تدوین طرح کسب وکار؛ عنصر اصلی بقای کسب وکارها در زیست بوم کارآفرینی
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، کارگاه آموزشی نحوه نگارش طرح کسب وکار را روز یکشنبه ۲۷ خرداد برگزار کرد.
دکتر رضا محمدکاظمی مدیر مرکز ترویج و توسعه کسب وکار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و مدرس کارگاه در ابتدا به معرفی دیدهبان جهانی کارآفرینی پرداخت و گفت: دیدهبان جهانی کارآفرینی تنها برنامه پژوهشی است که به بررسی و اندازه گیری زیست بوم کارآفرینی و همچنین فرایند و شاخص های کارآفرینی می پردازد.
وی در ادامه از اهمیت بررسی گزارشات دیدهبان جهانی کارآفرینی و جایگاه هر کشور در حوزه کارآفرینی صحبت کرد و افزود: علی رغم وجود تحریمهای اقتصادی، کشور ایران توانسته جز ۲۰ کشور برتر در راه اندازی کسب وکار باشد اما طی دو سال اول، ۸۰ درصد کسب وکارهای نوپا از بین میروند.
دکتر محمدکاظمی با استناد به تحلیلهای ارائه شده از سوی دیده بان جهانی کارآفرینی، به توضیح علت عدم موفقیت کسب وکارها در ایران پرداخت و تصریح کرد: عدم آگاهی و پایین بودن سطح مهارتی صاحبان و یا بنیانگذاران کسب وکار از طرح کسب وکار و نحوه نگارش آن از علتهای اصلی این موضوع است.
مدیر مرکز ترویج و توسعه کسب وکار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تحلیل صنعت را گام اصلی نوشتن طرح کسب وکار دانست و تشریح کرد: به دست آوردن یک تصویر کلان از کسب وکاری که قصد راه اندازی آن را داریم، ضروری است. در تحلیل صنعت، موضوعاتی مهمی از قبیل تجزیه و تحلیل محیطی، تجزیه و تحلیل بازار، تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا، بررسی صنعت و تجزیه و تحلیل فنی به عنوان عوامل کلیدی در نظر گرفته میشود.
دکتر محمدکاظمی با تاکید بر اهمیت نحوه نگارش طرح کسب وکار، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات موجود در فضای کسب و کار کشور به خصوص در سازمانها، به کار بردن و جایگزینی اشتباه سه واژه طرح توجیهی، طرح کسب و کار و مدل کسب و کار است و ضروریست تا تفاوتهای این سه مفهوم شناخته و شفاف شود.
استاد دانشگاه تهران ضمن ارائه توضیحات تکمیلی پیرامون مفهوم طرح کسب وکار گفت: طرح کسب وکار نه تنها به ما اجازه میدهد که بدانیم کارآفرین چه چیزی را برای انجام انتخاب میکند بلکه علت کارش را هم برایمان مشخص میکند . این مسئله، ما را قادر میسازد تا مشاهدات تجربی، رفتار و عملکرد کارآفرین را با در نظر گرفتن عقلانیت تفسیر کنیم.
وی به تفصیل دلایل اهمیت تهیه و تدوین طرح کسب وکار را بیان کرد و افزود: ۵۰ درصد شرکتهایی که طرح کسب وکار داشتند، درآمد بیشتری به دست آوردهاند، همچنین مطابق با آمار دیدهبان جهانی کارآفرینی بیش از ۹۰ درصد کسب وکارهایی که طول عمر بیش از ۵ سال داشتند، طرح کسب وکار مدونی داشته و به همین جهت رشد و توسعه یافتند. علاوه بر این، ۴۰ درصد از کسب وکارهایی که طرح کسب وکار نداشتند، در همان سال اول دچار انحلال و مرگ زودرس میشدند.
دکتر محمدکاظمی به برشمردن کاربردهای طرح کسب وکار پرداخت و گرفتن وام و یا اعتبار از بانک، جذب سرمایهگذار، انعقاد قراردادهای بزرگ، جذب پرسنل کلیدی، ادغام یا خرید شرکتها و ارتباط با مشتریان را از جمله کاربردهای آن عنوان کرد.
گفتنی است در بخش نخست کارگاه، دکتر محمدکاظمی به توضیح مفاهیم و اجزای طرح کسب وکار از جمله خلاصه مدیریتی، تحلیل صنعت، توصیف کسب وکار، تشریح محصول یا خدمت، تیم مدیریت، برنامه تولید/ عملیات، برنامه بازاریابی، برنامه / تجزیه و تحلیل مالی، ملاحضات حقوقی و ضمائم پردخت.
در بخش دیگر کارگاه، شرکتکنندگان پس از تیمسازی با سرپرستی دکتر محمدکاظمی و دیگر تسهیلگران پارک علم و فناوری به تمرین و اجرای مفاهیم بیان شده پرداختند.
این کارگاه برای هستههای فناور (تیمها)، شرکتها و علاقهمندان به کارآفرینی از ساعت ۱۳ الی ۱۸ در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.