جذب سرمایه گذار و تامین بودجه، چالشی برای کسب وکارها

شروع یک کسب وکار می تواند پر از ریسک و چالش برانگیز باشد و پیدا کردن منابع مالی برای تامین بودجه کسب وکار نیز، بخشی از این چالش است. ممکن است در مسیر جذب سرمایه گذار با کشمکش هایی مواجه شوید، خواه سرمایه گذاران فرشته باشند یا بانکها. حال اگر این مراحل خاص را دنبال کنید، به شما در جذب سرمایه گذار مناسب برای ایده کسب وکارتان کمک می کند.

برای تضمین مبحث تامین بودجه کسب وکار خود، مطمئن شوید که میزان بودجه را به درستی تعیین کرده اید. ممکن است پیشنهادات بسیاری برای سرمایه گذاری دریافت کنید، با این حال شما باید ارزیابی کنید و ببینید آیا مزایای آن پیشنهاد بر معایب آن غلبه می کند یا خیر؟
در اینجا به بررسی روش هایی می پردازیم که به شما اطمینان می دهد که به درک درستی از پیشنهادات سرمایه گذاری رسیده اید و می توانید در جهت تامین بودجه گام بردارید.
طرح کسب وکار و نحوه ارائه آن
شما باید یک طرح کسب وکار مکتوب، کاملا سازمان یافته و مختصر داشته باشید که تمام بخش های کسب وکار شما را مورد توجه قرار دهد. طرح کسب وکار شما باید مباحث رقبا، اهداف، پیشنهاد فروش منحصربه فرد، پیش بینی فروش و بودجه را پوشش دهد تا ایده کسب وکارتان و نحوه اجرایی شدن آن به خوبی بیان شود. بایستی تمامی این اطلاعات مهم توسط تحقیقاتی عمیق و ژرف حمایت شود. طرح کسب وکاری که به خوبی نوشته و بسط داده شده باشد، به سرمایه گذاران بالقوه این موضوع را اثبات می کند که شما حقیقتا دارای اطلاعات کافی درباره نحوه شروع و اجرایی کردن یک کسب وکار هستید. اگر تجربه کمی در نوشتن طرح کسب وکار دارید و یا اصلا تجربه ای در این زمینه ندارید، برای یافتن متخصص این حیطه و کمک گرفتن از وی لحظه ای درنگ نکنید. طرح کسب وکار سندی حیاتی برای کسب وکارها محسوب می شود. بنابراین جست وجو و یافتن یک مشاور کسب وکار که به شما در تدوین طرح کسب وکارتان کمک کند، یک سرمایه گذاری خوب است. شما همچنین می بایست طرح کسب وکار خود را ارائه دهید، که در واقع نسخه کوتاه شفاهی طرح کسب وکار شماست. اگر شما تازه کسب وکار خود را شروع کرده اید و تجربه ای در زمینه نحوه ارائه ندارید، پس تمرین در این زمینه را شروع کنید. از قبل تمرین کنید تا در روز ارائه کسب وکار خود، سخنور، مطلع و آماده به نظر بیایید.
شبکه سازی
یکی از مهم ترین شیوه های جذب سرمایه گذار، شبکه سازی است و سبب معرفی کسب وکارتان می شود. داشتن شبکه این امکان را به شما می دهد تا بتوانید ایده کسب وکاریتان را بدون ترس و بسیار راحت ارائه دهید. ایستادن مقابل چند سرمایه گذار بالقوه در یک اتاق و صحبت و ارائه کسب وکارتان در حضور آن ها می تواند اعصاب خوردکن و اضطراب آور باشد. درحالیکه، حضور در رویدادهای شبکه سازی سبب می شود تا با آرامش بیشتری ارائه خود را بیان کنید. شبکه سازی باعث می شود تا در هنگام سخنرانی حالت طبیعی و عادی خود را داشته باشید. شبکه سازی این امکان را فراهم می کند تا بتوانید به خلق رابطه با سرمایه گذاران آتی بپردازید. برای شروع، شبکه سازی را در جامعه سرمایه گذاران محلی خود شروع کنید. این اولین قدم برای صحبت درباره کسب وکارتان و به اشتراک گذاری ایده هایتان است. شما باید یک شبکه داشته باشید و در رویدادهای مرتبط با شبکه نیز شرکت کنید و اطمینان حاصل کنید که شانس جذب سرمایه گذار مناسب برای کسب وکارتان را از دست نمی دهید. همچنین می توانید از طریق رسانه‌‌های اجتماعی به شبکه سازی بپردازید که در این زمینه لینکداین گزینه اول است. لینکداین به شما کمک می کند تا با افراد وابسته به صنعت خود و همچنین سرمایه گذاران بالقوه آشنا شوید. اگر شما یک پروفایل خوب برای خودتان ایجاد کنید، سرمایه گذاران خودشان به سراغ شما خواهند آمد.
تحقیقات بازار
شما باید از طریق انجام تحقیقات گسترده بازار این اطمینان خاطر را ایجاد کنید که به اندازه کافی اطلاعات درباره بازار و صنعتتان کسب کرده اید. هنگامی که گفته های شما در ارائه هایتان مبهم باشد، نشانه‌ی این است که زمان کافی برای انجام تحقیقات بازار صرف نکرده اید. این موضوع چه در رابطه با ارائه طرح کسب وکارتان باشد و چه در رویدادهای شبکه سازی، باعث می شود که شما فردی به نظر برسید که آمادگی‌‌های لازم را ندارد، پس بسیار مهم است که برای این موضوع زمان و انرژی صرف کنید تا در مبحث سرمایه‌گذاری کسب وکارتان جدی به نظر بیایید. لازم به ذکر است که تحقیقات بازار می بایست حتی قبل از خلق ایده نیز صورت بگیرد. پس این را به یک عادت تبدیل کنید که تحقیقات درباره بازار را انجام دهید چه برای طرح کسب وکارتان و چه برای توسعه محصولات جدید .
داد و ستد
شما باید ایده خود را به سرمایه گذاران بالقوه بفروشید، و شیوه موثر انجام این کار این است که بر منفعت و سودی که کسب وکارتان برای سرمایه گذار خلق می کند، تاکید کنید. شما برای جذب سرمایه گذار در یک رقابت با دیگر کسب وکارها هستید، پس باید معامله ای ارزشمند برای سرمایه گذار ایجاد کنید. نیازتان و آنچه از سرمایه گذار می خواهید، و همچنین آنچه در عوض به سرمایه گذار می دهید را شفاف بیان کنید. یک تعادل سودمند بیابید و ببینید چه پیشنهادی برای هر دو شما بهتر است.
اگر پس انداز خود را در کسب وکارتان سرمایه گذاری کرده اید، این نکته را ذکر کنید. این موضوع باعث می شود تا سرمایه گذاران متوجه شوند که شما نیز مایلید روی ایده کسب وکارتان و رویای خود شرط بندی کنید. بیشتر سرمایه گذاران می خواهند بدانند که آیا خود شما نیز بر روی ایده کسب وکارتان سرمایه گذاری خواهید کرد؟!! این امر سبب می شود تا احتمال سرمایه گذاری بر کسب وکارتان توسط سرمایه گذاران افزایش یابد.
شما باید سرمایه گذاری را که برای شما و برای کسب وکارتان مناسب است، بیابید. ارزشمند است که درباره آنچه از سرمایه‌گذار می خواهید، فکر کنید و این موضوع، فراتر از مبحث تامین مالی است. ممکن است یک سرمایه گذار در نقش مربی یک کسب وکار ظاهر شود، به خصوص اگر شما در صنعتتان یک تازه وارد محسوب می شوید. یک سرمایه گذار می تواند به شما کمک کند تا ارتباطات جدیدی خلق کنید، می تواند شما را با مخاطبان خود آشنا کند و برای شما فرصت های بیشتری ایجاد کند. در روابط کسب وکاری خود، آنچه را که از سرمایه گذار می خواهید، مورد توجه قرار دهید و سرمایه گذار را با دقت انتخاب کنید.
انچه گفته شد راه هایی است که به شما کمک می کند تا در هنگام جذب سرمایه گذار آماده باشید. همچنین باید اطمینان پیدا کنید که سرمایه گذار مناسب را یافته اید. برای طرح کسب وکار خود و همچنین ارائه آن زمان بگذارید و از موثق بودن تحقیقات بازار به عنوان پشتوانه طرح کسب وکار خود اطمینان حاصل کنید.
منبع

مترجم: زهرا سلیمان زاده کارشناس روابط عمومی