استفاده هرچه بیشتر از منابع در شرایط فعلی؛ هدف بخش چاپ موسسه همشهری
طی رویداد ریورس پیچ همشهری، سید صالح واحدی معاون چاپ موسسه همشهری به توانمندی های این مجموعه در حوزه چاپ پرداخت و گفت: بازار چاپ در چندسال اخیر بهم ریخته و هنوز به شرایط تثبیت نرسیده است. بازار چاپ در شرایط فعلی و با نرخ های جاری، بازاری حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان است که فعالان این بازار به سه دسته صنایع چاپ بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم میشوند. ظرفیت مجموعه صنایع چاپ کوچک بین ۵ تا ۶ برابر نیاز کشور است و لاجرم بخشی از این ظرفیت خالی می ماند. در سالهای اخیر صنایع متوسط این حوزه به دلیل عدم صرفه اقتصادی از بازار خارج شده اند.
واحدی صنعت چاپ همشهری را از صنایع بزرگ چاپ کشور دانست و افزود: به دلیل پشیتبانی هایی که از صنایع چاپ بزرگ میشود، داشتن اهدافی فراتر از کسب وکارهای صرف، قدرت پایداری می یابند و میتوانند منابع خود را با دیگر افراد و صاحبان ایده به اشتراک بگذارند و این امر میتواند فرصت ایجاد کند.
ایشان در ادامه تشریح کرد: روزنامه همشهری تا سال گذشته ۳ واحد چاپخانه داشته و امسال ۲ واحد بزرگ چاپخانه دارد و یک واحد فرعی چاپخانه در راستای چابک سازی سازمان در واحدهای دیگر ادغام شد.
واحدی به روزنامه همشهری و ضمایم آن اشاره کرد و گفت: در مجموعه همشهری علاوه بر اینها، ۸ روزنامه دیگر به غیر از همشهری در چاپخانه های همشهری به چاپ میرسند.
وی از دستگاه های چاپ و ظرفیتهای خاص چاپخانه های همشهری یاد کرد و بر این نکته تاکید کرد که هدف ما در این واحد، استفاده هرچه بیشتر از منابع در شرایط فعلی است.
واحدی به یک بازار گسترده تر به نام بازار عمومی چاپ و به ویژه بازار شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بخشی از این بازار به صنعت چاپ بر روی کاغذ مربوط میشود که ما توانستیم در حجم بالایی وارد این بازار شویم. همچنین به دلیل استقرار در نقاط مختلف شهر میتوانیم درحوزه چاپ بر روی غیر از کاغذ نیز فعالیت کنیم. به همین منظور از ایده های این حوزه استقبال میکنیم.
واحدی شبکه توزیع همشهری را یکی از دارایی های بسیار موثر این مجموعه دانست و افزود: شبکه گسترده توزیع همشهری در کوتاه ترین زمان و با کمترین زمان ممکن امکان توزیع و مبادله دارد. از این شبکه میتوان استفاده های بسیاری برد. برای مثال شاید بتوان یک شبکه امانتدهی کتاب در آن ایجاد کرد.
واحدی در ادامه به نکاتی که میتواند خالق فرصتهایی در این مجموعه همشهری باشد پرداخت و اظهار داشت: سیستم اتوماسیون بازاریابی و فروش و مارکتینگ دیجیتال یکی از موضوعاتی است که میتواند در همشهری پیگیری شود. پیاده سازی سیستم اتوماسیون یکپارچه تولید نیز از موضوعات مورد توجه همشهری است. سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان نیز حوزه ای فرصت آفرین است. زیرا همشهری در اول راه ارتباط با مشتریان در بازار بسیار بزرگی است و بخشی از فعالان این بازار نیز لاجرم میدان را ترک کرده اند و به همین دلیل نظام ارتباط با مشتریان در همشهری امروز در ابتدای راه است.
ایشان به تغییرات صنعت چاپ و کوچکتر شدن حجم این صنعت اشاره کرد و گفت: بازار مخاطبان خاص در این زمینه وجود دارد. یکی از این حوزه ها کتب کمک درسی است. پس میتوان گفت کسانی که بتوانند مخاطب خاص ثابت و وفادار تعریف کنند، به یک سودآوری قطعی نهفته دست پیدا خواهند کرد.
علاقه مندان میتوانند گزارش تصویری این بخش از رویداد را از طریق لینک زیر تماشا نمایند.