هوش مصنوعی و اینترنت اشیا؛ محور اصلی فعالیت های دنیای امروز

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، رویداد رویداد جذب سرمایه Demo Day با موضوع اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی و محوریت توسعه اکوسیستم نوآوری استان تهران (تانا) روز سه شنبه نهم اسفند ماه برگزار کرد.

این رویداد با حضور دکتر ایرج اله دادی معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، مهندس محمدعلی گودرزی معاون اجرایی و فنی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر مریم حسنوند رییس اداره تجاری سازی و خدمات تخصصی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، سرمایه گذاران از جمله صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، هلدینگ فناوری و اطلاعات بانک تجارت، گروه مالی شهر، فروم اینترنت اشیا ایران، آریا پیوند عصر جدید و همچنین صاحبان طرح برگزار شد.

دکتر ایرج اله دادی معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به معرفی طرح تانا (توسعه اکوسیستم نواوری استان ها) پرداخت و گفت: تانا به عنوان مجموعه ای از اقدامات در قالب یک رویداد تعریف می شود که با حمایت های معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف و راهبری پارک های علم و فناوری در استان ها عملیاتی می شود.

وی در تشریح اجرای رویداد تانا در استان تهران اظهار داشت:  در استان تهران، چهار پارک علم و فناوری دانشگاهی به صورت کنسرسیومی موظف به اجرای طرح تانا هستند و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دبیرخانه این طرح است؛ پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، پارک علم و فناوری داتشگاه امیرکبیر و پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی از دیگر مجریان طرح تانا استان تهران هستند.

دکتر اله دادی با تاکید بر همکاری میان پارک های علم و فناوری گفت: این موضوع به هم افزایی منجر می شود، در سال آینده نیز یک رویداد مشترک توسط چهار پارک علم و فناوری طرح تانای استان تهران نیز برگزار خواهد شد.

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هدف کلی طرح تانا را توسعه و تقویت اکوسیستم نوآوری در استان ها با نگاه به مزیت‌های نسبی و ظرفیت فناورانه و همچنین مسایل و نیازهای آن استان دانست و افزود: بهم رسانی ظرفیت ها و پتانسیل های علمی و فناورانه با نیازهای فناورانه و مسائل کلان کشور، ارتقای سطح دانش وتوانایی بازیگران اکوسیستم نوآوری، ترویج گفتمان نوآوری و کارآفرینی در استان ها، افزایش قدرت رقابت پذیری اکوسیستم های نوآوری استانی، کمک به حل مسائل استان از طریق ظرفیت های علمی و فناورانه دانشگاه ها و واحد های فناور و شرکت های دانش بنیان در سطح ملی و… از دیگر اهداف این طرح به شمار می رود.

دکتر اله دادی در خصوص رویدادهای جذب سرمایه طرح تانا استان تهران یادآور شد: این رویدادها در روزهای ۷ تا ۱۰ اسفند در چهار پارک علم و فناوری مجری طرح تانا استان تهران برگزار می شود، رویداد نهایی نیز در سال آینده در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

وی با تصریح این نکته که در طرح تانا؛ مسئله هایی از یک سازمان یا تعدادی سازمان دریافت شده تا با کمک هسته ها و نخبه ها، برای آن راه حل پیدا شود؛ خاطر نشان کرد: پارک های علم و فناوری حوزه های مختلفی را انتخاب کرده و به صورت تخصصی بر آن متمرکز هستند، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی زمینه انتخابی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در طرح تانای استان تهران است.

اله دادی در ادامه افزود: امروزه تمامی دستگاه ها و سازمان ها اعم از بخش خصوصی و دولتی و همچنین تمامی کسب وکارها با هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در ارتباط هستند، و محور انتخابی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، یک نیاز اساسی به شمار می رود.

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به فراخوان جذب طرح ها برای رویداد تانا گفت: داشتن تیم کاری؛ داشتن نمونه محصول اولیه، داشتن برنامه جذب سرمایه برای طرح مورد نظر و…. از جمله شروط انتخاب طرح در راستای دمودی تانا پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بود.

دکتر اله دادی ادامه داد: طرح های بسیاری بر اساس معیارها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند که ۲۰ طرح قابلیت مشارکت دردر مرحله ارزیابی را داشتند و هفت تیم توسط تیم ارزیابی انتخاب و تایید شدند که امروز به ارائه طرح های خود به سرمایه گذاران می پردازند.

هفت طرح راه یافته به رویداد جذب سرمایه به شرح زیر است:

ایجاد زیرساخت اطلاعات زنجیره ارزش کشاورزی، فروش B2B مایحتاج خانوار، ساخت نمونه محصول اولیه Pitchway  پلتفرم اتصال سرمایه گذاران به سرمایه پذیران، پراتور هوشمند انرژی نیروبان، ساخت نمونه محصول اولیه انتشار محتوای مطبوعات چاپی به صورت آنلاین، سیستم چت بات مراکز خدمات مشتریان شرکت های مخابرات، شناسایی دانشجویان دارای مشکلات روانشناختی

سه تیم برتر انتخاب شدند:

در بخش پایانی رویداد سه تیم برتر انتخاب و معرفی شدند که طرح های ایجاد زیرساخت اطلاعات زنجیره ارزش کشاورزی، فروش B2B مایحتاج خانوار، ساخت نمونه محصول اولیه Pitchway  پلتفرم اتصال سرمایه گذاران به سرمایه پذیران می باشند.