگران ارائه میدهید، تصمیم میگیرید که چه کاری انجام بدهند یا انجام ندهند. مفهوم مالکیت اقدامات کسب وکار به این معناست که شما نه تنها برکسب وکار خود مسلط هستید، بلکه مسئولیت های همراه این موضوع را نیز پذیرفته اید. وقتی به مرحله تشخیص و پذیرش اتفاقات کسب وکارتان برسید، برای کسب موفقیت، بیشتر تلاش خواهید کرد.
۹.توانایی شنیدن و پذیرفتن ایده ها و پیشنهادات مختلف
متقاعد کردن دیگران درباره ایده و چشم انداز کسب وکاریتان امر دشواری است. اما شنیدن و پذیرفتن ایده دیگران مبحث متفاوتی است. به عنوان یک کارآفرین باید بتوانید پذیرای بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات دیگران نسبت به کسب وکارتان باشید. یک کارآفرین خوب همیشه در معرض ایده ها و انتقادات جدید است زیرا میخواهد در کسب وکار خود موفق شود. آن ها میدانند مسائل خودبه خود حل نمیشوند، بنابراین همواره به دنبال دریافت بازخورد از دیگران هستند.
- اشتیاق برای ادامه مسیر و کمک به دیگران
هرگز کارآفرینانی را ندیده ام که به شغل خود علاقه ای نداشته باشند. در عصر حاضر، همه چیز به توانایی کمک به مردم و ایجاد تغییر در زندگی آن ها برمی گردد. به همین دلیل امروزه شاهد ایجاد و راه اندازی کسب وکارهای بسیاری براساس اشتیاق کمک به مردم هستیم. هنگامیکه اشتیاق داشته باشید، انگیزه ارائه راه حل و ایده هایی برای صنعت خود و اطرافیانتان نیز دارید. وقتی که کسب وکارتان براساس این اشتیاق بنا شده باشد، از این شور و اشتیاق به عنوان سوخت برای ادامه مسیر استفاده خواهید کرد. تا زمانیکه کارها را به منظور رسیدن به اهداف بزرگتر دنبال میکنید، کسب وکارتان نیز خوب پیش خواهد رفت.
- داشتن توانایی همدلی (به بیان دیگر؛ میتوانید با کفش دیگران راه بروید)
همدلی ویژگی ای است که صاحبان کسب وکارها اغلب آن را نادیده میگیرند. کارآفرینانی هستند که از موقعیت نیروی کار خود آگاه نیستند و نمیدانند بر او چه میگذرد. آنها وقتی برای این موضوع اختصاص نمیدهند. برای درک بهتر موضوع، داستان زیر را بخوانید.
در سازمانی، متصدی بخش منابع انسانی دائما یکی از کارمندان را به دلیل عدم عملکرد مطابق انتظار توبیخ میکرد. هر هفته با او تماس میگرفت و کاستی های او را یادآور میشد. او هرگز راه حلی برای کمک به این کارمند پیدا نکرد، زیرا زمانی را به این موضوع اختصاص نداده بود. این موضوع زمانی حل شد که فرد دیگری از منابع انسانی وارد عمل شد و این بحران را حل کرد و شرکت علت عملکرد ضعیف شخص مورد نظر را فهمید. این کارمند به تازگی از همسر خود جدا شده بود و نتوانسته بود سرپرستی فرزندانش را به عهده بگیرد. او همچنین خانه اش را نیز از دست داده بود و در خانه یکی از دوستانش زندگی میکرد. کارمند منابع انسانی به او توصیه کرد که چند هفته مرخصی بگیرد تا امور را سروسامان دهد و با نیرویی تازه به محل کار بازگردد.
همانطور که میبینید صاحبان کسب وکاری که نسبت به کارکنان خود احساس همدلی دارند، به دنبال علت مسائل میگردند و این از اشتیاق آنها برای کسب وکارشان ناشی میشود. به خاطر داشته باشید که اگر به کارکنانتان کمک نکنید، نباید انتظار داشته باشید که کسب وکارتان زنده بماند.
سخن پایانی
روزگار شرایط سختی را پیش روی کارآفرینان قرار میدهد، در این میان آنچه که کسب وکارها را زنده نگه میدارد، طرز فکر کارآفرینان است. اگر چند ویژگی از ویژگی های فوق را دارید، پس میتوانید کارآفرین خوبی باشید. اگر برای بهتر شدن و کمک به بهبود دیگران اشتیاق دارید و در این زمینه تلاش می کنید، باید بدانید که کسب وکارتان پیشرفت خواهد کرد.