WhatsApp Image 2021-08-31 at 11.09.42 PM

پارک علم و فناوری دانشگاه با هدف حرکت به سوی پیاده سازی پارک های نسل چهارم و تحقق تحول دیجیتال به فعالیت میپردازد

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نشست نوآوری و کار آفرینی در دانشگاه تهران را با همکاری مرکز نوآوری های دیجیتال دانشگاه تهران برگزار کرد.

این نشست با حضور دکتر عباس زارعی هنزکی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران, دکتر سید امید فاطمی رئیس مرکز فناوری های دیجیتالی دانشگاه تهران, مهندس خدیجه امیریان مشاور رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و سرپرست مرکز نوآوری تحول دیجیتال فولاد ,مهندس میثم یوسفی معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران, مهندس مهدی کاکاوند مدیر عامل شرکت تفکر طراحی ونوآوری سانا نهم شهریور ماه به صورت مجازی برگزار شد.

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در تلاش است تا اکوسیستمی جهت پیاده سازی تحول دیجیتال ایجاد کند.

دکتر عباس زارعی هنزکی رئیس پارک علم وفناوری دانشگاه تهران ضمن اشاره به اهمیت دیجیتالی شدن دانشگاه ها , به شرح فعالیت مرکز فناوری های دیجیتالی دانشگاه تهران پرداخت و گفت : “این مرکز توانسته با توجه به شرایط کووید ازاین فضای تهدید، فرصت های خوبی را ایجاد کند به طوریکه دانشگاه بتواند مسیر تحولش رابه سمت دیجیتال و دیجیتالی شدن طی کند.”
وی در ادامه برنامه های کشورهای بزرگ برای پیاده سازی تحول دیجیتال را یادآور شد و گفت:” در اروپا برنامه indusrty4، در آمریکا برنامه industrial internet، در چین برنامه made in china 2025، در ژاپن برنامه society5، و در آسیا برنامه smart cities در دستور کار کشورها قرار گرفته است. ما به همراه هیئت رییسه و اعضای هیئت علمی و بقیه دست اندرکاران دانشگاه تهران، برنامه شهردانش knowledge city را برنامه ریزی کرده ایم.”
زارعی شهر دانش را مفهومی برای کل کشور دانست : “شهر دانش، حول دانشگاه تهران شکل گرفته است و مفهومی است که توسط دانشگاه تهران و برای همترازی با برنامه های تحول در دیگر کشورها تعریف شده است.”
ایشان از دانشگاه تهران به عنوان دانشگاهی که در نسل سوم قرار دارد یاد کرد وافزود:” در مبحث تحول دیجیتال باید بدانیم که دانشگاه ها در چه نسلی هستند و در هر نسل چه وظایفی را بر عهده دارند. درحال حاضر برنامه استراتژیک دانشگاه تهران نسل 3 هست و مباحثی که مطرح می شود به صورت دانش چند رشته ای است. درصورتیکه این نسل از دانشگاه نتواند با پلتفرم دیجیتال همراه شود، موفق نخواهیم شد.”

.

دکتر زارعی با اشاره به آمارها در بحث آموزش تشریح کرد:” دانشگاه های نسل چهارم، بحث امروز دانشگاه‌هاست و ما به دنبال ایجاد اکوسیستمی در این زمینه هستیم تا بتوانیم برنامه های تحول دیجیتال را به خوبی پیش ببریم. از سال 2015 به بعد، جوامع مختلف به این نتیجه رسیدند که برای ایجاد مزیت رقابتی باید اکوسیستمی ایجاد کرد که اجزای مختلف آن بتوانند در کنار هم در فضاهای نوآوری و فناوری کار کنند.”
ایشان در ادامه از عضویت و استقرار 180 شرکت در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران خبر داد و اظهار داشت: “وظیفه من رهبری و مدیریت است و به دنبال آن هستم که کمکی برای ایجاد تحول دیجیتال باشم. باید این فرهنگ را در شرکتهای پارکی هم ایجاد کنیم و به دنبال ایجاد اکوسیستم جهت رسیدن به تحول دیجیتال باشیم.”
زارعی به برگزاری ریورس پیچ ها برای شرکت ها و استارت آپ ها اشاره کرد و گفت:” از طریق برگزاری این برنامه ها، میتوانیم به شکل گیری پلتفرمهایی جهت آموزش تحول دیجیتال کمک کنیم.”
وی افزود: ” هنگامی که درباره دانشگاه دیجیتال صحبت میکنیم باید حواسمان به آموزش، پژوهش و نوآوری باشد. امروزه در دنیا برای هرکدام از این موارد، پلتفرم هایی خاص تعریف شده است. ما نیز باید برای برقراری ارتباط بین آموزش، پژوهش و نوآوری پلتفرم هایی را تشکیل دهیم تا بتوانیم مسیر تحول دیجیتال را مدیریت و رهبری کنیم.”

زارعی ضمن پرداختن به این موضوع که در نسل های 2، 3 و 4 دانشگاه ها در بحث نوآوری به مکانهای فیزیکی مانند پارک های علم و فناوری نیاز است یاد آور شد:” نسل چهارم پارک های علم و فناوری، پارک های دیجیتال هستند. در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، استارت نسل چهارم زده شده و شهر دانش با توجه به سند تحول دیجیتال دانشگاه تهران شکل خواهد گرفت.”
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تاکید کرد: “ماموریت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، ایجاد درآمد پایدار برای دانشگاه تهران است. پارک باید بتواند با استفاده از روش های مختلف مانند دانش فنی این اتفاق را رقم بزند. در مورد نسل آینده نیز پروتکل هایی وجود دارد که باید رعایت کنیم.”

IoT Arena مفهومی تخصصی برای لمس تکنولوژی

معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در نشست مجازی نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه دیجیتال به هدف اصلی پارک های علم و فناوری اشاره کرد و گفت؛ “هدف اصلی، افزایش ثروت جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و ایجاد رقابت سازنده، مدیریت جریان دانش و تکنولوژی بین دانشگاه ها، موسسات تحقیق و توسعه، شرکت ها و بازار و همچنین تسهیل رشد شرکت های متکی بر نوآوری از طریق مراکز رشد و فرآیند های زایشی و ارائه خدمات با ارزش افزوده بالا، فضاهای کاری و تاسیسات مناسب است.”
میثم یوسفی در ادامه تصریح کرد؛ در مفهوم خلاصه تر پارک های علم و فناوری مجموعه ای از خوشه ها، شرکت ها، شرکت های کارفرمایی، افراد با استعداد، استارت آپ ها، خدمات، شبکه و کسب وکارهای کوچک و متوسط است.
وی در ادامه با یادآوری جامعیت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: “ضروری است که روی یکسری مباحث فناوری تمرکز داشت.”

یوسفی به چرایی انتخاب محور اینترنت اشیا (IoT) پرداخت و تشریح کرد: ” الزام پیشرفت در این تکنولوژی از لحاظ امنیتی، پیشرفت سریع جوامع و پیشروی فرآیند های سازمان ها به سوی بهره گیری از اینترنت اشیاء و روند مثبت رو به رشد این تکنولوژی، ارتباط نزدیک با سایر تکنولوژی ها، زنجیره ارزشی جامعی که از لحاظ سخت افزار، نرم افزار، مخابرات و .. را داراست از مهم ترین دلایل انتخاب اینترنت اشیاء است.”
وی در ادامه افزود:” یک شرکت به سختی می تواند کل زنجیره ارزش اینترنت اشیاء را تامین کند چرا که نیاز به یک اتصال دهنده دارد که پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نقش کلیدی را در این حوزه برعهده دارد. نقش و دیدگاه پارک نسبت به زنجیره ارزش اینترنت اشیاء یک نفش فراتر از معمول است که به دلیل عدم وجود بازار و سرمایه گذاری کم، پارک در این میان نقش تحریک تقاضا را در دو محور Vertical (در بخش های، سلامت، انرژی، حمل و نقل و…) و Horizontal ( در سه بخش پلتفورم، نتورک و سنسور) را دارد.”
یوسفی با اشاره به دارایی های پارک علم و فناوری در این حوزه خاطرنشان کرد؛ “دارایی های ما منطقه امیرایاد شمالی را شامل می شود که شامل چندین بیمارستان، بانک های متعدد، دانشکده فنی و مرکز خرید قزل قلعه، مردم عادی و … است که می توانند در این تکنولوژی اینترنت اشیا سهیم باشند.”

.


معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افزود: “این پارک مرکز تحول دیجیتال محسوب می شود و دارای چندین مرکز نوآوری است که هم اکنون در حال ساخت و ساز مرکز نوآوری شرکت فولاد مبارکه اصفهان، دیتاسنتر با ظرفیت 800 رک هستیم. همچنین چندین مرکز نوآوری در حوزه اینترنت اشیا همچون مرکز نوآوری کلیک، مرکز نوآوری شهید نوروزی و شتابدهنده نکسترا فعال هستند. علاوه بر این بیش از 35 شرکت در حوزه اینترنت اشیا در حال فعالیت هستند و این شبکه روز به روز در حال پیشرفت و تکمیل است.”
یوسفی با اشاره به اینکه مناطق نوآوری نسل های بعدی پارک های علم و فناوری هستند گفت؛ “هم اکنون منطقه نوآوری IOT ARENA پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ایجاد شده که از شمال به شهید همت از شرق به کردستان از غرب به چمران و از جنوب به جلال ال احمد منتهی می شود.”

وی در ادامه افزود:” در این کانسپت تخصصی، رویای بزرگی را دنبال می کنیم، اینکه مردم این منطقه از جنبه فیزیکی و همچنین از لحاظ دارایی هایی که وجود دارد، بتوانند تکنولوژی را از نزدیک مشاهده و لمس کنند. مخاطبین ما در این مرکز استارت اپ ها، دانشجویان، شرکت ها، سرمایه‌گذاران ،دولت ،متخصصان، علاقمندان و مردم عادی هستند.”

یوسفی این نکته را نیز یادآور شد؛ “این منطقه مصوبه شورای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را داراست که ریاست این شورا را دانشگاه تهران برعهده دارد و ما در این منطقه تخصصی می خواهیم مردم عادی با این موضوع که منطبق بر تکنولوژی است از نزدیک آشنا و آن را لمس کنند.”

ایشان همچنین به نگاه به تحول دیجیتال و قابلیت های فناورانه آن اشاره کرد و گفت: “هرکدام از این قابلیتها نیاز به رفتار مختص به خودش دارد. ما نمیتوانیم با یک فرمول به همه این قابلیتها بپردازیم. باید برای هرکدام یک برنامه ریزی خاص داشته باشیم. در حوزه اینترنت اشیا، برنامه ریزی صورت گرفته و با یک رویکرد منطقه ای، نمادی با اسم IoT arena انتخاب و درحال پیشروری هستیم.”
وی در ادامه این موضوع از فعالیتهایی که در این راستا در حال انجام است صحبت کرد و اظهار داشت:” در بحث شبکه سازی به بررسی و استخراج شرکت های حال حاضر اینترنت اشیا در ایران، برگزاری جلسات منظم با شرکت های مرتبط با اینترنت اشیا، جذب متخصصان اجرایی حوزه اینترنت اشیا، فعالیت در کارگروه اینترنت اشیا ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال، معرفی پروژه در نهادهای مختلف، مرکز نوآوری اینترنت اشیا ایران و چین، برگزاری کافهIoT و استارت آپ ویکند اینترنت اشیا و ثبت نماد تجاری آن پرداخته ایم.”

معاون مرکز رشد بحث ترویج و تولید محتوا را بخش دوم فعالیت های درحال انجام این حیطه دانست و افزود:” تولید محتواهای ویدئویی ترویجی، دوره های آموزش، سایت IoT Arena، آپارت IoT Arena،انجام پژوهش های راهبردی با موضوع چالش های تجاری سازی اینترنت اشیا در ایران، اجرای کمپین IoTforAll ( آموزش آزاد و همگانی برای علاقمندان اینترنت اشیاء) از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.
یوسفی ضمن اشاره به واژه IoTized Services تشریح کرد: “باید رفتار منحصر به فرد داشته باشیم، ما نمیتوانیم خدماتی را که همیشه داشتیم به شرکت ها بدهیم بلکه باید بدانیم شرکتها به خدمات متفاوت تری نیاز دارند و در مسیر تجاری سازی نیز با موانع متفاوت تری مواجه هستند و باید به صورت ویژه با آن برخورد کرد. “
ایشان در تکمیل صحبت های خود از ارائه خدماتی متفاوتی مانند خدمت توسعه محصول اینترنت اشیا، خدمات IoTRL محور اینترنت اشیاء، در اختیار قرار دادن open lab و living lab اینترنت اشیا و طراحی و توسعه خدمات متناسب یاد کرد.
مهندس یوسفی در معرفی open lab این نکته را خاطر نشان کرد:” یکی از بیس مارکهایی که در دنیا انجام میشود، وجود یکسری آزمایشگاه های باز اینترنت اشیا با نام open lab است. این آزمایشگاه ها، کل زنجیره ارزشی اینترنت اشیا را در خودشان دارند تا هر کسی که در هرجای این زنجیره هست بتواند محصول و یا ایده خود را تست کند و کارهای مرتبط با آن را انجام دهد. در همین راستا در سال گذشته در نمایشگاه ایران دیجیتال، کنسرسیوم سه جانبه ای با هدف ایجاد اولین آزمایشگاه باز اینترنت اشیا در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تشکیل شد.”
وی مقصود اصلی شکل گیری آزمایشگاه باز اینترنت اشیا در پارک را اینگونه تعریف کرد:” هدف ما این بود که دغدغه های فنی هول موضوع اینترنت اشیا و 5g از بین برود و هابی برای حضور هسته های پژوهشی و فناوری این حوزه ایجاد شود و محیط تعامل را باز کند.”

برچسب ها: بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.