راه حل مسائل صنعت در دست فناوران و دانش بنیان ها

نشست مشترک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و وزارت نیرو و فن بازار دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و صاحبان ایده در حوزه آب، برق و انرژی روز یکشنبه ۱۴ اسفند در محل کره افلاک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

این مراسم با حضور مهندس محرابیان وزیر نیرو، دکتر مقیمی رییس دانشگاه تهران، دکتر اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و جمعی از مدیران، معاونان و کارآفرینان برگزار شد.

دکتر سیدمحمد مقیمی رییس دانشگاه تهران با اشاره به بازدید از فن بازار دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و صاحبان ایده در حوزه نیرو گفت: شرکت های دانش بنیان محصولات خوبی را تولید کرده و ایده های ارزشمندی نیز در این حوزه وجود دارد و امید است تا با حمایت وزارت نیرو بتوانیم این مجموعه از کسب وکارها را توسعه دهیم و همچنین بتوانیم مجوعه کسب و کارهایی که می توانند در راستای پاسخگویی به خواسته های وزارت نیرو خدمت بکنند را ایجاد کرده و توسعه دهیم.

دکتر مقیمی با تاکید بر جامعیت دانشگاه تهران در حوزه های تخصصی و حضور اندیشمندان و نخبگان بسیاری در این دانشگاه اظهار داشت: در وزارت نیرو طیف وسیعی از ماموریت ها دنبال می شود که شامل مجموعه فعالیت هایی از جمله بحث های تولیدی و فنی و همچنین امور مربوط به تعاملات با مشترکان و عموم مردم می باشد، و دانشکده ها و رشته های مختلف دانشگاه تهران می توانند در اثربخش شدن ماموریت‌های مجموعه وزارت نیرو نقش مهمی ایفا کنند.

رییس دانشگاه تهران با یادآوری شعار دانشگاه تهران تحت عنوان جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که دانشگاه نسل سوم که عموما معطوف به پاسخگویی به نیازهای جامعه است، را پایه گذاری کنیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه علم برای خدمت به جامعه است، و همچنین تاکیدات ریاست جمهوری با این عنوان که دانشگاه در قالب اتاق فکر می بایست به کاربردی شدن علم کمک کند، گفت: دانشگاه تهران، اقدامات خوبی را به همراه نهادهای دولتی و بخش خصوصی اجرا کرده است که این فعالیت ها عمدتا بر پایه تعامل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با این مجموعه ها متمرکز شده است.

دکتر مقیمی در خصوص طرح توسعه دانشگاه تهران صحبت کرد و افزود: در هدف گذاری این طرح در نظر داریم تا طی مدیریت ۴ ساله ۲۰۰۰ واحد فناور و شرکت دانش بینان را در دانشگاه تهران مستقر کنیم، و در همین راستا طی تعاملات با نهادهای مختلف مانند مجموعه وزارت کار و به طور مشخص سازمان آموزش فنی و حرفه ای داشته و توافقات خوبی حاصل شده است.

وی در خصوص توافقات با سازمان آموزش فنی و حرفه ای ادامه داد: فضاهایی در مجموعه اشتهارد و همچنین میدان بهمن از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در اختیار دانشگاه تهران قرار گرفته که پیش بینی می شود بتوانیم حدود ۳۰۰ شرکت در آنجا مستقر کنیم.

مهندس علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با بیان اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران خدمات ارزشمندی در حوزه علم، پژوهش، فناوری و همچنین حمایت از کسب وکارهای دانش بنیان به کشور ارائه کرده است، گفت: دستاوردهای ارائه شده در این فن بازار ، برخی از محصولاتی است که در صنایع آب و برق به آن نیاز داریم.

وی در ادامه افزود: امیدواریم بتوانیم از این مسیر نیازهای وزارت نیرو را تامین کنیم، این موضوع هم از بخش مقررات و آیین نامه های حمایتی و از هم طریق سفارش محصول به ویژه برخی از محصولاتی که داخلی سازی شده و مراحل تست آنها انجام شده و به پایان رسیده است و ما امکان استفاده از آنها را در صنعت داریم، صورت خواهد گرفت.

مهندس محرابیان از تلاش در جهت اداره وزارت نیرو به عنوان یک وزارتخانه بر پایه علم و فناوری و دانش بنیان، اظهار داشت: در سال های گذشته، از حضور فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه ها بهره برده ایم، همچنین در سال های اخیر نیاز است تا با اجرای اصلاحات و تصمیمات جدید، کیفیت فعالان مجموعه را ارتقا بدهیم.

وزیر نیرو با استناد به مصوبه هیئت دولت مبنی بر جذب ۱۰۰۰ فارغ التحصیل برتر دانشگاه ها در وزارت نیرو تصریح کرد: این موضوع در یک فرایند عادی نخواهد بود و فارغ التحصیلانی که در بنیاد نخبگان علمی حضور و فعالیت داشته اند و از افراد برجسته حوزه علم و فناوری هستند، در این بخش جذب خواهند شد. امیدواریم دانشگاه تهران نیز در این زمینه همراهی کرده و بتوانیم از بهترین فارغ التحصیلان این دانشگاه در این مسئولیت مهم بهره ببریم.

مهندس محرابیان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین اقدامات صورت گرفته در حوزه دانش بنیان ها خاطر نشان کرد: نیاز است تا تصمیماتی گرفته شود که بر مبنای آن پژوهش ها در راستای نیازهای کشور متمرکز شوند. در وزارت نیرو نیز این نیازها استخراج شده و در مراکز پژوهشی و در معرض افکار عمومی قرار گرفته تا با تلاش و حمایت به توسعه علم و فناوری منجر شود.

وی ادامه داد: با ایجاد همکاری میان پژوهشگاه های تخصصی وزارت نیرو و همچنین دانشگاه تهران می توان این نیازها را منعکس کرد و در چهارچوب یک همکاری و تفاهم نامه، حمایت های کاملی را ارائه داده که منجر به رفع نیازهای صنعت می شود.

مهندس محرابیان با یادآوری پیشرفت های شگرف پس از انقلاب اسلامی در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص و توسعه زیرساخت ها بیان کرد: با توجه به پیشرفت علم و فناوری در دنیا، اگر در مسیر توسعه متوقف شویم، عقب خواهیم ماند، این موضوع در حوزه علم الکترونیک و فناوری اطلاعات و در حوزه های زیرساختی که هر روزه به یافته های جدیدی دست می یابد، بسیار محرز است و ضروری است تا با سرعت در این زمینه ها نیازهای صنعت را برآورده کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تسهیلات  موجود در عصر امروز، می توانیم با ایجاد یک همکاری و هماهنگی میان وزارتخانه و دانشگاه‌های برتر به ویژه دانشگاه تهران، نیازهای صنعت برطرف می شود.

در بخش دیگر این مراسم از شرکت های دانش بنیان و هسته های نوآور عضو و مستقر در پارک علم و فناوری بازدید به عمل آمد و با ایشان به گفت و گو نشستند.

شرکت های سنجش افزار آسیا، کیا الکترونیک فراز، الکترونیک سازان فن آریا، راهکار سرزمین هوشمند، موسسه بنیان دانش پژوهان، ایلیا بنیان دانش، سامانه پایش قدرت، اندیشه سازان سلامت پارسیان و پیشران انرژی و همچنین هسته های نوآور با ایده هایی در حوزه طراحی، بومی سازی و ساخت نمونه  آزمایشگاهی سیستم کنترل هیدرولیکی تولید برق به کمک پمپ در کارکرد معکوس، سامانه عیب یابی کابل های زیرزمینی کاشف، بررسی امکان پذیری ساخت ترکر خوشیدی ثقلی، تولید نمونه محصول اولیه سوخت مایع زیستی از جلبک آزولا به روش پیرولیز و بررسی امکان پذیری آب شیرین کن هیبریدی زمین گرمایی – خورشیدی در این فن بازار حضور یافتند.