راهنمای گام به گام برای شروع یک کسبوکار
مطابق اعلام سازمان کسب وکارهای کوچک آمریکا، بیش از ۲۸ میلیون کسب وکار کوچک در ایالات متحده آمریکا وجود دارد که ۹۹.۷ درصد مشاغل کل آمریکا را تشکیل میدهند. هنگامی که شما برخی از متداول ترین دلایل شروع یک کسب وکار را در نظر میگیرید از جمله: داشتن یک ایده کسب وکاری منحصر به فرد، طراحی شغلی انعطاف پذیر در راستای رشد فردی، حرکت به سمت استقلال مالی، سرمایه گذاری بر روی خودتان و… جای تعجب نیست که کسب وکارهای کوچک را در هرجایی ببینید.
اما هر کسب وکار کوچکی در موقعیت موفقیت قرار نمیگیرد. در حقیقت فقط دو سوم مشاغل به همراه اعضایشان برای حداقل دو سال زنده میمانند و حدود نیمی از این آمار نیز تا پنج سال زنده میمانند. پس هنگامی که تصمیم میگیرید شغل روزانه خود را رها کنید و صاحب کسب وکار شوید با یک چالش واقعی روبه رو خواهید شد. بنابراین در هنگام شروع کار خود، از دنبال کردن تمام مراحل لازم را که می تواند پایه و اساس موفقیت شما را رقم بزند اطمینان حاصل کنید. در این مقاله ۱۰ مرحله که برای شروع یک کسب وکار موفق ضروری است، آورده شده است.
مرحله اول: تحقیقات انجام دهید.
به احتمال زیاد شما قبلا یک ایده کسب وکاری را تشخیص دادهاید. حال وقت آن رسیده است که ایدهتان را با چاشنی واقعیت تعدیل کنید. آیا ایده شما پتانسیل موفقیت را دارد؟ قبل از هر گونه اقدامی، شما باید از طریق فرایند اعتبارسنجی، اجرایی بودن ایده خود را بسنجید. برای اینکه یک کسب وکار کوچک موفق باشد بایستی یک مشکلی را حل کند یا نیازی را رفع کند و یا آنچه را که بازار نیاز دارد و می خواهد، ارائه دهد. چندین روش برای شناسایی نیاز وجود دارد که شامل تحقیق کردن، گروه تحقیقات متمرکز و آزمایش و خطاست.
هنگامی که به بررسی بازار میپردازید بایستی به سوالاتی پاسخ دهید. این سوالات شامل:
• آیا برای محصولات و خدمات پیش بینی شده شما، نیازی وجود دارد؟
• چه کسانی به آن نیاز دارند؟
• آیا شرکتهای دیگری وجود دارند که هم اکنون محصولات و خدمات مشابهی ارائه دهند؟
• رقابت با آنها به چه شکل است؟
• چگونه کسب وکار شما در بازار جایگاه خود را پیدا خواهد کرد؟
مرحله دوم: برنامه ریزی کنید.
شما به یک نقشه راه نیاز دارید تا ایده کسب وکاری خود را به واقعیت تبدیل کنید. یک طرح کسب وکار، برنامه راهنمای کسب وکار شما را از مرحله استارت آپی و ایجاد کسب وکار تا رشد کسب وکار است. وجود طرح کسب وکار برای همه کسب وکارهای جدید امری ضروری است. خبر خوب اینکه طرح های کسب وکاری متفاوتی برای انواع کسب وکارهای مختلف، وجود دارد. اگر شما قصد دارید از یک سرمایه گذار یا یک موسسه مالی، حمایت مالی دریافت کنید، وجود یک طرح کسب وکاری سنتی ضروری است. به طورکلی؛ این نوع طرح کسب وکار، طولانی و کامل است و مجموعه مشترکی از بخش ها در این نوع طرح تعریف شده است که به هنگام اعتبارسنجی ایده مورد توجه سرمایه گذاران و بانک ها قرار می گیرد.
اگر به دنبال جذب حامی مالی نیستید، یک طرح کسب وکاری یک صفحه ای نیز می تواند تصویری شفاف از آنچه که می خواهید به آن دست یابید و چگونگی برنامه ریزی برای دست یابی به آن ارائه دهد.
نکته قابل توجه این است که شما می توانید برای یک کسب وکار مشغول به فعالیت نیز طرح کسب وکاری ایجاد کنید و به مرور زمان آن را بهبود بخشید. داشتن نوعی از برنامه بهتر از هیچ است.
مرحله سوم: برای امور مالی برنامه ریزی کنید.
شروع یک کسب وکار کوچک به پول زیاد احتیاج ندارد، اما مقداری سرمایه اولیه و همچنین توانایی پوشش هزینه های جاری قبل از رسیدن به سوددهی ضروری است.
در یک صفحه گسترده به پیش بینی همه هزینه هایی که برای شروع یک کسب وکار ضروری است بپردازید و سپس آن ها را جمع بزنید که شامل: پروانه فعالیت و مجوزها، تجهیزات، هزینه های قانونی، بیمه، برندینگ، تحقیقات بازار، فهرست دارایی ها، علائم تجاری، رویدادهای افتتاحیه، اجاره ملک و… می باشد. همچنین می بایست برای حداقل ۱۲ ماه کار، هزینه های اجاره، خدمات رفاهی، بازاریابی و تبلیغات، تولید، تدارکات، هزینه های مسافرتی، حقوق کارکنان، حقوق خود و… را نیز پیش بینی کنید.
ترکیب همه این اعداد، سرمایه اولیه مورد نیاز شماست.
روش های متفاوتی برای تامین بودجه کسب وکارهای کوچک وجود دارد:
• جذب سرمایه گذار
• وام
• گرنت
• سرمایهگذاران فرشته (Angel investors)
• سرمایهگذاری جمعی (Crowdfunding)
می توانید با استفاده از کمترین سرمایه، کسب وکار خود را راه اندازی کنید. همچنین ممکن است متوجه شوید ترکیبی از روش های فوق، بهترین نتیجه را برای کسب وکار شما حاصل می کند. با این وجود؛ هدف این است که گزینه های تامین بودجه خود را بررسی کنید و برنامه ای برای تامین بودجه خود تنظیم کنید.
مرحله چهارم: یک ساختار کسب وکاری انتخاب کنید.
کسب وکار شما می تواند یک شرکت با مالکیت شخصی، مشارکتی، یک شرکت با مسئولیت محدود یا یک شرکت سهامی باشد. هویت قانونی ای که برای کسب وکارتان انتخاب می کنید، بر نام کسب وکار شما، مسئولیت شما و نحوه پرداخت مالیات اثر میگذارد. ممکن است با گذشت زمان و با رشد و تغییر در کسب وکارتان، ساختار کسب وکار شما طی ارزیابی مجدد، تغییر کند.
باتوجه به پیچیدگی های کسب وکاری، از یک وکیل مشاوره بگیرید تا ساختار مناسبی برای کسب وکار خود انتخاب کنید.
مرحله پنجم: نام تجاری خود را انتخاب و ثبت کنید.
نام تجاری شما نقش مهمی در تمام ابعاد کسب وکار شما ایفا می کند، بنابراین یک نام خوب برگزینید. هنگامی که درحال بررسی گزینههای مورد نظر برای نام تجاری هستید، تمام معنای احتمالی آن را در نظر بگیرید، سپس نام مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس از انتخاب نام تجاری، می بایست بررسی کنید که آیا در حال حاضر کسب وکاری با این نام وجود دارد یا خیر. و اگر وجود نداشت نام انتخاب شده را ثبت کنید.
فراموش نکنید که پس از ثبت نام تجاری، دامنه سایت خود را نیز ثبت کنید.
مرحله ششم: دریافت مجوزها
وقتی که فعالیت کسب وکار شما شروع می شود، باید بدانید تشریفات اداری بخشی از روند کار است. مجموعه متنوعی از مجوزها تعریف شده اند. نوع مجوزهای مورد نیاز شما با توجه به نوع فعالیت و محل استقرار کسب وکارتان معین می شود.
همچنین به عنوان صاحب یک کسب وکار باید درباره مجوزهای مرتبط با کسب وکارتان تحقیق کنید.
مرحله هفتم: سیستم حسابداری خود را تعریف کنید.
در صورت وجود سیستم های موثر، کسب وکارها موثرتر عمل خواهند کرد. یکی از مهمترین سیستم ها برای کسب وکارهای کوچک، سیستم حسابداری است. سیستم حسابداری با هدف مدیریت بودجه، تعیین نرخ ها و قیمت ها،تشکیل پرونده های مالیاتی و… ایجاد می شود. می توانید خودتان سیستم حسابداری تان را تنظیم کنید یا یک حسابدار استخدام کنید.
مرحله هشتم: موقعیت مکانی کسب و کارتان را مشخص کنید.
مشخص کردن موقعیت مکانی تجارتتان بر عملکرد کسب وکار شما اثر می گذارد، خواه یک دفتر کاری در خانه خود داشته باشید، یا یک فضای اداری مشترک یا خصوصی.
شما باید درباره موقعیت مکانی، تجهیزات و کلیت فرایند راه اندازی کسب وکارتان فکر کنید و مطمئن شوید محل کسب وکار شما برای نوع فعالیتی که انجام می دهید مناسب است. همچنین می بایست درباره خرید یا اجاره فضای تجاری خود فکر کنید.
مرحله نهم: تیم خود را آماده کنید.
اگر می خواهید کارمندانی استخدام کنید، اکنون زمان شروع این فرایند است. از طراحی و تعریف صحیح موقعیتهای کاری و مسئولیتهای شغلی برای هر موقعیت کاری اطمینان حاصل کنید. اداره کل مرتبط با کسب وکارهای کوچک، راهنمای بسیاری خوبی برای صاحبان کسب وکاری است که اولین استخدام های خود را انجام می دهند. اگر به جای استخدام، برون سپاری فعالیتها به پیمانکاران مستقل مورد توجه شماست، می بایست با کمک یک وکیل، توافق نامه پیمان کاران مستقل را تنظیم کنید.
در نهایت اگر می خواهید یک کسب وکار یک نفره (solopreneur) راه اندازی کنید، ممکن است به کارکنان و پیمانکاران نیاز نداشته باشید، اما باید بدانید به تیم پشتیبانی نیاز دارید. این تیم می تواند از یک منتور، مربی کسب وکار، یا حتی اعضای خانواده شما تشکیل شده باشد و در جاده پر پیچ و خم کسب وکارتان، به شما مشاوره، انگیزه و اطمینان ببخشند.
مرحله دهم: به تبلیغ کسب وکارتان بپردازید.
پس از راه اندازی کسب وکارتان باید به جذب مشتری بپردازید. این کار را میتوانید با نوشتن پیشنهادات فروش منحصربه فرد و ایجاد یک برنامه بازاریابی شروع کنید. سپس تا آنجایی که میتوانید ایده های بازاریابی کسب وکارهای کوچک را بررسی کنید تا بتوانید به شیوه ای موثر کسب وکارتان را ارتقا دهید.
می توان گفت پس از به انجام رساندن مراحل گفته شده، اساسی ترین پایه های کسب وکاری را پوشش داده اید. به خاطر داشته باشید موفقیت یک شبه اتفاق نمی افتد. از طرحی که ایجاد کرده اید استفاده کنید تا به طور مداوم روی کسب وکار خود کار کنید و شانس موفقیت خود را افزایش دهید.
منبع
مترجم: زهرا سلیمان زاده کارشناس روابط عمومی