به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، آیین تبادل موافقت نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و دانشگاه تهران روز دوشنبه هفتم شهریور ماه برگزار شد.

این مراسم با حضور دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، دکتر سیدعلی موسوی جم مشاور وزیر و مدیر کل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر غلامحسین حسینی نیا معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، دکتر ابراهیم کردلو فرماندار اشتهارد و جمعی از معاونین، مشاورین و مدیران برگزار شد.

رئیس دانشگاه تهران در این نشست ضمن تبریک هفته دولت و با اشاره به ششمین روز از هفته دولت با عنوان “دانش و پیشرفت” بیان کرد: این تفاهم نامه تقارن پر مفهومی را با این روز دارد که می تواند حرکت بسیار خوبی در راستای تحقق شعار سال « تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» باشد.
دکتر سیدمحمد مقیمی با اشاره به اینکه تلاش دانشگاه تهران و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور عملیاتی کردن برنامه ها و اهداف مشترک و هم افزایی است تصریح کرد؛ شعار امسال دانشگاه تهران تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی است و این تفاهم نامه در راستای تحقق این شعار است و سعی داریم فارغ از مرزبندی های مرسوم و سنتی در سازمان ها، برای تحقق اهداف اصلی جامعه که به پیشرفت همه جانبه مادی و معنوی است تلاش کنیم .
وی افزود؛ یکی از حلقه های مفقوده در حوزه آموزش کشور عدم اموزش مهارت های تخصصی به دانشجویان در حین تحصیل است که در تلاشیم بر اساس این تفاهم نامه مابین صنعت و حوزه دانشگاهی ارتباط برقرار کنیم و دانشجویان و فارغ التحصیلان با فراگیری مهارت های فنی و تخصصی بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند و یا بتوانند ایده های خود را به محصول و شرکت برسانند.
دکتر مقیمی با بیان اینکه باید از سرمایه های عظیم خود به صورت درست بهره بگیریم تا از خروج دانشجویان و اساتید نخبه کشور به خارج از کشور جلوگیری کنیم گفت: این تفاهم نامه یک پیوند استراتژیک در راستای آموزش نیروهای متخصص و فنی در قالب یک دهکده نوآوری و فناوری و گامی موثری در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین محسوب می شود.

دکترسید علی موسوی جم؛ مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در مراسم موافقت نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و دانشگاه تهران با اشاره به هفته دولت و تبریک این هفته گفت: امروزه سرمایه گذاری در آموزش بیشترین بازدهی را دارد و تمامی دانشگاه های نسل پنجم در حال پیشروی به سمت بنیادی کردن مهارت و دانش های نوین بر اساس تفکر دانش بنیانی هستند.

دکتر غلامحسین حسینی نیا معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ضمن گرامیداشت هفته دولت به نقشه راه علمی کشورها در جهت پیشرفت و توسعه اشاره کرد و گفت:گام اول انقلاب با نهضت سواد آموزی در کشور آغاز شد و در گام دوم موضوع نهضت مهارت آموزی مطرح شد. این مسیر مبتنی بر نقشه راه های علمی است که در دنیا برای پیشرفت و توسعه کشورها انجام می شود و کشور ما نیز جز پیشتازان این زمینه به شمار می رود.
دکتر حسینی نیا سه موضوع استارتاپ، مهارت افزایی (skill up) و رشد (scaleup) را عصاره نقشه راه های کشورهای پیشرفته دنیا در جهت توسعه خواند و افزود: این سه محور اصلی، پیوند میان دانشگاه، حوزه مهارت آموزی و صنعت را شکل می دهند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به توضیح اهمیت مهارت های دانش بنیان پرداخت و خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم با سرعت تحولات شگرف دنیا حرکت کنیم و هم جهت با تکنولوژی های برتر و مرز دانش پیش رویم به مهارت های دانش بنیان نیاز داریم و این همکاری نیز در جهت این موضوع شکل گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه سازمان فنی و حرفه ای کشور یک سازمان حاکمیتی و متولی پوشش کامل و ایجاد چتر مهارتی در کشور است، گفت: گستره فعالیت در این حوزه بسیار وسیع است و می بایست از شرکای اجتماعی و همچنین بخش خصوصی در جهت تحقق این موضوع کمک بگیریم.
دکتر حسینی نیا از دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین شرکای این همکاری یاد کرد و افزود: دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از مهمترین جامعه هدف سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به شمار می روند. مهارت هایی که به این گروه افراد آموزش داده می شود می‌بایست همسو با دانش دانشگاهی آن ها باشد و این به مهارت های دانش بنیان مرتبط می شود.
حسینی نیا به تصویب دو طرح کلی در جهت آموزش مهارت های روز و دانش بنیان اشاره کرد و توضیح داد: طرح کهاد مهارت آموزی برای دانشجویان در حین تحصیل و طرح نخلستان برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است که بتوانند مهارت های دانش بنیان را بیاموزند.
وی با اشاره به وجود ۶۴۰ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای در کشور، به تشریح برنامه راهبردی همکاری با دانشگاه ها پرداخت و گفت: در نظر داریم تا در هر استان، یکی از مراکز آموزش فنی و حرفه ای با همراهی دانشگاه استان به مجتمع فناوری و نوآوری مهارت های دانش بنیان تبدیل شود. آغاز این فعالیت با دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر صورت گرفته و امیداوریم این الگو در ۳۰ استان دیگر هم به این شکل پیش رود.

در بخش پایانی این مراسم از ۱۲۳۷استاندارد مهارتی شغل و شایستگی دانش بنیان رونمایی شد.