۸ تله‌ بازاریابی محتوا

آیا تا به حال احساس کرده ‎اید که صرف نظر از اینکه هرچقدر تلاش می‌کنید، در بازاریابی محتوا شکست می‌خورید؟ شما در این قایق تنها نیستید. احتمالا یکی از هزاران صاحبان کسب وکار کوچکی هستید که غرق شدن را تجربه خواهند کرد.
بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک اشتباهات رایج بازاریابی محتوا را مرتکب می‌شوند که می‌تواند در موفقیت کسب وکار آن‌ها اختلال ایجاد کند. در این مقاله، مهم‌ترین اشتباهات رایج بازاریابی محتوا در کسب و کارهای کوچک و نحوه اجتناب از آن‌ها را تشریح خواهیم کرد.

تأثیر بازاریابی محتوا بر روی کسب و کارهای کوچک

همانطور که می‌دانید بازاریابی محتوا یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که از سال‌ها پیش وجود داشته و با رشد مداوم رسانه‌های اجتماعی و سایر فناوری‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

رند فیشکین (Rand Fishkin) ، بنیان‌گذار و مدیرعامل یک شرکت مشاوره‌ای در زمینه بازاریابی دیجیتال، معتقد است: “بازاریابی محتوا نوعی از سئو (Seo) جدید است” و  به عنوان یک تکنیک بازاریابی، هدف آن جذب مخاطب از طریق تولید محتوای مداوم جهت کسب سود است.

بازاریابی محتوا برای کسب و‌کارهای کوچک، یک ابزار قوی برای رسیدن به مخاطبان بیشتر، تثبیت حضور آن‌ها، ایجاد آگاهی از برند، تولید و در نهایت پر کردن شکاف بین فروش و بازاریابی در ابعاد B2B است. برخی از مزایای کلیدی بازاریابی محتوا برای کسب و کارهای کوچک شامل افزایش ترافیک وب سایت، افزایش رتبه سئو و افزایش آگاهی از برند و غیره است.

کسب‌و‌کارهای کوچک برای بقاء باید جزئیات را در ابعاد متنوعی در نظر بگیرند. برخلاف برندهای موفق‌، صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک نمی‌توانند به راحتی اشتباه کنند، زیرا عواقب آن می‌تواند به طور قابل توجهی بر شهرت برندشان تاثیر بگذارد. تا زمانی که در اجرای بازاریابی محتوا ضعف وجود دارد، کسب و کارتان مسائل زیر را تجربه می‌کند:

  1. جایگاه پایین در رتبه‌بندی موتورهای جستجو.
  2. کاهش ترافیک وب سایت و در پی آن کاهش درآمد.
  3. هدررفت منابع مالی، تخصص و زمان صرف شده برای تولید محتوا.
  4. موفقیت رقبا در جذب مخاطبان هدف.

وقتی‌که به اشتباهات در بازاریابی محتوای کسب‌و‌کارتان پی ببرید، باید جلوی پیش‌روی آن را بگیرید. برای حل هر مشکلی، اول از همه شناسایی آن مهم است، زیرا پیشگیری را آسان‌تر می کند. در ادامه به رایج‌ترین اشتباهاتی که کسب وکارهای کوچک باید در برنامه‌های بازاریابی محتوایی خود از آن ها اجتناب کنند، اشاره شده است.

اشتباه اول: ناتوانی در تعریف مخاطبان هدف

تعجب خواهید کرد اگر بدانید که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک نمی‌دانند مخاطبان هدف آن‌ها چه کسانی هستند. تنها در معرض دید گذاشتن یک محصول و امید به خرید آن کافی نیست. بدون تحقیق و شناخت مخاطبان و صرف ساختن یک پروفایل ایده‌آل از مشتریان، کاری از پیش نمی‌برید و با شکست مواجه می‌شوید.
استفاده از ابزارهای تحقیق روش مناسبی برای شناخت مشتریان، پلتفرم های مورد توجه آن ها، مشکلاتی که دارند و راه‌حل‌های آن است.

اشتباه دوم: نداشتن استراتژی بازاریابی محتوا

بدون تعریف استراتژی محتوای اختصاصی، دستیابی یا حفظ اهداف بازاریابی محتوا چالش برانگیز خواهد بود. درک اهمیت بازاریابی محتوا مهم است، اما اجرای موفقیت‌آمیز آن اهمیت بیشتری دارد. نبود استراتژی محتوا می‌تواند پایانی بر تلاش‌های بازاریابی محتوایی شما باشد و این چیزی است که هیچ کس نمی‌خواهد.
ثبات برای بازاریابی محتوا موفق بسیار مهم است، زیرا امکان ارائه منظم اطلاعات ارزشمند به مخاطب را فراهم می‌کند. این کار منجر به ایجاد اعتماد و اعتبار، رشد مخاطبان و افزایش درآمد کسب‌و‌کار شما خواهد شد.

اشتباه سوم: جا‌ ماندن از ترندها

شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار کوچک، در صورت همراه نبودن با روند صنعت، ضرر می‌کنید. رفتارهای مشتری دائما در حال تغییر است و فضای مجازی اطلاعات ارزشمندی در مورد این تغییرات به شما ارائه می‌دهد. جا ماندن از ترندها به این معنی است که شما برای کسب‌و‌کار خود استراتژی بازاریابی ندارید.
همسویی با ابرروندهای صنعت، عملکرد بهتر در موتورهای جستجو و رسانه‌های اجتماعی به شما مزیت رقابتی می‌دهد و برای تحقق این اهداف باید فعال، چابک و سازگار باشید.

اشتباه چهارم: اهمیت ندادن به کیفیت محتوا

توجه داشته باشید که کیفیت محتوا نقش مهمی در موفقیت بازاریابی محتوایی کسب‌و‌کارتان ایفا می کند. متاسفانه بسیاری از صاحبان کسب وکار این جنبه مهم را نادیده می‌گیرند که در نهایت به موفقیت رقبای کسب‌و‌کارشان می‌انجامد.

محتوای باکیفیت این قدرت را دارد که متقاعدکننده و از نظر احساسی جذاب باشد و مخاطبان شما را به انجام اقدام مورد نظر تشویق کند. شما می‌توانید توجه مخاطبان هدف خود را جلب کنید، آگاهی از برند را افزایش دهید و با تولید محتوای جالب و مفید، خود را به عنوان یک منبع مطرح کنید.

اشتباه پنجم: غافل شدن از سئو

برای کسب‌وکارهای کوچک، استفاده از بازاریابی محتوا مقرون به صرفه ترین و پایدارترین رویکرد است. با این حال، موفقیت در آن نیازمند توجه و برنامه‌ریزی دقیق است. نادیده گرفتن عملکردهای مرتبط با موتورهای جستجو مانند تجربه مشتری در جست‌وجو با استفاده از موبایل، جست‌وجوی کلمات کلیدی و سئو درون صفحه‌ای در نهایت منجر به شکست کسب‌و‌کارتان خواهد شد.
شما با پایبندی به اصول مربوط به موتورهای جستجو و تعریف جایگاه کسب‌وکارتان، در صفحات مربوط به نتایج موتورهای جستجو (SERPs/ Search engine result pages) امتیاز کسب کرده و ترافیک را به سمت وب‌سایت خود هدایت می‌کنید، در نهایت کسب‌وکارتان به عنوان یک برند ارزشمند تثبیت می‌شود.

اشتباه ششم: فروش محصول تنها اولویت کسب‌وکارتان

ممکن است اینطور به نظر برسد که محصول شما به خوبی در حال فروش است، اما همیشه قرار نیست به اینگونه پیش برود. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بازاریابی محتوا این است که هر زمان فرصتی پیش می‌آید، صرفاً روی فروش تمرکز می‌کنید، این موضوع می‌تواند فعالیت شما را در نگاه مشتریان کوچک جلوه دهد، به گونه‌ای که با یک احساس ناخوشایند از شما دور شوند.
به جای آن بهتر است بر روی ارائه پیوسته ارزش به مخاطبان خود تمرکز کنید. از آنجایی که تصمیمات انسان‌ها از احساسات تأثیر می‌پذیرد، با خلق ارزش می‌توانید احتمال خرید محصولاتتان را افزایش دهید. خلق ارزش و ارائه آن به مخاطب، موجب برانگیخته شدن کنجکاوی و افزایش نرخ بازدید از محتوا می‌شود. پس خلق و ارائه ارزش از طریق بازاریابی محتوا را جدی بگیرید.

اشتباه هفتم: ارائه محتوای یکنواخت و بدون خلاقیت

اگر بازاریابی محتوایی شما فاقد تنوع و خلاقیت باشد، از نظر مخاطب یکنواخت و خسته کننده به نظر می‌رسید. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک در این دام می‌افتند. ممکن است یک نوع محتوای خاص در گذشته موجب جذب مخاطب شده باشد، اما باید بدانید با استفاده مجدد از آن لزوماً همان نتیجه قبلی را به دست نخواهید آورد.
برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از بازاریابی محتوا کسب کنید، از تنوع و خلاقیت در محتوا غافل نشوید. هیچ نسخه یکسانی برای موفقیت در بازاریابی محتوای کسب و کارها وجود ندارد؛ زیرا تفاوتهای فردی و ساختاری مخاطبان سبب بروز واکنش‌های متنوعی از سمت آن‌ها نسبت به انواع مختلف محتوا می‌شود. در بازاریابی محتوا، شیوه های متنوع ارائه محتوا از محتوای متنی گرفته تا محتوای بصری را به کار ببرید تا به بهترین نتایج برسید.

اشتباه هشتم: اشتباه در تجزیه و تحلیل نتایج

اگر نتایج حاصل از بازاریابی محتوایی کسب و کارتان را ارزیابی نمی‌کنید، باید بگوییم که مسیر بازاریابی محتوا را به انتها نرسانده‌اید. در واقع  شما زمانی می‌توانید از بازاریابی محتوا بهره کافی ببرید که به درستی نتایج حاصل از آن را تجزیه و تحلیل کنید.

حتماً معیارها و شاخص‌های کلیدی برای ارزیابی بازاریابی محتوایی کسب‌وکارتان تعریف کنید. معیارهای سنجش، به خدماتی که ارائه می‌دهید و اهدافی که می‌خواهید به آن‌ها دست یابید، بستگی دارد. این نرخ می‌تواند شامل ترافیک وب سایت، نرخ کلیک، نرخ بازتاب، نرخ تبدیل و … باشد. ابزارهای متعددی مانند هاب‌اسپات ، اسمش ، موز  و …  به شما کمک می‌کنند که عملکرد خود را بدون دردسر ارزیابی و تحلیل کنید.

به طور خلاصه، بازاریابی محتوا به کسب وکارهای کوچک کمک می‌کند تا با شبکه مخاطبان خود ارتباط مستقیم و راحت‌تری شکل دهند و با ایجاد آگاهی از برند، رهبری بازار را در میان دیگر تولیدکنندگان به دست گیرند و مسیر فروش را تعریف کنند. با این حال، بسیار مهم است که برای موفقیت در بازاریابی محتوا از اشتباهات اشاره شده اجتناب کنید؛ در غیر این صورت، بهتر است پیش از شروع، خود را برای شکست آماده کنید.

مترجم: بابک رشیدی، کارشناس روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

طراح: مهسا علی آقا، کارشناس روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران