چه تفاوتی میان مراکز رشد ، شتابدهندهها و استارتآپ استودیوها وجود دارد؟
هنگامی که با دیگران در ورکشاپها و رویدادها صحبت کردیم، متوجه شدیم که آنها درباره انکوباتورها، شتابدهندهها و استارتآپ استودیوها اطلاعات کامل و صحیحی ندارند و دچار سوءبرداشت شدهاند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا توضیحی اجمالی ارائه دهیم و به شما کمک کنیم تا به درک درستی از این موضوعات برسید.
انکوباتورها (مراکز رشد) : بیشتر مراکز رشد موسساتی دولتی هستند. این مراکز سازمانهایی هستند که از مراحل اولیه یک استارتآپ حضور دارند و به رشد استارتآپ کمک میکنند. به همان روشی که یک پرنده، تخمهای خود را گرم نگه میدارد و آنچه را که باید انجام میدهد تا جوجههایش متولد شوند. بیشتر مخاطبان مراکز رشد، در همان آغاز فعالیتشان درخواست حضور در مرکز رشد را اعلام میکنند. آنها ایدهای دارند و به کمک نیاز دارند تا ایدهشان را ساختار ببخشند. آنها معمولا مدل کسب وکاری، محصول و مشتری دست به نقد ندارند. مراکز رشد با فراهم کردن برنامه مربیگری، ارائه مشاوره، ابزار و ایجاد شبکه به صاحبان ایده در جهت حرکت درست کمک میکنند. در بسیاری از مواقع، مراکز رشد فضای اداریای را نیز در اختیار صاحبان ایده قرار میدهند. آنها به شما کمک میکنند تا اولین طرح کسبوکاری ایده خود را ترسیم کنید و این موضوع بر اجرای واقعی ایده شما دلالت دارد.
شتابدهندهها: شتابدهندهها با استارتآپهای بالغتر کار میکنند که مدل کسبوکاریشان (بیزینس مدل) مشخص است و مشتریان واقعی دارند. این استارتآپها مشکلات بزرگتری دارند که مستقیما با رشدشان مرتبط است مانند موضوعات مرتبط با منابع انسانی، جهانی شدن و….). آنها معمولا در استارتآپها سرمایهگذاری نمیکنند. با این وجود، شتابدهندهها در بیشتر مواقع، روز نمایش (demo day) ترتیب میدهند تا استارتآپها بتوانند پروژه خود را در مقابل سرمایهگذاران واقعی ارائه دهند.
استارتآپ استودیو: تیمهای استارتآپ استودیو فقط مربی یا مشاور نیستند. آنها مجریانی هستند که وظیفهشان خلق و ایجاد استارتآپهاست. هدف اصلی استارتآپ استودیوها یافتن هرچه بیشتر استارتآپهای موفق است. به طورکلی، آنها مسئلهها و مشکلات هر روزه را تشخیص میدهند. سپس با بهره بردن از تجربه و توانایی اجرایی خود، به خلق ایده میپردازند و به آن اعتبار میبخشند. با فرض اینکه برای راهحلی که مطرح کردهاند (همان ایدهشان) کشش وجود دارد و در واقع ایدهشان، نیاز واقعی بازار است؛ آنها فردی را استخدام میکنند تا مدیرعامل استارتآپشان شوند. مدیرعامل این شرکت تازه تاسیس شده سهمی از سهام شرکت را به دست میآورد و نقشی که وی ایفا میکند در راستای رشد شرکت است.
یک استارتآپ استودیو ساختاری است که هدفش ایجاد شرکت به طور پیاپی است. به لطف زیرساختها و منابع، استارتآپ استودیوها شانس موفقیت استارتآپها را افزایش میدهند و مرحله ایجاد و رشد استارتآپها را بهینه میکنند. استارتآپ استودیوها را استارتآپ فکتوری یا کارخانه استارتآپ هم مینامند. با وجود تفاوت در مدلها و دلایل ایجاد استارتآپ استودیوها، میتوان ۳ عنصر را در استارتآپ استودیوها شناسایی کرد:
ایدههای داخلی: ایدهها باید در داخل تولید شوند، استارتآپ استودیوها سرمایهگذاران اولیه نیستند، بلکه موسسین واقعی هستند. در ابتدا استودیو باید ۱۰۰ درصد ایده پروژه را در اختیار داشته باشد.
تکرار: هدف اصلی استارتآپ استودیو باید ایجاد شرکتها به طور پیاپی و پیوسته است.
زیرساخت: استودیو باید زیرساختهایی از منابع تلفیقی داشته باشد: افراد بااستعداد، فرایندهای مهم، ابزارهای مفید و شبکه قوی. یک استودیو نباید یک ساختار صرف باشد که فقط دارای مجموعهای از شرکتهاست.
مزایای اصلی استارتآپ استودیو:
ساخت سریعتر: به لطف فرایندهای خردمندانه و یک تیم از متخصصان وفادار که دائما مشغول به کار هستند، به رشد کسبوکار شما کمک میشود.
ساخت بهتر: تیم استودیو متشکل از متخصصان رشتههای خود (طراحی،بازاریابی، کد و…) است که با هم کار میکنند. استخدام افراد با پیشینه قوی به وجه استودیو و فعالیت همکارانه تیم کمک می کند. به طور کلی، شبکه استودیو یک مزیت واقعی برای رشد استارتآپ میباشد.
ساخت بزرگتر: استارتآپ استودیوها به علت داشتن دانش مشترک و منابع تلفیقی که فراهم میکنند، امکان دسترسی به بازارهای بزرگتر را فراهم میکنند.
چرا استارتآپ استودیوها مفید هستند؟
بسیاری از فشار مالی، عاطفی و فکریای که ایجاد یک استارتآپ به کارآفرین وارد میکند، آگاه هستند. حتی بعداز کار و تلاش بسیار، احتمال زنده ماندن استارتآپها یک در ده است. استارتآپ استودیوها راهحلهای بالقوهای هستند که در تلاشند تا شانس موفقیت استارتآپهای داخلی خود را افزایش دهند.
استارتآپ استودیوها یکسری مسئولیتهای مالی و غیرمالی استارتآپها را از طریق تیمی سختکوش و کارآفرین در همان محیطی که استارتآپها حضور دارند، کم میکنند. به عنوان یک کارآفرین بدانید که حضور در یک استارتآپ استودیو برای شما حمایت بیشتری را به همراه دارد تا اینکه به تنهایی و بیرون از این محیط کار کنید.
صاحبان استارتآپ استودیوها، شرکت خود را استارتآپ فکتوری (startup factories) یا کارخانه استارتآپی، بنیانگذاری استارتآپی(startup foundries) ، سازندگان کسبوکار(venture builders) ، استودیوهای کسبوکار(venture studios)، خالقان شرکت (company creators ) و سازندگان شرکت(company builders) مینامند.
نمودار زیر نمایشی از میزان کاربرد نامهای فوق است:
مترجم: زهرا سلیمان زاده کارشناس روابط عمومی