۵ نکته برای خلق ذهنی موفق در کارآفرینی
همه ما اهدافی برای رسیدن، فعالیتهایی برای شروع و کارهایی برای انجام دادن داریم. ممکن است شما بخواهید کسب وکار خود را راهاندازی کنید یا محصولات اولیه خود را بفروشید یا به درآمد بالاتری دست یابید و یا اینکه سایت خود را راهاندازی کنید. این نکته را به خاطر بسپارید؛ برای هر هدفی که دارید، لازم است کارهایی انجام دهید تا طرز فکرتان با هدفتان همسو شود و در یک مسیر قرار گیرد سپس با اراده و پشتکار خود به آن برسید.
ممکن است شما کارآفرینی تازه کار باشید که در مراحل اولیه ایجاد کسب وکار خود است یا اینکه کارمندی باشید که رویای کارآفرینی دارد، در هر صورت؛ داشتن یک طرز فکر کارآفرینانه برایتان پرمنفعت است. شاید شما هنوز مدیرعامل شرکت خود نشده باشید اما رویای ریاست شرکت خود را در سر دارید و میخواهید کنترل زندگی و شغلتان را در دست داشته باشید.
در این نوشتار قصد داریم با شرح و آگاهی بخشی درباره ۵ ویژگی کارآفرینان موفق، شما را به اهدافتان نزدیک کنیم.
۱. با دیگران مشورت کنید و از توصیههای آنان بهره ببرید.
گاهی اوقات با مسائلی مواجه میشوید که در رابطه با آن مسائل میتوانید به حس درونی خود اعتماد کنید، اما در مقابل، زمانهایی نیز وجود دارد که باید به توصیههای دیگران توجه کنیم. در نظر داشتن این توصیهها در یکسری از موقعیتها مانند تصمیمگیری درباره مسائل مالی و سرمایهگذاری، انتخابهای کلی برای آینده خود و یا آینده کسب وکارتان کار عاقلانهای به نظر میرسد. شرکت شیپ (shyp) در سانفرانسیسکو مثالی در این زمینه است. این شرکت با بیتوجهی به توصیههای دیگران در زمینه پایداری مدل کسب وکار، فروپاشی خود را رقم زد. بعدها کوین گیبون ( Kevin Gibbon ) مدیرعامل این شرکت در وبلاگ خود در این باره نوشت. وی گفته بود: نزدیکان و اطرافیانم مدام به من و کسب وکارم هشدار میدادند که استراتژی تعقیب مصرف کنندگان استراتژی غلطی است. من در ابتدا گوش نکردم. اما در نهایت توصیه آنها را به کار بستم. بزرگترین حسرت من این است که چرا زودتر به این توصیهها توجه نکردم. شرکت شیپ افزایش ۶۲ میلیون دلاری در سرمایه را تجربه کرد اما با این وجود در سال ۲۰۱۸ تعطیل شد.
۲. خودتان را دست کم نگیرید (به خودتان باور داشته باشید) و به تلبیغ و معرفی خودتان بپردازید.
موقعیت اجتماعیای را تصور کنید که دیگران با شما صحبت نمیکنند و به یکدیگر نیز توصیه میکنند که با شما همصحبت و همکلام نشوند؛ زیرا تمام مدت درباره خودتان و کسب وکارتان صحبت میکنید. در دنیا چیزی خسته کنندهتر از گفت و گوی یک طرفه وجود ندارد. شاید دوست نداشته باشید این نقش نفرت انگیز را که سبب میشود دیگران از شما فاصله بگیرند، ایفا کنید. پس سعی کنید یک طرفه صحبت نکنید اما همیشه برای صحبت درباره کسب وکارتان آماده باشید. برتنی هرست ( Brittany Hearst ) مولف کتاب پرفروش اینفلوئنسر و مگا اینفلوئنسر میگوید: اگر شما داستان خود را نگویید، شخص دیگری برای شما داستان تعریف میکند. پس کاملا به عهده شماست که گفت وگو را مدیریت و کنترل کنید یا اینکه صرفا شنونده باشید و گریه کنید.
۳. نقاط قوت خود را به کار گیرید.
کارآفرینان به دو موضوع واقفند؛ آنها می دانند که از عهده همه کارها بر نمیآیند و همچنین میدانند که نباید همه کارها را به تنهایی انجام دهند. ایشان دو دلیل را برای این امر ذکر میکنند: اولین دلیل این است که در طول روز، زمان کافی برای انجام همه امور وجود ندارد. دومین دلیل این است که ما ذاتا در برخی از امور بهتر از دیگران هستیم پس بهتر است در حیطه استعدادهایمان حرکت کنیم. البته پیش میآید در مسیر زندگی و فعالیتهایمان در موقعیتهای مختلف قرار میگیریم و مجبور به ایفای نقشهای متفاوتی میشویم. اگر در امور محاسباتی ضعیف هستید، لزومی ندارد که به حسابداری و امور مالی بپردازید. میتوانید یک نرم افزار حسابداری که خیلی گران هم نیست، تهیه کنید و انجام امور محاسباتی را به دیگری بسپارید. حقوق و دستمزد، اظهارنامه مالیاتی یا پیشبینی جریان نقدینگی چیزی نیستند که بخواهید یاد بگیرید یا روی آن کار کنید. بهتر است در حیطه استعداد و توانمندیهای خود حرکت کنید و در باقی امور از دیگران کمک بگیرید و یا کار را برون سپاری کنید.
۴. شبکه ارتباطی خود را ایجاد کنید.
کج خلقیهای خود را کنار بگذارید و تعامل خود را با شبکه ارتباطیتان حفظ کنید. هر کارآفرینی میداند که در مسیر کارآفرینیاش تنهاست، اما این را هم میداند که به تنهایی از عهده همه امور بر نمیآید. توانایی شما برای راه اندازی یا توسعه محصولات و خدمات، ایجاد حرکت در بازار، استخدام تیم یا بازخوردهای کلیدی همگی مرتبط با شبکه ارتباطی شماست. ساخت شبکه ارتباطی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما به یاد داشته باشید تلاشهای بیهدف برای ارتباط با افراد مختلف سودی برایتان ندارد. در واقع کیفیت مهمتر از کمیت است. به یاد داشته باشید ایجاد شبکه ارتباطی برای بسیاری از انسانها امری دلهره آور است. در اینجا دو نکته را در راستای تقویت ذهنیت کارآفرینی بیان میکنیم.
• از میان شبکه ارتباطی خود، سه نفر را که می دانید از گفت وگو با ایشان سود میبرید، انتخاب کنید و برای مثال دوشنبهها با ایشان به گفت و گو بپردازید. این موضوع میتواند در قالب یک مکالمه تلفنی باشد یا اینکه گفت وگویی ساده در حین صرف ناهار. ممکن است مدت زمان زیادی از آخرین ارتباطتان با اعضای شبکه ارتباطیتان گذشته باشد. با ارسال یک پیامک یا ایمیل مجددا این ارتباط را شکل دهید. این کار کمتر از ۱۰ دقیقه طول میکشد.
• دو نفر خارج از شبکه ارتباطی خود که از لحاظ حرفهای مورد تحسینتان هستند و یا به ایشان علاقه دارید، انتخاب کنید و برای مثال جمعهها با ایشان وقت بگذرانید و به گفت و گو بپردازید. این علاقه بدین معناست که شما دوست دارید آنها را در شبکه ارتباطی خود داشته باشید، زیرا در حیطه مرتبط با فعالیت شما کار کردهاند.
به عنوان مثال اگر بخواهید وبلاگ خود را راه اندازی کنید و یا کتابی بنویسید، فکر کنید چه کسی یا چه کسانی دقیقا همین کار را انجام دادهاند؟ این لیست به اندازه تصورات شما بی پایان است و تعجب خواهید کرد اگر بدانید ارتباط با این افراد تاثیرگذار چقدر آسان است. اما بسیاری از مردم زحمت امتحان این موضوع را به خود نمیدهند.
۵. هدف خود را مشخص کنید.
به تعیین یک هدف بپردازید. بله، یک هدف! یک هدف معقول و منطقی.
برنامه ۵ساله زندگی خود را فراموش نکنید. اگر در ابتدای مسیر، هدف خیلی بزرگی برای خود تعریف کنید، کارتان سخت میشود و همین امر به مرور مایه دلسردیتان میشود. در عوض از خود بپرسید: تنها چیزی که دوست دارید در نود روز آینده به آن برسید چیست؟ فقط به یک مورد اشاره کنید. سپس لیستی از تمام امور و مواردی که از هدف شما حمایت میکند تهیه کنید. یکی از آن موارد را انتخاب کنید و از امروز شروع کنید. مهم نیست که چقدر کوچک است. هنر ساده شروع کردن، به خودی خود شما را به جلو سوق میدهد.
زیبایی طرز تفکر کارآفرینان در این است که به یادگیری خاص و آموزش رسمی نیاز ندارد. فقط باید استعدادهای ذاتی که همه مان از آن برخوردار هستیم را به کار ببریم و نظم و انضباط را با آن همراه کنیم.
فارغ از اینکه در چه مرحلهای هستید و یا چه رویایی دارید، باید به خاطر داشته باشید که رئیس شما هستید و مانع اصلی نیز خود شما هستید. مابقی فقط بازیهای ذهن است.
منبع
مترجم: زهرا سلیمان زاده کارشناس روابط عمومی