ساده فکر کنید تا کسب وکارتان به یک ثبات و پایداری برسد.

در این دنیای پیچیده، سادگی بسیار مهم است. با وجود همه‌ی تلاش‌هایی که از هر طرف برای جلب توجه مردم می‌شود، هر‌چه رویکرد شما ساده‌تر باشد بهتر است. در رابطه با این موضوع می خواهیم درباره واژه KISS صحبت کنیم.

واژه (KISS) مخفف شده keep it simple, Stupid است ، و به معنای “ساده بیان کنید” می باشد. اما این یک جمله قدیمی است و به به روزسانی نیاز دارد. می توان آن را اینگونه بیان کرد: Keep it simple, smarty به این معنا که آن را ساده و هوشمندانه بیان کنید.
سادگی و حفظ آن یک هوشمندی است و افراد هنگام شروع یک کسب وکار باید به آن توجه کنند.
می خواهیم درباره راه هایی اساسی صحبت کنیم که شما را قادر می سازد ماموریت ها، اهداف و ارزش های استارت آپ نوپای خود را به گونه ای تنظیم کنید که هم برای شما و هم برای مشتریانتان ساده و شفاف باشد.
ماموریت خود را تعیین کنید.
می دانستید قلب هر کسب وکار جدیدی، ماموریت آن سازمان است! بیانیه ماموریت سازمان یک جمله ی کوتاه و مختصر، درباره موقعیت سازمان شما و چگونگی تعامل سازمانتان با جهان است. اینکه هدف کسب وکارتان چیست، شرکت شما در چه زمینه ای فعالیت می کند و چه خدماتی ارائه خواهد داد!
این نکته را به یاد داشته باشید که بیانیه ماموریت یک بیانیه بازاریابی متمرکز نیست، گرچه ممکن است تا حدی این چنین حس شود. بیانیه ماموریت یک ابزار داخلی بسیار مهم برای مدیریت کسب وکارتان است.
وقتی در مسیر کسب وکارتان به یک دو راهی برخورد می کنید، برای مثال دوراهی تصمیم گیری درباره جذب مشتریان جدید یا ارائه خدمات به یک شرکت دیگر (حال برای پول یا ارتباطش با ماموریت شما)، شما به راهنمایی نیاز دارید تا بتوانید تصمیم بگیرید.
هنگامی که به ماموریت کسب وکارتان آگاه باشید، شما برای مسیر کسب وکاری خود محدوده ای را مشخص کرده اید که در آینده بتواند از فرصت های بالقوه اش بهره ببرد، همچنین می توانید در فعالیت هایی شرکت کنید که منعکس کننده ارزش های شما باشد.
ماموریت کسب وکارتان باید انگیزه بخش و الهام دهنده باشد و ابزار اصلی شما برای معرفی فرصت کسب وکاری تان به جهان باشد. کسب وکارهای بزرگ اغلب، بیانیه ی ماموریتشان در راستای جلب رضایت طیف گسترده ای از ذی نفعان است که در نهایت شاهد عدم رضایتشان هستیم.
سخنان خود را به عنوان یک کارآفرین که بر بازارهای خاص تمرکز دارد، به گونه ای بیان کنید که لغات شما نشان دهنده مسئله ای که برانگیزاننده ذهن و قلبتان بوده، باشد. در بیانیه ماموریت بایستی هدف خاص سازمانتان را بیان کنید هرچند برای غیرمخاطبانتان گیج کننده به نظر بیاید. مهم افرادی است که در بازار هدف شما قرار دارند، بایستی آن ها بدانند هدفتان چیست و قدردان شما باشند.
به یاد داشته باشید که بیانیه ماموریت شما بر روی سنگ حک نشده است. ماموریت شما بایستی با تغییر شرایط و بازارها تغییر کند و با این تغییرات تطبیق یابد.
بیانیه ماموریت به مثابه یک ستاره راهنما در سفر کسب وکاری شماست. آن را با دقت انتخاب کنید و به آن تکیه کنید.
ارزش های خود را مشخص کنید.
یکی از صحیح ترین اقدامات کسب وکاری؛ تاکید بر آرزوها، اهداف و ارزش های شخصی شما برای تغییر در جهان است که در برنامه کسب وکاری شما نیز تعریف شده است.
با انجام این کار مشتریان خاص بازار هدف خود را جذب می کنید . در تعریف ارزش های خود سادگی و صراحت را در نظر بگیرید، همچنین به یاد داشته باشید از کلمات اضافه استفاده نکنید. ارزش ها هدایتگر کسب وکار شماست. ارزش هایی که برای خلق کسب وکارتان استفاده می کنید سازگار با ارزش هایی هستند که در زندگی شخصی خود به کار می برید.
هنگامی که بگویید با هر مشتری به گونه ای رفتار خواهیم کرد انگار آن ها خانواده ما هستند، با احترام و تفاهم، در واقع یک ارزش را مطرح کرده اید.
حفظ سادگی و صراحت در بیانیه ارزش ها باعث می شود که صداقت در شما و رسالت کسب وکارتان آشکار شود. بیان ارزش ها برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران نیست. بلکه شما به مردم درباره خودتان و آنچه برای کسب وکارتان مهم است، می گویید.
برای چند لحظه به رویه های کاریتان که با آن ها مواجه هستید و شما را عصبانی می کند، فکر کنید. چه چیزی از نحوه برخورد افراد با موضوعات مهم کسب وکارتان، شما را ناراحت می کند؟ چگونه می توان با این مسئله به گونه ای متفاوت برخورد کرد؟
اقدامات کسب وکاری توسط سیستم های ارزشی پنهانشان هدایت می شوند. اجازه دهید این ها هدایت گر شما باشند.
اهداف خود را تنظیم کنید.
بعد از مشخص کردن و تعریف ماموریت و ارزش هایتان، می توانید اهداف سفر کسب وکاری خود را تعریف و تنظیم کنید.
چگونه می توانید شور قلبی ، ماموریت ها و ارزش هایتان را برای رسیدن به نتایج دلخواهتان باهم ترکیب کنید و در یک راستا قرار دهید؟
معیارهای قابل اندازه گیری تعریف کنید و از خود بپرسید برای رسیدن به ماموریت و تحقق ارزش هایتان چه کاری می توانید انجام دهید؟
با در نظر داشتن و رعایت اصول KISS می توانید اهدافی واقع گرایانه که مفهومی مشخص دارند و نتیجه ای را حاصل می کنند، شناسایی کنید. به عنوان یک کارآفرین، بایستی اهدافی تعریف کنیم که منافع خودمان و کسب وکارمان را تامین کند.
اهداف کسب وکاری بایستی واضح، ساده و شفاف باشند. رویکرد KISS در همین راستا به شما کمک می کند.
یک نسخه از KISS برای یک کسب وکار به شرح زیر است:
• ما رشد خواهیم کرد و حافظ سودآوری و پایداری کسب وکارمان خواهیم بود.
• ما هر ماه یک مشتری جدید جذب خواهیم کرد.
• ما به صورت ۲۴ ساعته پاسخ گوی سوالات جدید شما خواهیم بود.
اهدافتان به شما در تکمیل ماموریتان کمک می کند و ارزش های شما را به مرحله عملی شدن می رساند. اهداف، چرخ کسب وکارتان را به کار می اندازد. چه مشکلاتی در مسیر تکمیل ماموریت و ارزش های کسب وکاریتان وجود دارد؟ چگونه می توانید بر این موانع غلبه کنید؟ چگونه می توانید سیستم بهتری خلق کنید که از ایجاد این مشکلات جلوگیری کند یا این مشکلات را حل کند؟ ممکن است این مسائل گفته شده اهداف شما باشد.
چگونه موثرترین هدف را برای رسیدن به ماموریت کسب وکاریتان تشخیص می دهید؟ طراحی محصولات و خدمات خود را معکوس کنید. طراحی کسب وکار خود را معکوس کنید.
اهدافتان را با توجه به این نتایج ذهنی تعریف کنید. چگونه می توانیم یک راه حل ساده تر تعریف کنیم؟ چگونه می توانیم فرایند کاری خود را ساده تر کنیم؟
اگر می خواهید کارتان به یک ثبات و پایداری برسد، ساده فکر کنید.
بیانیه ماموریت، ارزش ها و اهدافتان باید با در نظر گرفتن علاقه و شور قلبی شما نوشته شود. اگر این کار را به درستی انجام دهید، استارت آپی باارزش خلق کرده اید.
منبع

مترجم: زهرا سلیمان زاده کارشناس روابط عمومی