افتتاح پردیس علم و فناوری شهید چمران؛ نهضت جدیدی در روابط صنعت و دانشگاه

افتتاح پردیس علم و فناوری شهید چمران؛ نهضت جدیدی در روابط صنعت و دانشگاه

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، مراسم افتتاحیه پردیس علم و فناوری شهید چمران دانشگاه تهران ششم آذر ماه در شهرک صنعتی اشتهارد برگزار شد.

این مراسم با حضور دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر سیدمحمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، دکتر غلامحسین حسینی نیا معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، دکتر مجتبی عبداللهی استاندار البرز، دکتر مهدی فکور ثقیه معاونت پژوهشی دانشگاه تهران و جمعی از معاونین و مدیران برگزار شد.

پردیس علم و فناوری شهید چمران دانشگاه تهران؛ حرکتی در جهت توسعه اکوسیستم علم و فناوری

دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، ضمن گرامیداشت هفته بسیج و یاد شهدا و همچنین یادآوری سالروز ایجاد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزاری مراسم افتتاحیه را در چنین زمانی به فال نیک گرفت و گفت: امیدواریم که این مجموعه به توسعه بستر اکوسیستم علم و فناوری و گسترش کارآفرینی در میان دانشجویان، فناوران و در کل کشور منجر شود.

دکتر اسدی از حمایت های دانشگاه تهران در ایجاد این مرکز صحبت کرد و افزود: مطابق با دستور رییس دانشگاه تهران، این مجموعه در راستای شعار سال و همچنین به منظور توسعه مهارت های کارآفرینی در میان دانشجویان و دانش بنیان ها قرار گرفته است تا گامی در جهت این امر برداشته شود. همچنین ۲۰۰ واحد از مجموعه شهر دانش دانشگاه تهران که در محدوده طرح توسعه دانشگاه قرار دارد، در اختیار فعالیت‌های دانش‌بنیان قرار خواهد گرفت.

مهارت آموزی با هدف اشتغال پذیری جوانان برای مشاغل آینده و آینده مشاغل فعلی؛ هدف اصلی پردیس علم و فناوری شهید چمران دانشگاه تهران

دکتر غلامحسین حسینی نیا معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور؛ به فلسفه وجودی افتتاح پردیس علم و فناوری پرداخت و گفت: در بررسی نقشه راه توسعه دانش بنیان کشورهای پیشرفته، سه مفهوم اساسی استارتاپ (startup)، اسکیل آپ یا مهارت آموزی (skill up) و اسکیل آپ یا رشد (scale up)، وجود دارد. استارتاپ ها به حوزه کاری دانشگاه ها به خصوص دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین مرتبط می شوند، بخش مهارت آموزی نیز به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مرتبط است که می بایست مهارت‌های روز و کارگشا را ارائه دهد و موضوع رشد نیز در حوزه کاری شهرک های صنعتی است.

دکتر حسینی نیا، ایجاد پیوند میان سه مفهوم اساسی پیشرفت را ضروری دانست و افزود: پردیس علم و فناوری شهید چمران، با حضور بهترین شهرک صنعتی و واحد تولیدی استان البرز، دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر و عالیترین مرجع علمی کشور در حمایت از حلقه استارتاپی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان حلقه وصل، افتتاح شده و امیدواریم این پیوند به بهترین شکل عملیاتی خود پیاده شود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از پردیس علم و فناوری شهید چمران دانشگاه تهران به عنوان یک الگوی ملی یاد کرد و اظهار داشت: این حرکت، فراتر از یک کار استانی است و در نظر داریم تا در ۳۰  استان دیگر نیز ۳۰ مرکز مشابه این پردیس و با همکاری دانشگاه مادر استان ایجاد کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اولویت استقرار در پردیس علم و فناوری شهید چمران با واحدهای دانش بنیان استان البرز و اشتهارد است، همچنین حل مسائل و مشکلات این شهرک صنعتی نیز باید به عنوان یک اولویت مدنظر فعالان قرار گیرد.

حسینی نیا با تاکید بر سرعت بالای تحول تکنولوژی از مشاغلی که در آینده شکل خواهند گرفت، صحبت کرد و افزود: شرکت های دانش بنیان می توانند یک موتور محرکه بوده و در شکل گیری مشاغل جدید موثر باشند.

ایشان در خصوص هدف این همکاری مشترک گفت: اشتغال پذیری جوانان برای مشاغل آینده و آینده مشاغل فعلی هدف اصلی ماست، به همین دلیل موضوع مهارت آموزی به ویژه مهارت های دانش بنیان رکن اصلی فعالیت های این مرکز خواهد بود، امیدواریم که با همکاری دانشگاه تهران این پردیس، به هاب مهارت های دانش بنیان استان البرز تبدیل شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دو طرح ملی مهارت آموزی یاد کرد و افزود: طرح ملی کهاد مهارت آموزی با هدف آموزش مهارت به دانشجویان در حین تحصیل و طرح نخلستان با هدف آموزش مهارت دانش بنیان به فارغ التحصیلان دانشگاهی که در حال حاضر رشته تحصیلی ایشان مورد تقاضای بازار نیست، نیز در این مجموعه اجرا خواهند شد.

پردیس علم و فناوری شهید چمران دانشگاه تهران؛ ایستگاهی برای مهارت ورزی و کارورزی دانشجویان دانشگاه تهران

دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران یکی از سیاست های کلیدی دانشگاه تهران را تحقق دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین خواند و گفت: در راستای تحقق این موضوع، دو راهبرد اصلی پیگیری می شود؛ که شامل شکل گیری شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور و تبدیل خروجی های پژوهشی به فناوری و همچنین اصلاح فرایندهای سازمانی در حوزه های مختلف آموزش، پژوهش و فناوری و بین الملل و تمام کارکردهای دانشگاه تهران می باشد.

دکتر مقیمی با تاکید بر اهمیت نقش دانشگاه کارآفرین و مسئولیت آن در قبال جامعه خاطر نشان کرد: دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور به ایفای نقش می پردازد و از ظرفیت های علمی از جمله حضور بیش از ۲۱۰۰ عضو هیات علمی، ۱۸۰۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از ۱۰۰۰۰ دانشجو در مقطع دکتری بهره مند است، با این وجود در حوزه ارتباط میان صنعت و دانشگاه با چالش اساسی رو به رو است. واقع شدن دانشگاه در مرکز پایتخت و عدم دسترسی به صنعت، شرکت ها و حوزه های مختلف فناوری که به صورت عملیاتی مشغول به کار هستند، از جمله دلایلی است که به این امر منجر شده است.

وی در ادامه افزود:  علیرغم اینکه تلاش های بسیاری که برای ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه صورت گرفته اما توفیقات چندانی به دست نیامده است. از جمله دلایل این موضوع می توان به انعقاد قراردادهای پژوهشی با نهادهای واسط نه بدنه اصلی صنعت اشاره کرد.

رییس دانشگاه تهران افتتاح پردیس علم و فناوری شهید چمران را نهضت جدیدی در روابط صنعت و دانشگاه دانست و اظهار داشت: امروز شاهد ارائه سبک جدیدی هستیم که از شراکت استراتژیک بین سه عنصر اصلی دولت، بخش خصوصی و دانشگاه شکل گرفته است. امیدواریم که این رویکرد در کشور اشاعه پیدا کند و این اتحاد استراتژیک که در اینجا شکل گرفته با اجرای موفقیت آمیز، به نقطه عطفی در تاریخ ارتباط صنعت با دانشگاه منجر شود.

دکتر مقیمی از ظرفیت های شهرستان اشتهارد صحبت کرد و افزود: نزدیک به ۲ هزار شرکت دانش‌بنیان در شهرستان اشتهارد فعالیت می‌کنند که این تعداد شرکت، ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای این منطقه محسوب می‌شود چون با تعداد شرکت‌های مستقر در ۷ استان برابری می‌کند.

ایشان اجرای دوره های فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه تهران در پردیس علم و فناوری شهید چمران دانشگاه تهران را به عنوان یک استراتژی معرفی کرد و اظهار داشت: شیوه نامه فرصت های مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه تهران تدوین خواهد شد که مطابق با آن اعضای هیات علمی پیمانی و رسمی- آزمایشی الزام خواهند داشت که برای تبدیل وضعیت حتما یک دوره فرصت مطالعاتی در صنعت بگذرانند. همچنین در زمینه ارتقای اعضای هیأت علمی در بخش اجرایی، امتیاز ویژه‌ای را برای افرادی که در صنعت حضور دارند، در نظر خواهیم گرفت.

دکتر مقیمی، پردیس علم و فناوری شهید چمران دانشگاه تهران را به عنوان ایستگاهی برای مهارت ورزی و کارورزی دانشجویان دانشگاه تهران معرفی کرد و افزود: با توجه به سیاست تحول آموزش و طراحی و بازنگری رشته ، درس های کارورزی و مهارتی به شدت تقویت خواهند شد و دانشجویان در قالب دوره های چند روزه در این پردیس در کنار اساتید حاضر در فرصت مطالعاتی مستقر شده و در شرکت های مختلف حضور خواهند داشت.

وی در بخش دیگر صحبت های خود به اهمیت ایجاد ارتباط در بخش های مختلف آموزش، پژوهش و فرهنگی اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست ها و اردوهای فرهنگی در کنار مهارت ورزی صنعتی یکی از کارکردهای فرهنگی مورد انتظار از پردیس علم و فناوری شهید چمران دانشگاه تهران است، در حقیقت نمی توان موضوع مهارت ورزی را جدای از بحث های فرهنگی و تربیتی اجرایی کرد. این پردیس محلی برای حضور و رفت و آمد دائمی انجمن های علمی دانشجویی خواهد بود و دفتر ثابت انجمن های علمی در این پردیس افتتاح خواهد شد.

پردیس علم و فناوری شهید چمران دانشگاه تهران، حرکتی رو به جلو در راستای تامین نیروی انسانی فنی

دکتر مجتبی عبداللهی استاندار البرز با اشاره به وجود امکانات و توانمندی های ویژه در استان البرز و پیشرفت های فوق العاده در حوزه پارک علم و فناوری و مجموعه دانش بنیان ها و استارتاپ ها یادآور شد: ناتوانی در ایجاد پیوند و کنار هم قرار دادن این امکانات و توانمندی ها از جمله مشکلاتی است که با آن رو به رو هستیم.

دکتر عبداللهی در ادامه با بیان اهمیت بحث حرفه آموزی دانشجویان اظهار داشت: بسیاری از دانشجویان و افرادی که برای اشتغال به شهرک‌های صنعتی مراجعه می کنند به دنبال کارهای ستادی و اداری هستند، در حالیکه هم اکنون در شهرک صنعتی اشتهارد به ۵۰۰۰ نیروی فنی نیاز داریم.

وی با بیان اهمیت ایجاد پیوند میان دانشگاه و مراکز صنعتی خاطر نشان کرد: شغل وجود دارد، اما نیروی انسانی مورد نیاز برای این شغل‌های فعلی نداریم، به همین جهت می بایست فرهنگ و نگاه دانشجویان در دانشگاه ها تغییر کند و آن ها در شهرک های صنعتی حضور یابند و با فعالیت در این مراکز از نیازهای آن جا مطلع شده و نیروی انسانی مورد نیاز تامین شود.

دکتر عبداللهی پردیس علم و فناوری شهید چمران دانشگاه تهران را از جمله مراکزی دانست که می تواند این نقیصه را تکمیل کند و به یک حرکت رو به جلو منجر شود.

وی در پایان افزود: این حرکت نوین که توسط دانشگاه تهران شروع شده، می تواند در راستای پیشرفت کشور در حوزه های اجرایی و کاری مورد توجه سایر دانشگاه ها قرار گیرد و به تامین نیروی انسانی در حوزه های مختلف فنی بیانجامد.

در بخش پایانی این مراسم؛ دکتر حسینعلی علیخانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران به ریاست پردیس علم و فناوری شهید چمران دانشگاه تهران در اشتهارد منصوب گردید. حکم انتصاب دکتر علیخانی با حضور رییس دانشگاه تهران، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و استاندار البرز به وی اعطا شد.