بازدید مدیران مدارس شهرستان آوج از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران؛ جمعی از مدیران مدارس شهرستان آوج از استان قزوین، روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴، با هدف آشنایی با محیطهای علمی، پژوهشی و نوآورانه دانشگاهی و همچنین آگاهی از آخرین دستاوردهای علمی و فناورانه، از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بازدید کردند.
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران؛ پیونددهنده علم، نوآوری و کارآفرینی
در ابتدای این نشست فاطمه صداقت فرد معاون مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران توضیح کوتاهی از پارک علم و فناوری ارائه داد و گفت: این مجموعه به عنوان نخستین پارک دانشگاهی کشور، نقش محوری در توسعه زیستبوم نوآوری و کارآفرینی ایفا میکند.
صداقت فرد در معرفی ظرفیتهای پارک، با اشاره به اهداف راهبردی سازمان خاطر نشان کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با هدف تبدیل علم به ثروت، حمایت از ایدههای فناورانه دانشجویان و تسهیل فرآیند رشد و توسعه کسب وکار و تجاریسازی فناوری فعالیت میکند.
وی با تشریح ساختار این پارک افزود: دو مرکز اصلی یعنی مرکز نوآوری و مرکز رشد در این مجموعه فعال هستند که از مراحل ابتدایی شکلگیری ایده تا ثبت شرکت و ورود به بازار از تیمهای فناور حمایت میکنند.
صداقت فرد با بیان این نکته مرکز نوآوری به عنوان نقطه ورود تیمهای نوآور، از طرحها و ایدههایی که هنوز به مرحله کسبوکار نرسیدهاند، حمایت میکند؛ توضیح داد: این حمایتها در قالب برنامههای رویش و شکوفایی ارائه میشود که سطح آمادگی فناوری (TRL) ۱ تا ۶ را پوشش میدهد. همچنین، طرحهایی که در مرحله ایدهپردازی و مسئلهیابی قرار دارند، میتوانند از برنامههای بذر و جوانه بهرهمند شوند.
وی در ادامه گفت: پس از توسعه اولیه و دستیابی به نمونه محصول، تیمها با ثبت شرکت وارد مرکز رشد شده و از حمایتهای گستردهتری بهرهمند خواهند شد.
بازتعریف نظام آموزشی ؛ معلمان باید برای آموزش نوآورانه آماده شوند
دکتر علمبیگی، رئیس مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، ضمن بررسی ظرفیتهای نوآوری آموزشی، به تحولات بنیادین در محیطهای یادگیری اشاره کرد و گفت: امروزه مفهوم آموزش از مدل سنتی انتقال دانش فاصله گرفته و نظامهای نوین مبتنی بر بازیوارسازی، یادگیری معکوس و آموزش پژوهشمحور در حال شکلگیری است.
وی با اشاره به پیشینه تاریخی آموزش رسمی در ایران افزود: از دوران دارالفنون تاکنون، همواره چالشی بنیادین در آموزش وجود داشته و آن اینکه چگونه میتوان فضایی ایجاد کرد تا دانشآموزان و دانشجویان با علاقه در کلاس حضور یابند و در فرآیند یادگیری مشارکت فعال داشته باشند.
رییس مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تأکید بر نقش فناوری در تحول آموزش تصریح کرد: نظامهای آموزشی موفق همچون فنلاند، استرالیا و سنگاپور از فناوریهای نوین برای ایجاد محیطهای تعاملی و پژوهشمحور استفاده میکنند.
وی در پایان، یکی از خلأهای موجود در زیستبوم نوآوری کشور را کمرنگ بودن ارتباط هدفمند پارکهای علم و فناوری با جامعه دانشآموزی دانست و پیشنهاد کرد: معلمان نیز باید آموزش ببینند تا بتوانند مفاهیم نوآورانه را به زبان نسل امروز منتقل کنند.
ضرورت بازنگری در نظام آموزش و تربیت کارآفرین؛ از آموزش تا زیستبوم فناوری
میثم یوسفی رییس مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به گستردگی طیف مخاطبان پارک گفت: ما با جمعیت متنوعی از مخاطبان روبهرو هستیم؛ از تیمهای نوپا تا استارتاپها و شرکتهای فناور و دانشبنیان که هرکدام مراحل مختلفی از رشد و توسعه را طی میکنند. اما نکته مهمتر، فاصله عمیق میان نظام آموزشی و دنیای واقعی فناوری و کسبوکار است.
یوسفی با اشاره به سه مرحله اصلی رشد ایدهها در پارک توضیح داد: از مرحله شکلگیری ایده در ذهن، تا نوشتن پروپوزال، ارائه، و در نهایت تأیید و تبدیل آن به یک محصول فناورانه، فرآیندی پیچیده است که نیاز به آموزش و تجربه دارد. اما گاها دانشجویان حتی در مقاطع ارشد و دکتری نیز با ادبیات فناوری و کسب وکار آشنا نیستند.
رئیس مرکز رشد پارک با تأکید بر ضرورت ورود زودهنگام دانشآموزان به فضای خلاقیت و کارآفرینی افزود: ما باید آموزش مهارتهای نرم، سواد فناوری و الفبای کارآفرینی را از دوران مدرسه آغاز کنیم. این نگاه باید از تمرکز صرف بر نمره و حفظیات فاصله بگیرد و با واقعیتهای بازار کار و تحولات سریع فناوری همراستا شود.
در بخش دیگر این نشست؛ مدیرعامل شرکت ارزش گستران آویسا مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران معرفی کاملی از نحوه اجرای ایده و راه اندازی کسب وکار خود توضیح داد. گفتنی است این شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزار های کامپیوتری فعال است و محصولات و دستاوردهای متعددی دارد که یکی از آنهای آموزش از طریق بازیوار سازی است.
همچنین باید افزود که این نشست به صورت تعاملی برگزار شد که طی آن به سوالات و چالشهای شرکت کنندگان پاسخ داده شد و در بخش پایانی نیز از پارک علم و فناوری و شرکتهای مستقر در آن بازدید به عمل آمد.