توسعه زیرساخت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی با رویکرد فناورانه

پلتفرم توسعه زیرساخت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی توسط یک شرکت دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران طراحی شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به طراحی پلتفرمی به نام «مزرعه» با کاربری توسعه زیرساخت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و عرضه آن به بازار شد.

شرکت آینده پژوهان لوتوس یکی از شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان شرکت دانش بنیان تولیدی نوع ۲ (صنعتی) در حوزه خدمات فناوری اطلاعات در زمینه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی فعالیت می‌کند.

دکتر حسن مافی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت آینده پژوهان لوتوس در رابطه با حوزه فعالیت شرکت بیان کرد: عمده فعالیت این شرکت معطوف بر ایجاد و توسعه زیرساخت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی است و در کنار آن نیز پلتفرم‌های سازمانی مرتبط با فعالیت اصلی شرکت، طراحی شده و پس از توسعه محصول به بازار عرضه می‌شود.

دکتر مافی با بیان اینکه مشتریان اصلی این پلتفرم، کشاورزان، تأمین‌کنندگان نهاده و خدمات کشاورزی (فروشندگان نهاده، خدمات مشاوران و کارگران، خدمات مکانیزاسیون و خدمات آزمایشگاهی) و خریداران عمده محصولات کشاورزی عمده فروشان، بازرگانان، کارخانه‌های مواد غذایی و سردخانه‌ها هستند، اظهار داشت: تا کنون دو پلتفرم سامانه مزرعه و فروشگاه مزرعه بصورت تجاری به بازار عرضه شده است و بیش از ۲۵ هزار کاربر در سرتاسر ایران از آن استفاده می‌کنند. ویژگی برجسته محصولات این شرکت، تجمیع عمده نیازهای کشاورزان در یک پلتفرم جامع، با قابلیت شخصی‌سازی خدمات آن‌ها به صورت مستقل از پشتیبانی اپراتور می باشد.

وی با اشاره به مزیت نسبی این پلتفرم در مقایسه با رقبای متعدد داخلی و خارجی شرکت خاطرنشان کرد که شرکت با تلفیق گروه‌های تخصصی کشاورزی، الکترونیک و هوش مصنوعی توانسته است در فضای پرتلاطم بازار به عنوان یکی از شرکت‌های مطرح، خود را معرفی نماید.

مدیرعامل شرکت ضمن معرفی چشم‌اندازهای ترسیم‌شده برای شرکت افزود: برنامه صادرات خدمات مزرعه در افق ۱۴۰۵ دیده شده است و بازار کشورهای همسایه ایران و نیز کشورهای انگلیسی و فرانسوی زبان در اولویت اول تا سوم برنامه توسعه صادرات شرکت قرار دارد.

ایشان در توصیه به افراد علاقمند به راه اندازی کسب و کار گفت: مطالعات امکان سنجی با محوریت شناسایی مشکل از دید مخاطب، ارزیابی راه حل نوآورانه از نگاه مخاطب ایده و تست پایداری مالی ایده از نگاه مشتریان بالقوه می‌تواند به شناسایی نیازهای بازار کمک شایان توجهی نماید.