اجرای جهاد تبیین؛ با تلاش فعالان عرصه روابط عمومی
دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در نخستین جشنواره روابط عمومی واحدهای دانشگاه تهران که روز یکشنبه یکم خرداد ماه برگزار شد، با بیان اهمیت نقش و جایگاه روابط عمومی در معرفی و ایجاد ارتباط میان سازمان و محیط پیرامون گفت: در سال های اخیر، رویکردها نسبت به کارکردهای روابط عمومی در کشور ارتقا یافته و این بهبود در محیط دانشگاه تهران نیز مشاهده می شود.
رسانی دقیق و به موقع و غیرکارآمد بودن سایت های دانشگاهی و کانال های ارتباطی از جمله مسائلی است که در دانشگاه وجود دارد. به همین جهت ضروری است تا برای این موضوعات برنامه ریزی شده و در سال آینده جشنوراه ای منسجم تر و پویاتر داشته باشیم.
روابط عمومی؛ بخشی از سازوکار ارتباطی با نهاد دولت
دکتر عباس هنرمند معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه تهران، دانشگاه مساله محور است گفت: مساله محوری همان نگاهی است که نهاد دولت به دانشگاه دارد. دانشگاه مسئله محور، در تلاش است تا دغدغه ها و مسائل موجود را حل کند.
وی در ادامه افزود: مسئله محوری هم به نیازهای مردم و جامعه توجه دارد و جهت گیری فعالیت ها را مشخص میکند و هم به شناسایی آسیب های حکمرانی و ارائه راه حل برای آن می پردازد. دانشگاه مسئله محور هم در شناسایی مشکلات و هم ارائه راه حل می تواند کمک کند.
دکتر هنرمند با اشاره به اینکه رییس جمهور متعقد است که اتاق فکر دولت باید در دانشگاه باشد و یک ارتباط موثر شکل گیرد، اظهار داشت: تعریف این سازوکار ارتباطی مهم است، می توان گفت بخشی از این موضوع به روابط عمومی ها بازمیگردد. روابط عمومی ها در انعکاس توانمندی های دانشگاه به جامعه و همچنین ارتباط با نهاد دولت نقش پررنگی دارند. دکتر مقیمی با تاکید بر اهمیت توجه به ارتقای جایگاه روابط عمومی اظهار داشت: در دانشگاه تهران برای ارتقای جایگاه این بخش، مجموعه روابط عمومی را در قالب مرکز حوزه ریاست دانشگاه تهران متمرکز کرده ایم تا از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در جهت ایفای موثر وظایف این واحد بهره ببریم.
وی افزود: تعریف سازوکارهای اجرایی و ضمانت هایی برای پیگیری امور در حوزه فعالیت های روابط عمومی بسیار ضروری است تا کارایی و اثربخشی حاصل شود.
دکتر مقیمی ضمن تشریح نقش سنتی روابط عمومی در گذشته بیان داشت : روابط عمومی در بدنه دانشگاه تهران باید یک نقش متقابل چندگانه را ایفا کند. بدین صورت که با در نظر داشتن ذینفعان دانشگاه در محیط های بیرونی و درونی، اخبار درستی را از واحدهای دانشگاه به محیط بیرونی مخابره کرده و همچنین نقش واسط خود را با ترجمه خواسته ها و نیازهای ذینفعان به زبان سازمان و در اختیار واحدهای مربوط قرار دادن، اجرا کند.
رییس دانشگاه تهران با اشاره به بیانات حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه دانشگاه تهران مبدا تحولات است و همچنین سخنان مقام معظم رهبری که دانشگاه تهران را دانشگاه پیشرو و نماد آموزش عالی کشور می دانند، تصریح کرد: کنار هم قرار دادن این دو گزاره نشان میدهد که هر اتفاقی که در دانشگاه تهران رخ می دهد می تواند تحولات بسیاری را در کشور و حتی در عرصه بین الملل رقم بزند. این موضوع به طور مشخص نقش روابط عمومی و جایگاه آن در دانشگاه تهران را مشخص می نماید.
دکتر مقیمی ضمن بیان تاریخچه ای از تحولات کشور یادآور شد: دانشگاه تهران خاستگاه بسیاری از تحولات مثبت است، باید بر بحث روابط عمومی و مهارت ورزی فعالان این حوزه تمرکز کنیم تا واقعیت به درستی نمایش داده شود.
دکتر مقیمی علت برگزاری این جشنواره را، ارزشمندی جایگاه روابط عمومی دانست و افزود: مدیران و کارشناسان روابط عمومی دانشگاه تهران جایگاه با ارزشی دارند و قادرند تصور مثبتی از دانشگاه تهران را در قالب یک بسته قابل درک به جامعه و ذینفعان مختلف دانشگاه در حوزه اجتماعی مخابره کنند.
وی با تاکید بر اینکه در تکمیل زنجیره ارزشی مدیریت، روابط عمومی به عنوان مرزگستر سازمان تعریف می شود، اظهار داشت: روابط عمومیها واحدهایی هستند که می توانند مرزهای سازمان را توسعه دهند و یا آن را محدود کنند. در دانشگاه تهران، این مرزگستری باید به گونه ای در تعامل نزدیک با مدیریت واحدهای دانشگاهی رخ دهد.
دکتر مقیمی ضمن تشریح اهمیت اجرای جهاد تبیین گفت: باید با همفکری و به اشتراک گذاری تجارب و همچنین ارائه اسناد علمی دقیق به طور مناسب عملکرد سازمان ها و نظام جمهوری اسلامی ایران را نشان داده و نوع نگاه را نسبت به این امور تغییر دهیم. این یک ماموریت الهی است، در این زمینه باید تلاش کنیم تا زحمات همکاران و به ویژه برکات جمهوری اسلامی نشان داده شود.
رییس دانشگاه تهران با اشاره به روز روابط عمومی و ارتباطات یادآور شد: این مناسبت ها نشانگر اهمیت روابط عمومی است. مقوله روابط عمومی و بهره گیری از اطلاعات یک مهارت است و باید بهترین نیروها برای این حوزه گلچین شوند. فعالان این حوزه باید علاوه بر اشراف به کارکردهای سازمان، قدرت تحلیل اطلاعات را نیز داشته باشند.
ایشان در ادامه با تاکید بر اهمیت دریافت بازخورد در بحث رسانه اظهار داشت: تصور ما از گفته ها و رفتارهایمان با برداشت بیرونی الزاما یکسان نیست و این بازخورد گرفتن است که می تواند ما را ارتقا دهد. باید به مخاطبین و بازخوردهای ایشان توجه کنیم؛ روابط عمومی حوزه ای است که می تواند تصویر روشنی متناسب با شان دانشگاه تهران ارائه دهد.
نقش پررنگ روابط عمومی های دانشگاه در حذف فاصله میان دانشگاه و جامعه
دکتر مهدی شهبازی رییس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی و رییس جشنواره، این برنامه را فرصت مغتنمی دانست تا از زحمات فعالان حوزه ارتباطات،اطلاع رسانی و روابط عمومی در واحدهای مختلف دانشگاه تهران تقدیر کرده و گفت: در دور جدید مدیریت دانشگاه تهران تلاش بر این است تا فاصله بین جامعه و دانشگاه کوتاه و حذف شود، تا جامعه از دستاوردهای اساتید، دانشجویان و کارکنان مطلع و منتفع شوند. شاهد این امر راه اندازی شبکه تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران است.
وی در ادامه از برگزاری برنامه هایی در حوزه روابط عمومی یاد کرد و افزود: در حوزه روابط عمومی واحدهای دانشگاه های تهران، برگزاری دوره های دانش افزایی و نشست های تخصصی تعریف شده است. اساس شکل گیری این جشنواره نیز برگزاری دوره ها و نشست های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی واحدهای دانشگاه تهران است.
دکتر شهبازی از شکل گیری جایگاه مستقلی برای فعالان واحد روابط عمومی خبر داد و گفت: بحث استقلال مالی و در نظر گرفتن شرایط تخصیص مالی مجزا نیز از دیگر اموری است که توسط سازمان پیگیری می شود تا مقوله بودجه مانعی برای فعالیت های روابط عمومی نباشد.
دکتر شهبازی با بیان اینکه روابط عمومی، مقوله ای جدی برای دانشگاه تهران محسوب می شود، تشریح کرد: روابط عمومی میتواند به انعکاس دستاوردهای اساتید، دانشجویان و کارکنان بپردازد.
رییس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی برگزاری این جشنواره را اتفاق بدیعی دانست و گفت: دانشگاه تهران در تلاش است تا برگزاری مستمر و با برنامه ریزی قبلی رویدادهایی از جنس جشنواره و همایش هایی مانند مراسم رونمایی از “طرح نشان نماد آموزش عالی” را ادامه دهد.
دکتر شهبازی به تشریح مسائل مرتبط با روابط عمومی در دانشگاه تهران پرداخت و افزود: عدم اطلاع
روایتگری دستاوردها و پیشرفت ها، راهی برای مقابله با نا امیدی در افکار عمومی
دکتر سپهر خلجی عضو شورای اطلاع رسانی دولت، فعالان روابط عمومی را کنشگران این عرصه دانست و گفت: این کنشگران، سازندگان افکار عمومی و روایتگران این صحنه هستند.
دکتر خلجی با بیان اینکه در سال های اخیر زیست فضای رسانه ای دچار تغییرات اساسی شده است، گفت: ما با زیست مجازی روبه رو هستیم، در این فضای رسانه ای، خط روایت های بسیاری درست شده و سرعت روایت گری افزایش یافته و ما با کثرت روایت ها مواجه ایم. در چنین شرایطی کسی موفق است که بتواند روایت خود را ارائه، امتداد و تثبیت کند.
وی به شرح مبسوط موضوعات رسانه ای کشور پرداخت و پیشنهاداتی را مطرح ساخت، از جمله: روابط عمومی باید نسبت به موضوعات مختلف که به عنوان شبهه مطرح است، رفع شبهه نماید. همچنین باید از نظرات و پیشنهادات گروه های تخصصی در حل مشکلات بهره ببرد. علاوه بر این باید از روابط عمومی توجیه گر به سمت روابط عمومی اندیشه محور و تحلیل گر حرکت کند و با پاسخگویی در لحظه و درک شرایط ویژه و بهره گیری از نیروهای تخصصی موثرتر عمل نماید.
دکتر خلجی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ و تاکید بر تولید دانش بنیان اظهار داشت: بحث دانش بنیان ارتباط عمیقی با دانشگاه دارد. اقتضای روابط عمومی های دانشگاه ها، بیان دستاوردها و پیشرفت ها است تا به مقابله با تزریق نا امیدی در افکار عمومی بپردازد.
در بخش دیگر این جشنواره، پس از معرفی، قدردانی و اعطای لوح تقدیر به روابط عمومیهای برتر و شایسته تقدیر دانشگاه تهران، از چهار چهره پیشکسوت و بازنشسته روابط عمومی دانشگاه تهران نیز تجلیل و در پایان نیز از سه کتاب در حوزه ارتباطات و روابط عمومی که تألیف یا ترجمه اساتید و پژوهشگران دانشگاه تهران بوده، رونمایی شد.