راه اندازی شعبه ایروان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، شروعی برای همکاری در حوزه دانش بنیان

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، مراسم دیدار رییس دانشگاه تهران با رییس دانشگاه ایروان روز سه شنبه ۳۱ خرداد ماه در سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر مقیمی با بیان آمادگی نسبت به راه اندازی شعبه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در کشور ارمنستان اظهار داشت: امیدواریم زمینه ایجاد شعبه هایی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در فضاهای در اختیار دانشگاه ایروان مهیا شود.

رییس دانشگاه تهران ضمن اشاره به درخواست کشورهای لبنان، عراق، قطر و عمان برای ایجاد شعبه دانشگاه تهران در این کشورها، تصریح کرد: اگر بخواهیم ایده راه‌اندازی شعبه‌ای از دانشگاه تهران در سایر کشورها را اجرایی کنیم، کشور ارمنستان یکی از گزینه‌ها برای این کار خواهد بود.

دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، تعامل با دانشگاه‌های کشورهای همسایه را یک الویت در ساماندهی همکاری‌های علمی دانشگاه دانست و گفت: آمادگی داریم تا با کمک دانشگاه ایروان بتوانیم زمینه‌های مطالعاتی و آموزشی مشترک را برای ارتقای روابط ایران و ارمنستان و کشورهای حاضر در منطقه فراهم آوریم.

دکتر مقیمی در پی درخواست رییس دانشگاه ایروان مبنی بر اینکه گسترش زبان و ادبیات فارسی، به عنوان محور همکاری مشترک بین این دو دانشگاه قرار گیرد، تشریح کرد: گسترش کرسی های زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان و همچنین شناخت و توسعه بیشتر زبان ارمنی در ایران یکی از حوزه های مورد علاقه دانشگاه تهران در زمینه توسط روابط علمی است.

وی در ادامه افزود: ساماندهی فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک و بین‌المللی، تبادل استاد و دانشجو و همکاری در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر محورهای همکاری های مشترک است و ما آمادگی داریم شعبه ای از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را در ارمنستان و در دانشگاه ایروان راه اندازی کنیم.

دکتر مقیمی با تشریح این نکته که فعالیت های کارآفرینانه ای با محوریت فناوری های پیشرفته و در عرصه های مختلف فنی مهندسی، کشاورزی، علوم پایه، علوم اجتماعی و علوم انسانی در قالب شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران شکل گرفته است، پیشنهاد داد: شعبه هایی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در فضاهای در اختیار دانشگاه ایروان استقرار یابند و همکاری‌های این دو دانشگاه آغاز شود.

دکتر سید محمد مقیمی ضمن اشاره به اینکه دانشگاه تهران دارای ۵۰ دانشکده، ۱۳۰ گروه آموزشی و نزدیک به یک هزار رشته تحصیلی است، به وجود سابقه انعقاد ۶۰۰ موافقت‌نامه بین دانشگاه تهران با دانشگاه‌های مختلف دنیا اظهار داشت: متأسفانه بخش کمی از این توافق‌ها به اجرا درآمده است. البته در دوره جدید مدیریتی دانشگاه تهران اصل را بر این گذاشته‌ایم که بتوانیم این تفاهم‌نامه‌ها را بیشتر اجرایی کنیم.
وی در ادامه از اشتراکات فرهنگی ایران و ارمنستان صحبت کرد و افزود: کشور ارمنستان همواره در طول تاریخ جزو اولویت‌های ایران در توسعه روابط بوده است. ما ایرانیان دارای پیش زمینه فکری مثبتی نسبت به هموطنان ارامنه و همنوعان‌مان در کشور ارمنستان هستیم؛ در دانشگاه تهران نیز هم در میان دانشجویان و هم در جمع اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهد حضور ارامنه کشورمان هستیم.
دکتر مقیمی بیان کرد: ما دوست داریم که منطقه‌ای آرام و مملو از صلح و آرامش داشته باشیم، بدون شک نقش دو دانشگاه تهران و ایروان می‌تواند در این زمینه نقشی سازنده و مثبت باشد.
رئیس دانشگاه تهران از دیدار اخیر سفیر ارمنستان در تهران صحبت کرد و گفت: در راستای این دیدار مقرر شد تا همایش مشترکی با عنوان فرصت‌ها و چالش‌های روابط اقتصادی و اجتماعی بین ایران و ارمنستان با حمایت سفارت ارمنستان در ایران و به ابتکار دانشگاه‌های دو کشور برگزار شود که دانشگاه تهران و دانشگاه ایروان می‌توانند در این زمینه نقش محوری ایفا کنند و بدین ترتیب توسعه روابط اقتصادی و اجتماعی دو کشور از رهگذر این تعاملات علمی حاصل شود.

هوانس هوانیسیان، رئیس دانشگاه ایروان نیز با اشاره به اینکه دانشگاه دولتی ایروان دارای قدمت ۱۰۳ ساله، بزرگترین دانشگاه در سطح کشور ارمنستان و دارای ۲۰ دانشکده، ۱۳ مؤسسه و انستیتوی مطالعاتی و تحقیقاتی و ۱۹ هزار دانشجو است، گفت: محوریت همکاری دو دانشگاه را بر گسترش زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان بگذاریم چراکه علاقه و تقاضا در ارمنستان برای فراگیری زبان و ادبیات فارسی حتی در قالب دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، زیاد است.
وی در ادامه با اشاره به افزایش تقاضا در سطح بین المللی و از خارج ارمنستان برای تحصیل در رشته شرق‌شناسی و همچنین زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ایروان در دوره های اخیر، اظهار داشت: تبادل تجربه و انتقال ظرفیت‌های علمی دانشگاه تهران در این رشته‌ها یک فرصت برای دانشگاه ایروان محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه ایروان در ارتباط با موضوع ایجاد همکاری های مشترک از طریق استقرار شعبه های از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در فضاهای در اختیار دانشگاه ایروان، تصریح کرد: همکاری در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان جزو علایق ما است.
وی در ادامه افزود: برداشتی که از ایران و ایرانیان در ارمنستان وجود دارد برداشت مثبتی است. تلقی جامعه ارمنی این است که دو ملت دوست و برادر هستیم.

در بخش دیگر این نشست دکتر علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مرندی معاون امور بین‌الملل، دکتر عبدالرضا سیف مشاور رئیس دانشگاه و رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر زهرا امام جمعه رئیس پردیس ارس و جمعی از مدیران حوزه بین‌الملل دانشگاه تهران در این نشست به طرح و بررسی زمینه‌های همکاری مشترک با دانشگاه ایروان پرداختند.