داستان سرایی در کسب و کار چیست و چرا اهمیت دارد؟

مقدمه

داستان سرایی در بطن خود به هنر خلق روایت‌هایی اشاره دارد که ماهیت برند شما را به تصویر می کشند و برای مخاطب جذاب هستند. همچنین شامل انتقال روایت‌ها به گونه‌ای است که هم قابل‌انتقال و هم به یادماندنی باشد. محققان طی تحقیقات دریافته‌اند که داستان‌سرایی فراتر از ویژگی‌ها و مزایای محصول یا خدمات است. این موضوع بیشتر به جنبه‌های احساسی و روانی فرآیند تصمیم‌گیری مخاطبان مربوط می‌شود.

داستان‌سرایی همچنین فراتر از آموزش و سرگرمی است. از آن در حوزه کسب وکار نیز استفاده می‌شود. برخی از موفق ترین برندها و رهبران از داستان‌سرایی در فروش، بازاریابی و رهبری خود استفاده می‌کنند. به اپل، نایک و برندهای موفق فکر کنید. همه آن ها یک چیز مشترک دارند، یک داستان خوب.

مزایای داستان سرایی

این مزایا را در پنج بخش اصلی خلاصه می کنیم:

۱. اعتماد و ارتباط با مخاطب خود ایجاد کنید

در کسب وکار، مردم با افرادی که احساس نزدیکی و آشنایی می‌کنند، اعتماد دارند و از آن‌ها خرید می‌کنند. برای رسیدن به این پیوند با مخاطب، باید از داستان‌ها برای نشان دادن شخصیت، ارزش‌ها و اصالت خود استفاده کنید. زمانی که شما این عناصر را در برند خود ایجاد کردید، اعتماد به وجود می‌آید و مشتریان از آنجا شروع به دوست داشتن برند شما می‌کنند.

۲. برند خود را از دیگران متمایز کنید

پیشنهاد فروش منحصربه فرد شما چیست؟ در میان رقابت فشرده در صنعت، چگونه مخاطبان هدف خود را مجاب به خرید از خودتان  می‌کنید؟ مشخص شده که تعریف داستان مناسب به شیوه‌ای منحصر به فرد همیشه این کار را انجام می‌دهد. داستان سرایی به شما کمک می کند آنچه شما را متفاوت و بهتر از دیگران می کند، برجسته کنید. اگر داستان شما بتواند آن را تعریف کند، مخاطبان شما می توانند آن را بخرند.

۳. ایجاد محتوای خاطره انگیز و قابل اشتراک‌گذاری

 حتما در سمینارهایی شرکت کرده‌اید که در آن از داستان افراد بزرگ و موفق استفاده کرده‌اند. حقیقت این است که داستان‌های آن‌ها با وجود بمباران اطلاعاتی که هر روز از منابع مختلف دریافت می‌کنیم، به یاد ماندنی باقی‌مانده‌اند. داستان‌ها به شما کمک می‌کنند تا حواس‌پرتی مخاطبانتان را کاهش دهید و توجه آن‌ها را جلب کنید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند محتوای خود را به یاد ماندنی و یادآوری آن را آسان کنید. آن ها همچنین به شما کمک می کنند محتوای خود را از طریق بازاریابی دهان به دهان منتقل کنید.

۴. افزایش وفاداری و مشارکت

 هدف شما این است که مخاطبان خود را درگیر نگه دارید. درگیر شدن با تجربه احساسی برای افراد جذاب است. زمانی که آن ها در حال تعامل با برند شما هستند، باید یک محرک احساسی وجود داشته باشد. اینجاست که داستان ها نقش مهمی در تحریک احساسات مخاطبان و اهمیت دادن به پیام شما ایفا می کنند. داستان ها می توانند به شما در افزایش میزان تعامل، حفظ و وفاداری مخاطبان کمک کنند.

۵. فروش و تبدیل را هدایت کنید

افراد اغلب براساس احساسات تصمیم می‌گیرند و آن‌ها را با منطق توجیه می‌کنند. داستان‌ها به شما کمک می‌کنند احساسات آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهید و به آن‌ها انگیزه عمل بدهید. داستان‌ها به شما کمک می‌کنند بر مخالفت‌ها و ترس‌ها غلبه کنید. آن‌ها همچنین به شما کمک می‌کنند تا حس کمیاب و خاص بودن برای مخاطبانتان ایجاد کنید.

گردآورنده : بابک رشیدی