توسعه اقتصاد دیجیتال از درگاه ارزش آفرینیهای مشترک میگذرد…
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، وبینار “پست و کسب و کارهای دیجیتال، فرصتها و ارزش آفرینی مشترک” را با محورهای تجارت الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی بر بستر پست و توسعه سکوی تجارت الکترونیکی پست، حضور دکتر محمدرضا قادری عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست روز چهارشنبه ۱۲ مرداد ماه برگزار کرد.
در ابتدای این وبینار، دکتر قادری با اشاره به مفهوم توسعه اقتصاد دیجیتال گفت: توسعه اقتصاد دیجیتال وابسته به رشد و توسعه استارتآپها این حوزه و تحول دیجیتال کسب وکارهای موجود میباشد. وی در ادامه افزود: بسیاری از کسب وکارها و استارتآپهای حوزه تجارت الکترونیک به دلایلی همچون نداشتن شبکه توزیع مناسب، عدم دسترسی به بازار و همچنین کمبود منابع مالی و سرمایه با مشکل مواجه هستند.
ایشان با توجه به مسائل فوق، به سکوی تجارت الکترونیک و سرویس شتابدهی شرکت ملی پست اشاره کرد و افزود: شرکت ملی پست، امکانات و زیرساختها و شرکای تجاریاش را برای توسعه تجارت الکترونیک در اختیار کسب وکارها و استارتآپها قرار میدهد.
قادری با شرح رویکرد پلتفرمی کسب وکارهای بزرگ ادامه داد: در دنیای امروزی کسب وکارهای بزرگ در حوزه اقتصاد دیجیتال را به دلیل تنوع سرویسها و ضرورت یکپارچگی رویکرد پلتفرمی را انتخاب کردهاند.
ایشان در ادامه گفتههای خود تغییرات زنجیره ارزش شرکت ملی پست را مورد توجه قرار داد. زنجیره ارزش شرکت ملی پست از مبحث لجستیک فراتر رفته و علاوه بر موضوع لجستیک ،حوزههای بازاریابی، سفارش، پرداخت و نگهداشت را نیز شامل میشود.
قادری به راهکار عملیاتی شرکت ملی پست در شتابدهی اشاره کرد و گفت: در این سرویس شتابدهی با استفاده از ظرفیتهای موجود شرکت ملی پست و با همکاری شتابدهندهها، پارکهای علم و فناوری از جمله پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، نظام صنفی رایانه و مراکز رشد استانی امکاناتی در اختیار شرکتها قرار خواهد گرفت. در واقع پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، شرکت ملی پست و شرکتهای استارتآپی اجزای اصلی این طرح هستند که با امضای تفاهمنامه همکاری میان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و شرکت ملی پست، میان دو عضو اصلی این طرح ارتباط برقرار شده است.
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با شناسایی و معرفی شرکتهای استارتآپی منتخب به شرکت ملی پست، نظارت و پیگیری عملکرد شرکتهای معرفی شده و ارائه آموزشهای لازم در صورت نیاز ، ارتباط خود را با دیگر عضو اصلی این طرح برقرار مینماید.
وی ضمن اشاره به ابعاد تجارت الکترونیک به شرح مهمترین مشخصههای تجارت الکترونیک در بستر شرکت ملی پست پرداخت که شامل امکان ردیابی و رهگیری، سرعت و دقت، لجستیک، کاهش هزینهها، خدمات مالی متنوع، کاهش سفرهای درون شهری، امنیت و اعتماد و… میباشد.
ایشان در انتهای وبینار به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.