شعبه دانشکده جغرافیا
معرفی شعبه:
مرکز نوآوری دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران(G4)، اولین مرکز نوآوری در زمینه علوم جغرافیایی در کشور میباشد.
شکل گیری این مرکزنوآوری با انعقاد تفاهم نامه بین دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری در سال ۱۳۹۹آغاز شد و با انجام عملیات عمرانی برای احداث یک فضای کار اشتراکی ادامه یافت. سپس در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در حضور معاون علمی ریاست جمهوری، رئیس دانشگاه تهران، معاون پژوهشی دانشگاه تهران و رئیس پارک علم و فناوری افتتاح گردید.
این فضای کار اشتراکی در طبقه ششم ساختمان شماره دو دانشکده جغرافیا واقع شده و در حال حاضر پذیرای ده گروه فناور می باشد که شامل دانشجویان دانشکده جغرافیا و گروههایی از خارج از دانشکده میباشند.
همچنین یک مرکز مشاوره تیمهای استارتاپی برای راهنمایی دانشجویان دانشکده جغرافیا در کنار این مرکز راه اندازی شده است تا دانشجویان صاحب ایده بتوانند با توان بیشتری وارد بازارهای کسب و کار شوند. در ایجاد این مرکز از توانمندیهای بخش خصوصی نیز استفاده شده است.
موضوعات و زمینههای تخصصی فعالیت مرکز شامل GIS، آب و هواشناسی و تحلیل فضایی میباشد.
اهداف و ماموریتهای مرکز نوآوری جغرافیا
۱. ایجاد زمینه مناسب برای بروز خلاقیت و بستری برای رشد و پرورش ایدههای نو بر مبنای دانش
۲. حمایت از طرحهای پژوهشگران، محققان و دانشجویان
۳. ایجاد بستر مناسب برای کارآفرینی، اشتغال و تجاریسازی محصولات
۴. تولید فنآوری نو
۵. ایجاد ارتباط بین دانشگاه، صنعت و دولت و تأمین سرمایههای مادی و معنوی
۶. ایجاد شور و انگیزه جهت نوآوری در علوم مختلف اعم از علوم حاضر و جدید
۷. گسترش فناوری و ایجاد بستر تجاریسازی در زمینههای مختلف
۸. ارائه راهحلهای جدید برای مشتریان
۹. تست کسب و کار مدلهای جدید و ارزیابی فناوریهای جدید
موضوعات و زمینههای تخصصی فعالیت مرکز:
۱. تحلیل فضایی
۲. مخاطرات محیطی
۳. برنامه ریزی شهری و روستایی
۴. GIS و RS
۵. جغرافیای طبیعی
۶. گردشگری
۷. ژئوپلیتیک و جغرافیای سیاسی
برنامهها و خدمات مرکز برای جذب ایده و تیمها:
۱. برپایی مسابقات ایده پردازی
۲. برپایی استارتاپ ویکندها
۳. برگزاری نشستهای تخصصی در زمینه کسب و کار
برنامهها و خدمات مرکز برای توسعه و شتابدهی ایدهها:
۱. ارائه مشاوره و تخصصی کسب و کار
۲. مشارکت فعال در برگزاری رویدادهای فناورانه
۳. برگزاری رویدادهای مرتبط با توسعه فناوری و گسترش کسب کار دانش بنیان همچون:
- رویدادهای ترویج فناوری
- رویدادهای سرمایه گذاری
- رویدادهای مسابقه محور
- رویدادهای استارتاپ ویکند
- رویدادهای آموزشی
- رویدادهای Reverse Pitch
۴. برگزاری نشستهای تخصصی در زمینه کسب و کار
۵. کمک به تهیه اسناد مالی، تجاری و کسب و کار به هستههای نو آور
۶. ارائه خدمات مشاوره تخصصی
۷. ارائه خدمات مشاوره حقوقی
۸. ارائه خدمات مشاوره مالی
۹. ارائه فضای کار اشتراکی یا خصوصی
۱۰. ارائه اتاق جلسات
۱۱. ارائه خدمات تخصصی آزمایشگاهی (آزمایشگاههای ژئومورفولوژی، خاکشناسی، اقلیم شناسی، اقلیم دیرینه، کارگاه عکسهای هوایی، آزمایشگاه GIS و RS)
برنامهها و خدمات مرکز برای تبدیل هستههای فناور به واحدهای فناور:
هسته های مستقر به عنوان یک واحد تجاری در نظر گرفته میشوند و با استفاده از کاتالیستها و حمایت مدیریت مرکز که در واقع مدیریت هیات نظارت بر هستهها را هم بر عهده دارد استراتژیهای ورود به بازار با برای هستهها تعریف میکنند. هر کدام از هستهها در صورت نیاز میتوانند از خدمات سایر تیمهای دانشجویی که I- Team نامیده میشوند برای برخی از اهداف خود استفاده کنند.
هیات نظارت بر تیمها به صورت ماهیانه با تیمها جلسههایی خواهند داشت تا بر روند پیشرفت آنها نظارت کنند. بعد از این مرحله در صورتی که ایدهای برای تجاریسازی مناسب تشخیص داده شد با استفاده از بودجه دریافتی از سوی مراکز مختلف چون معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین شبکهسازی با سرمایه سرمایهگذران بخش خصوصی یا بروکرها به مراحل بعدی خواهد رفت.
در مرحله آخر شکل گیری شرکتهای دانش بنیان می باشد که بسته به وضعیت ممکن است به پارک علم و فناوری دانشگاه منتقل شوند، خود به صورت مستقل به کار خود ادامه دهند یا در مرکز رشد دانشگاه تعریف شده به عنوان شرکتهای دانشگاه تهران به کار خود ادامه دهند.
شکل شماره ۱ به صورت شماتیک وضعیت مرکز نو آوری را نمایش می دهد.
Deshpande Idea Stream
یکی از مزایای دانشگاه تهران جامع بودن علوم مختلف در آن است. معاونت پژوهشی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران بر آن است تا از این مزیت رقابتی در این قالب بیشترین بهرهبرداری را بنماید. با این تفکر در قالب راه اندازی یک جریان ایدهای از دانشجویان و اساتید دانشکدههای مختلف چون اقتصاد، کار آفرینی، مدیریت و علوم اجتماعی دعوت به عمل آورده است تا به هر ایده از زویای مختلف و مورد نیاز بازار نگاه کرد.
VC Network
شبکهای مجازی و شبیه سازی شده از فضای کسب کار است که میتوان برای هستههای نوپا و بدون تجربه تجارب کمتر هزینه بری را محیا سازد.
I-team
تیمهای مختلفی از دانشجویان با تخصصهای خاص هستند که در پروژهها به دوستان خود به صورت موردی یا در زمانهای محدود کمک رسانی میکنند.
برنامهها و خدمات مرکز برای تبدیل واحدهای فناور به شرکتهای دانشبنیان:
برپایی جلسات راهنمایی و مشاوره برای دانشجویان
برگزاری نشستهای تخصصی در زمینه کسب و کار
راهبری و هدایت تیمهای استارتاپی توسط منتورهای برجسته
سرمایه گذاری بر روی تیمها وارد شده به برنامههای شتابدهی
شبکهسازی؛ شبکههای ارتباطی بین تیمهای عضو کارخانه، شرکتهای بزرگ و سیاست گذاران
*** گفتنی است شعبه مرکز جغرافیا برنامههای حمایتی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از جمله رویش، شکوفایی و همچنین خدمات مرکز رشد را به مخاطبان خود ارائه می دهد.
این مرکز خدمات استقرار از جمله اجاره فضای اداری، اشتراک اینترنت، اجاره پارکینگ و خدمات توانمندسازی از قبیل کلینیک کسب و کار، آموزش، مشاوره و راهبردی و همچنین خدمات مالی اعتباری را در اختیار فناوران و نوآوران قرار می دهد.
این مرکز دارای فضای کار اشتراکی، سالن کنفرانس و آزمایشگاههای تخصصی می باشد.
ارتباط با شعبه
آدرس شعبه:
خیابان وصال شیرازی، نبش خیابان آذین، دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، ساختمان شماره ۲
سرپرست شعبه | ایمیل سرپرست شعبه | شماره تماس |
دکتر شیرین محمدخان؛ عضو هیات علمی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران | mohamadkh@ut.ac.ir | ۶۱۱۱۳۵۲۴ |
کارشناس شعبه | شماره تماس | |
موسی آقاجانی | ۶۱۱۱۳۵۲۴ |