از بومی سازی تا تامین نیاز داخل در عرصه تجهیزات پزشکی
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، شرکت ایمن پرتوکار مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در حوزه تولید تجهیزات پزشکی موفق به تامین صد درصدی نیاز کشور در برخی از محصولات از جمله سرنگهای انژکتور شد
مهندس امیر دهقاندار، مدیرعامل شرکت ایمن پرتوکار در گفت وگو با دوازدهمین Park Talk اتاق رسانه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به مسیر شروع فعالیت گفت: فعالیت شرکت در مرحله اول با تولید محصولات حوزه رادیولوژی شروع شد. سپس به حوزه رادیوتراپی وارد شدیم. بعد از آن براساس نیازسنجیهای انجام شده، فعالیت خود را گسترش داده و به حوزه محصولات آندوسکوپی نیز پرداختیم.
وی در ادامه افزود: در هر سه حوزه رادیولوژی، آندوسکوپی و رادیوتراپی، محصولات بسیاری وجود دارد. به همین دلیل شرکت با نیازسنجیهای انجام شده و با هدف رفع مشکلات و نیاز کشور، محصولاتی را انتخاب کرده و به طراحی، تولید و عرضه آن میپردازد.
مهندس دهقاندار در معرفی محصولات شرکت تشریح کرد: تمامی محصولات شرکت به غیر از دستگاه انژکتور کنتراست رادیولوژی، یکبار مصرف هستند و بر همین اساس میزان مصرفشان بالاست. از جمله محصولات پرکاربرد شرکت، سرنگهای فشار قوی پزشکی مورد نیاز دستگاههای تصویربرداری است که مطابق با استانداردهای جهانی تولید شده و در حال حاضر توانسته رضایت اکثر مراکز تصویربرداری را به دست آورد.
وی با تاکید بر توجه شرکت به کیفیت و کمیت محصولات گفت: کیتهای تشخیص هلیکو باکتری از دیگر محصولات تولیدی شرکت است که در در فرایند آندوسکوپی به کار برده میشود. این محصول از لحاظ کیفیت، دقت و حساسیت نسبت به نوع باکتری، عملکرد بسیار خوبی دارد. همکاری با مراکز تحقیقات گوارش کشور در طراحی یک محصول باکیفیت موثر بوده است.
دهقاندار به وجود نمونههای خارجی محصولات اشاره کرد و افزود: همزمان با شروع فعالیت شرکت و تولید مارکرهای رادیوگرافی و ماموگرافی، شاهد فعالیت یک شرکت آمریکایی در این حوزه نیز بودیم. با این وجود موفق شدیم تا محصولی با همان کیفیت و با ۱/۳ قیمت تولید و به بازار عرضه کنیم
مدیرعامل شرکت ایمن پرتوکار، فعالیت در حوزه تجهیزات پزشکی را به علت تغییرات دائمی و به روز محصولات و همچنین توجه به حفظ کیفیت، بسیار سخت دانست و اظهار داشت: بازار تجهیزات پزشکی یک بازار بسته و محدود نیست و وجود رقبا و محصولات مشابه سبب میشود تا همواره سطح کیفیت محصولات به عنوان یک مزیت رقابتی مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، توانایی تولید محصولات با قیمت کمتر از رقبا یکی دیگر از مزیتهای رقابتی شرکت محسوب میشود که به حفظ بازار و مشتریان منجر میگردد.
دهقاندار با اشاره به تنوع محصولات شرکت یادآور شد: نحوه ساخت محصولات به نوع آن بستگی دارد. در برخی از محصولات به علت داشتن استانداردهای جهانی، نمیتوان تغییری در نقشه آن ایجاد کرد. برای نمونه میتوان به سرنگهای دستگاه انژکتور آنژیوگرافی اشاره کرد که باید با یک ابعاد مشخص و شکل خاص تولید شود. طراحی و تولید این دسته از محصولات از طریق مهندسی معکوس صورت میگیرد.
وی در ادامه افزود: فرایند طراحی و تولید برخی از محصولات شرکت کاملا داخلی است. از جمله این محصولات میتوان به کیتهای تشخیص عفونت هلیکو باکتری اشاره کرد که تمام فرایند فرمولاسیون این محصول صد در صد داخلی بوده و براساس همکاری با یکی از مراکز تحقیقات گوارش کشور و مطالعه ۳۵ پتنت روز دنیا به دست آمده است. صفر تا صد طراحی و ساخت این محصول داخلی است.
دهقاندار با یادآوری این نکته که تولید محصول داخلی به معنای عدم استفاده از قطعات خارجی نیست، تصریح کرد: در تولید داخلی، تمامی فرایند طراحی و تولید محصولات، داخلی بوده و در عین حال ضروری نیست تمامی قطعات را خودمان بسازیم و میتوان در تولید محصولات، قطعاتی را به کار برد که ساخت خودمان نیست. این موضوع امر معمولی است و در بسیاری از شرکتهای بزرگ دنیا نیز دیده میشود.
مهندس دهقاندار در تشریح موضوع تامین نیاز داخلی گفت: در ارتباط با این موضوع باید تنوع محصولات شرکت را در نظر گرفت. میزان تامین نیاز داخلی با توجه به هر محصول متفاوت است. برای نمونه، شرکت در حال حاضر ۵ برابر نیاز کشور سرنگ انژکتور آماده تحویل دارد و میتواند نیاز داخل را حتی در صورت عدم واردات، به طور کامل تامین کند.
وی ادامه داد: در سایر محصولات مانند دستگاه انژکتور سی تی اسکن و آنژیوگرافی پیش بینی میشود که بتوانیم حداقل نیمی از نیاز کشور را تامین کنیم.
دهقاندار با اشاره به کیفیت خوب محصولات، توانایی رقابت با نمونههای چینی و همچنین ظرفیت تولید بالای برخی از محصولات گفت: تصمیم داریم به صادرات محصولات نیز بپردازیم. این امر را با صادرات به کشورهای همسایه شروع خواهیم کرد.
ایشان به تشریح چالشهای شرکت پرداخت و افزود: تحریمها، نیاز بخش تحقیق و توسعه شرکت به محصولات مشابه خارجی در ارتباط با طراحی و تولید محصولات جدید، تامین مالی و تهیه مواد اولیه از جمله چالشهایی است که همواره وجود داشته و شرکت با آن مواجه شده است.
وی در ادامه افزود: استقرار در فضای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و بهره مندی از تسهیلات آن، به شروع و رشد کار شرکت کمک کرد.
مهندس دهقاندار از ضرورت تعیین هدف نهایی شرکت یاد کرد و اظهار داشت: هدف ما در کمیت تعریف نمیشود. تا ۲ سال گذشته بر روی کمیت کار میکردیم و در تلاش بودیم تا محصولاتمان را گسترش دهیم. درحال حاضر کیفیت مورد توجه است و هدف فعلی شرکت، رشد کیفی محصولات است تا بتوانیم علاوه بر تامین نیاز داخلی، به صادرات نیز بپردازیم.
علاقه مندان میتوانند گزارش تصویری این مصاحبه را از طریق لینک زیر تماشا نمایند.