چند روش بازاریابی برای به حداکثر رساندن سود کسب وکار
در دنیای امروز، به عنوان صاحب یک کسب وکار فقط داشتن محصولات و خدمات با کیفیت کافی نیست. شما باید یک برنامه بازاریابی قوی برای خود طراحی کنید تا بتوانید خودتان را از رقبایتان متمایز کرده و مصرف کنندگانتان را تشویق کنید تا به جای رقبا، شما را انتخاب کنند. برندهای زیادی را میبینیم که محصولات و خدماتی با سطح کیفیت متوسط ارائه میدهند، این کسب وکارها به خاطر داشتن استراتژی های بازاریابی عالی به موفقیت میرسند.
سرمایه گذاری در بخش بازاریابی و تکنیک های مرتبط با آن، مزایای زیادی را به همراه دارد. با این کار شما میتوانید به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید که ممکن است به خرید محصولات شما علاقه مند باشند و به این ترتیب میتوانید میزان فروش خود را افزایش دهید. همچنین با سرمایه گذاری در بخش بازاریابی میتوانید سطح اعتبار برند خود را بهبود بخشید و مصرف کنندگانی وفادار داشته باشید.
همانطور که میدانید استراتژی های بازاریابی بسیاری وجود دارد که شامل تبلیغات سنتی (چاپ، تلویزیون و رادیو )و تبلیغات مدرن (رسانه های اجتماعی) میشود.
با این وجود، سخت ترین قسمت بازاریابی این است که بدانید چگونه و از کجا شروع کنید. ممکن است همین موضوع برای شما نیز یک مسئله باشد. در این نوشتار برخی از موثرترین شیوه ها برای شروع بازاریابی آورده شده است که با هم میخوانیم.
۱.چگونه سازماندهی کردن را بیاموزید.
برای شروع هرگونه فعالیت بازاریابی به یک برنامه بازاریابی نیاز دارید و باید آن را طراحی کنید. میتوانید با برگزاری جلسات طوفان فکری شروع کنید و موضوعات، فهرست امور و اهداف خود را تعیین کنید و یک تقویم بازاریابی داشته باشید.
لازم نیست برنامه ای بسیار گسترده و بزرگ طراحی کنید. مهم این است که اقداماتتان در نرخ ROI (بازگشت سرمایه) موثر واقع شود. شما میتوانید از تکنیک ارائه آسانسوری بهره ببرید. درمورد آنچه میخواهید در ارتباط با برند، محصولات و خدمات خود در عرض ۳۰ ثانیه به مردم بگویید، فکر کنید و تلاش کنید تا به یک بیانیه جذاب برای معرفی خود برسید.
همچنین میتوانید در ارتباط با محصولات و خدمات خود از مردم نیز بازخور بگیرید. این روش نیز به سازماندهی کردن برنامه های شما کمک میکند. به خاطر داشته باشید که هدف این کار، ایجاد یک تاثیر خوب بر روی مردم است. پس میتوانید از هر شیوه دیگری نیز برای رسیدن به این هدف بهره ببرید.
۲.یک وبسایت ایجاد کنید.
امروزه بسیاری از افراد و کسب وکارها به تکنولوژی وابسته هستند. به همین جهت، بسیاری از مشتریان بالقوه شما، کسب وکارتان را در گوگل جست وجو میکنند. در صورت داشتن وبسایت، آنها به راحتی میتوانند متوجه شوند کسب وکار شما چه چیزی ارائه میدهد. میتوانید وبسایت را خودتان طراحی کنید و یا از یک متخصص کمک بگیرید. ممکن است با افرادی مواجه شوید که تضمین داشتن رتبه برتر در موتورهای جست وجو را به شما وعده دهند. نسبت به این گروه از افراد هوشیارانه عمل کنید. تنها توسعه دهندگان یا به اصطلاح دولوپرها میتوانند از عهده این امر برآیند.
اگر میخواهید سایتتان بسیار حرفه ای باشد و ویژگی های (Feature ) بسیاری را بر آن مدنظر دارید، حتما از یک متخصص کمک بگیرید.
هنگامی که وبسایت خود را طراحی میکنید، میبایست بر سئو و سازگاری وبسایت با دستگاه های مختلف تمرکز کنید. همچنین برای نظارت و کنترل ترافیک وبسایت خود میتوانید از بستر گوگل آنالیتیکس (گوگل آنالیز) استفاده کنید.
۳.در رسانه های اجتماعی فعال باشید و از مزایای آن بهره ببرید.
بسیاری از مردم هر روزه از پلفترم های اجتماعی استفاده میکنند. مطابق با بررسی ها در دنیا فیس بوک ترافیک بسیاری دارد و در ایران نیز اینستاگرام محبوبترین شبکه اجتماعی هستند. اگر هنوز برای کسب وکار خود صفحه ای ندارید، وقت آن است همین الان یک صفحه ایجاد کنید.
نداشتن صفحه ممکن است باعث شود فرصتهای بسیاری را از دست بدهید. امروزه بیشتر مردم حتی افراد مسن نیز از رسانه های اجتماعی استفاده میکنند. و البته این موضوع تعجب آور نیست، زیرا فرزندان، نوه ها، دوستان و همکاران سابقشان نیز در این فضا حضور دارند.
هنگامی که یک صفحه در پلتفرم های مجازی برای خود داشته باشید، در معرض دید مخاطبانی متنوع قرار میگیرید و در ذهنشان حک میشوید و همین امر فرصتی است تا به ایشان تلنگری بزنید.
۴.کسب وکار خود را به صورت آنلاین به نمایش بگذارید.
صرف نظر از آنچه که در کسب وکار روی میدهد، مخاطبان میتوانند اطلاعات مربوط به آن را در اینترنت پیدا کنند. کارآفرینان تمایل دارند تا آنچه را که مردم درباره محصولات و خدماتشان میخوانند، ببینند و آن را کنترل کنند. پس از طریق مرورگرهای مختلف، جست و جو درباره کسب وکار خود را شروع کنید و ببینید چه اطلاعاتی به اشتراک گذاشته شده است. یک لیست تهیه کنید و سپس هوشمندانه کسب وکار خود را به دیگران معرفی کنید.
۵.از سرویس تبلیغاتی گوگل ( گوگل ادوردز ) استفاده کنید.
این سرویس به شما کمک میکند تا بتوانید گروه خاصی از محصولات و خدمات را به عنوان بازار هدف تعریف کنید. بهتر است به جای انتخاب تعداد زیادی کلمه کلیدی، از چند کلمه کلیدی موثر استفاده کنید.
سرویس گوگل ادوردز این امکان را برای شما فراهم می آورد که مکان یابی درستی از بازار هدف خود داشته باشید و بتوانید با درنظر داشتن بودجه خود به فعالیت بپردازید.
۶.آگاهی را در جامعه افزایش دهید و یک شبکه ایجاد کنید.
بدین معنا که به انجمن های تجاری، سازمان ها و گروه های اجتماعی بپیوندید. هرآنچه که منجر به مشارکت و فعالیت کسب وکار شما با دیگران شود، مفید و موثر است. ایجاد یک شبکه راهی برای شروع اجرای برنامه های بازاریابی و جلب توجه سایر رهبران تجاری است.
شبکه سازی به شما این امکان را میدهد که گستره مخاطبان خود را توسعه دهید، مراجعین جدیدی داشته باشید و سطح آگاهی خود را نسبت به کسب وکارتان افزایش دهید. میتوانید از رویدادها و سایر برنامه هایی که اهداف خوبی دارند، حمایت کنید. با اینکار کسب وکار خود را به دیگران شناسانده و به جامعه نیز کمک خواهید کرد. میتوانید هدایای تبلیغاتی خاصی با برند و اطلاعات تماس خود طراحی کرده و در این رویدادها به دیگران بدهید. در ارتباط با این موضوع، تی شرت های تبلیغاتی، یک هدیه تبلیغاتی ایده آل محسوب میشوند و یک بازاریابی رایگان در هنگام پیاده روی افراد برای شما رخ میدهد.
۷.کوپن هدیه دهید و یا امکان تست رایگان از محصولات و خدمات خود را فراهم کنید.
با انجام این کار، گروهی از افراد جذب شما شده و به اصطلاح شما را دنبال خواهند کرد. اگر مشتری از آنچه شما ارائه میدهید، راضی باشد، مجدد به شما رجوع خواهد کرد. علاوه بر این، تجربه خود را با خانواده و دوستانش به اشتراک خواهد گذاشت. میتوانید با کمک افرادی که میشناسید، به معرفی و تبلیغ کسب وکار خود بپردازید.
۸.تبلیغ کنید.
فرض کنید روش های گفته شده برای بازرایابی کسب وکار شما کافی نیست. در این صورت باید کسب وکار خود را به دیگران شناسانده و اثبات کنید که متمایز از رقبایتان هستید. راه های تماسی را برای مخاطبین تعریف کرده و اطلاع رسانی کنید. در حوزه تبلیغات نمیتوان یک نسخه را برای همه تجویز کرد. بلکه باید بررسی کنید و ببینید چه شیوه ای برای کسب وکار شما مناسب است.
- کپی رایت یا حق تکثیر مالکیت معنوی
کپی رایت از ایده های شما محافظت میکند تا دیگران نتوانند بدون اجازه شما آن را کپی کنند. باید به شیوه ای قانونی از ایده های خود محافظت کنید. در ارتباط با این موضوع میتوانید از متخصصان و آژانس های فعال در این حوزه کمک بگیرید. اگر قصد سرمایهگذاری روی وبسایت خود را دارید، میتوانید با بهره گیری از قانون کپی رایت، از محتوی، گرافیک و طراحی سایت خود حفاظت کنید.
اکنون که با شیوه های بازاریابی موثر آشنا شدید و فهمیدید چگونه میتوانید فعالیت بازاریابی خود را شروع کنید، باید در مسیر خود ثابت قدم باشید. مطمئن شوید که کسب وکارتان به اندازه کافی شناخته شده است. اگر مردم از وجود کسب وکار شما اطلاعی نداشته باشند، هرگز نمیتوانند از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.
مترجم: زهرا سلیمان زاده کارشناس روابط عمومی