نقش پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در افزایش هم افزایی میان بازیگران حوزه اقتصاد دانش بنیان
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران کافه ” ExporTech ” را که در حقیقت ادامه فعالیت¬های این پارک در راستای رونق و توانمندسازی بسترهای صادراتی می¬باشد برگزار کرد.
با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، نقش صادرات و آن هم صادرات غیر نفتی کشور از اهمیت ویژهای برخوردار است. این کافه چالش¬ها و فرصت¬های حوزه صادرات را مورد بررسی قرار داده است تا بتواند هم¬افزایی میان بازیگران حوزه اقتصاد دانش بنیان کشور را افزایش داده و به ایجاد آشنایی و فهم مشترک آنها کمک نماید و در این راستا با تعاملات و برنامههای عملیاتی به گسترش صادرات غیر نفتی کشور کمک نماید.
در کافه ExporTech ، آقای یوسفی مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت کافه ExporTech محلی است که مناطق آزاد ویژه، شرکت های فناور، توانمندسازان و تسهیلگران این حیطه می توانند بازخورهای خود مطرح کنند و تعامل میان اعضا شکل گیرد.
وی ادامه داد: گاها با شرکتهایی مواجه می شویم که تصمیم گرفته اند تا محصولات خود را صادر کنند اما در بررسیها مشخص میشود که اصول مرتبط با فرایند صادرات در آن شرکت قابل اجرا نیست و در واقع آن شرکتها آماده بازار صادراتی نیست.
وی گفت Export Tech Zone در حقیقت به دنبال این است که یک شرکت از ابتدا با مفهوم صادرات شکل بگیرد. در این بستر می توان شرکتهایی با موضوع مورد نظر ایجاد کرد. یکی از نقشهای مراکز رشد، به خصوص مراکز رشد صادراتی Creation Role است، بدین معنا که یک بخشی از شرکتها با مفاهیم صادراتی شکل گیرند. در همین راستا، یوسفی به برنامه های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اشاره کرد. برنامههایی مانند جوانه، رویش، شکوفایی و… در جهت حمایت از تیمهای دانشجویی است و تعدادی از شرکتهای مستقر در پارک نیز از دل همین تیمها بیرون آمده اند. می توان گفت افراد توانمند و هستهها سبب تشکیل شرکت شده اند.
در ادامه برنامه، مهندس حافظی؛ معاون دفتر توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سه فاکتور مهم برای موفقیت پلتفرمها اشاره کرد.
۱. اتصال: بدین معنا که مجموعههای مختلفی که از این پلتفرم استفاده میکنند چقدر راحت میتوانند به این سیستم متصل شوند، خدمات دریافت کنند و همچنین خدمات ارائه دهند.
۲. جاذبه: بدین معنا که این مجموعهها چقدر جذب هم میشوند. برای مثال تولیدکنندگان و مصرفکنندگان چقدر راحت جذب یکدیگر میشوند و به یکدیگر خدمات ارائه میدهند.
۳. جریان ارزش: مجموعهها تا چه اندازه میتوانند ارزشی را خلق کنند و سپس از پلتفرم فارغالتحصیل شوند و تجارت خودشان را آغاز کنند.
همچنین مهندس حافظی به بیان بازههای مختلفی که در حوزه فناوری تجربه کردهایم، پرداخت. بدین گونه که در ابتدا سرمایهگذاری در صنایع پتروشیمی مطرح بود، سپس شرکتهای کارآفرینی مورد توجه قرار گرفتند. بعد از آن بر شرکتهای دانش بنیان تمرکز شد و سپس استارتآپها پررنگ شدند و امروزه نیز بحث صادرات مطرح است. ایشان گفت امید است از صادرات به تجارت برسیم.
مهندس حافظی بعد از بیان مزیتهای کشورمان در شرایط فعلی مانند انرژی ارزان، نیروی کار ارزان، نیروی کار بامهارت و آب وهوای متنوع بیان کرد: درحال حاضر بهترین حوزه برای فعالیت، صادرات دانش، تکنولوژی، محصولات نوآورانه و خدمات فنی_مهندسی از جنس محتوایی و نرم افزاری است.
مهندس گداری (دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان سازمان توسعه تجارت) نیز به این نکته اشاره کرد که متاسفانه بسیاری از شرکتها ساختار صادراتی ندارند. اما قبل از آن باید بررسی کرد که آیا تفکر صادراتی وجود دارد یا خیر؟ تفکر صادراتی بدین معناست که از آغاز کار بر روی یک ایده، مرحله نهایی یعنی صادرات را نیز در نظر بگیریم.
کافه ExporTech در ۶ بهمن ۹۸ در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.