نشست مشترک پارک‌های علم و فناوری تهران و مازندران با تأکید بر تعمیق همکاری‌های دوجانبه برگزار شد

در نشستی مشترک که روز سه‌شنبه ۱۳ آبان‌ماه برگزار شد، مسئولان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و هیأت رئیسه پارک علم و فناوری مازندران بر تقویت و تعمیق همکاری‌های علمی و فناورانه و معرفی ظرفیت‌های موجود تأکید کردند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در این نشست که با حضور مدیران ارشد و کارشناسان دو مجموعه برگزار شد، مهندس گودرزی، معاون اجرایی و فنی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با خوشآمدگویی به حاضران، به معرفی اجمالی فعالیت‌های این پارک پرداخت.

در ادامه، مهندس میثم یوسفی، رئیس مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با اشاره به زنجیره ارزش این پارک، اظهار داشت: شروع کار در پارک با حمایت از هسته‌ها و تیم‌های فناور در مرکز نوآوری و کارآفرینی صورت می‌گیرد؛ جایی که ۱۰۴ هسته فناور از مرحله مسئله‌یابی تا پرورش ایده همراهی می‌شوند. پس از آن، شرکت‌ها در مرکز رشد مستقر شده و در نهایت وارد مرحله توسعه می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹۱ شرکت در مرکز رشد و ۳۷ شرکت در مرحله توسعه در حال فعالیت هستند، به ساختار استقرار شرکت‌ها اشاره کرد و توضیح داد: شرکت‌ها به‌طور معمول سه سال اول و سه سال دوم را در پارک سپری می‌کنند. برنامه بلندمدت، انتقال شرکت‌ها به «ناحیه نوآوری تهران» پس از شش سال است.

یوسفی با بیان آمارهایی افزود: در حال حاضر، ۲ درصد از شرکت‌های توسعه در سه سال اول، ۱۲ درصد در سه سال دوم و ۴۰ درصد نیز در مرحله‌ای هستند که باید به ناحیه نوآوری منتقل شوند. همچنین، ۷۰ درصد از شرکت‌های حاضر در مرحله توسعه، غیر دانشگاه تهرانی و ۳۰ درصد دارای ارتباط با دانشگاه تهران هستند.

رئیس مرکز رشد پارک دانشگاه تهران از ایجاد ناحیه نوآوری تهران» به‌عنوان بزرگترین ناحیه نوآوری کشور خبر داد و گفت: «این ناحیه حاصل تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری تهران، وزارت صمت، معاونت علمی و قوه قضائیه است و شامل ۷۵۰ هکتار تحت عنوان «تهران» و ۵۰ هکتار تحت عنوان «شهر دانش» در اطراف محور اصلی دانشگاه تهران می‌شود. پارک دانشگاه تهران به‌عنوان یک «پارک شهری» تأثیر خود را در سطح شهر و در قالب «شهر نوآور» دنبال می‌کند.

دکتر حسنوند، رئیس اداره تجاری‌سازی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، نیز در این نشست به ارائه رئوس برنامه‌ها و خدمات تخصصی این اداره پرداخت. وی خدمات اداره متبوع خود را ذیل دو دسته «آموزش و توانمندسازی» و «توسعه بازار و تجاری‌سازی» طبقه‌بندی کرد.

حسنوند، خدمات آموزشی و مشاوره‌ای را از مهم‌ترین رسالت‌های این واحد دانست و به تشریح و معرفی انواع حوزه‌های آموزش، خدمات مشاوره کلینیک کسب‌وکار، خدمات کارگزاران و مدیریت دانش پرداخت. وی برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌های حوزه فناوری و تشکیل رویدادهای مختلف را از دیگر فعالیت‌های مهم اداره تجاری‌سازی در حوزه توسعه بازار برشمرد.

دکتر بطایی، کارشناس مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با بیان مأموریت اصلی این مرکز گفت: «هدف مرکز، تبدیل شدن به یک مرکز پیشتاز با چشم‌انداز مشخص برای شناسایی چالش‌های اصلی جامعه و ارائه راهکارهای عملیاتی در سطح جهانی است تا از این طریق، زمینه رشد اقتصادی و ایجاد مشاغل مهارتمحور و دانش‌بنیان فراهم شود.»

وی افزود: «متأسفانه شکافی بین دانشگاه و صنعت وجود دارد و مرکز نوآوری و کارآفرینی با برنامه‌های خود در تلاش است تا این شکاف را پر کند. این مرکز از یک سو دانش را به صنعت منتقل می‌کند و از سوی دیگر چالش‌های صنعت را به دانشگاه بازمی‌گرداند تا بر مبنای آن، راه‌حل‌های کاربردی ارائه دهد.»

بطایی، ارزش‌های محوری این مرکز را «تفکر، پویایی، دسترسی‌پذیری شفاف برای دانشجویان و اساتید، الهام‌بخشی، شبکه‌سازی و ایجاد کنجکاوی و اشتیاق جمعی» عنوان کرد و بر «تعامل و احترام» به عنوان اصل پایه‌ای تأکید نمود.

این کارشناس مرکز نوآوری به تشریح «زنجیره ارزش» مرکز پرداخت و گفت: «این زنجیره از مرحله صفر (ایده‌یابی) آغاز و تا مرحله شش (ثبت شرکت و استقرار در مرکز رشد) ادامه می‌یابد. مرحله “جوانه” شامل رویدادهایی مانند استارت‌آپ‌ها است که به ایده‌یابی و پرورش ایده کمک می‌کند.»

وی در مورد مرحله «رویش و شکوفایی» توضیح داد: «فراخوان این مرحله معمولاً سالانه یا دوسالانه برگزار می‌شود. ما متقاضیان را به دو دسته تقسیم می‌کنیم: افرادی که ایده دارند اما در مراحل اولیه هستند و افرادی که ایده‌شان به مرحله تثبیت رسیده است. مبنای جذب در فراخوان شکوفایی، قابلیت تبدیل ایده به کسب‌وکار است.»

دکتربطایی در پایان با اشاره به برنامه‌های آینده مرکز نوآوری گفت: «هدف‌گذاری ما این است که در آینده‌ای نزدیک، تمامی ورودی‌های مرکز رشد، از خروجی‌های مرکز نوآوری باشند. برای تحقق این هدف، ممکن است ابزارهای مختلفی از جمله شتاب‌دهنده‌های دانشگاهی یا برنامه‌های جدید جایگزین برخی مدل‌های فعلی مانند “شکوفایی” شوند. هنر ما در این است که بتوانیم بهترین مسیر را برای ارتباط مؤثر با جامعه دانشگاهی و پاسخ به نیازهای صنعت طراحی و اجرا کنیم.»

در ادامه این نشست، حاضران به تبادل اطلاعات پرداختند

گفتنی است در این مراسم دکتر محمد کاظمی‌فرد، رییس پارک علم و فناوری مازندران، دکتر علی شاهنظری، معاون فناوری و نوآوری، میثم سیفی کفشگری، معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری مازندران، دکتر بهناز بخشنده، رییس مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مهندس مرضیه خانزاده مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، زهرا سلیمانزاده کارشناس مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و سایر مدیران ارشد و کارشناسان دو مجموعه حضور داشتند.