چگونه رزومه‌ای حرفه‌ای بنویسیم؟

رزومه خلاصه‌ای مختصر و حاوی اطلاعات مفید از تحصیلات، توانایی‌ها و تجربیات شماست. در نوشتن رزومه، شما باید روی برجسته‌ترین توانمندی‌ها و مهارت‌های خود تاکید کنید تا بتوانید خود را از سایر افرادی که به دنبال همان موقعیت شغلی مورد نظر شما هستند، متمایز کنید. با تدوین یک رزومه خوب، شما می‌توانید به مرحله مصاحبه کاری برسید.

فراموش نکنید رزومه خود را با توجه به موقعیتی که به دنبال آن هستید، تنظیم کنید. در واقع رزومه شما باید در برگیرنده مهارت‌های مورد نیاز موقعیت شغلی انتخابی باشد که کارفرما به آن اشاره کرده است. پس لازم نیست همه مهارت‌ها و یا تجربیات کاری خود را ذکر کنید.

در ادامه به نکاتی برای نوشتن یک رزومه خوب اشاره می‌کنیم.

شیوه نوشتار رزومه باید:

  • خاص باشد و از کلی گویی پرهیز کنید.
  • فعالانه باشد و ضمایر منفعل و یا مجهول به کار نبرید.
  • واقعیت‌ها را ذکر کنید نه اینکه فقط بخواهید دیگران را تحت تاثیر قرار دهید. لازم نیست از جملات پر زرق و برق استفاده کنید و به اصطلاح شفاف بنویسید.
  • در بیان واقعیت‌ها، به دو بعد کیفی و کمی توجه کنید.
  • از جملات کوتاه و روان استفاده کنید که افراد با یک نگاه، بتوانند اطلاعات را دریافت و درک کنند.

شش اشتباه اصلی در نوشتن رزومه:

  • بی توجهی به املای کلمات و قواعد نگارشی
  • ننوشتن اطلاعات تماس مانند شماره همراه و آدرس ایمیل
  • به کاربردن افعال مجهول و منفعل و عدم نمایش عملگرایی
  • طولانی بودن رزومه یا بیش از حد مختصر بودن آن
  • عدم بیان دستاوردها و توانمندی‌ها
  • نداشتن ساختار و سازماندهی در رزومه به طوری که نتوان رزومه را دقیق بررسی کرد.

این کارها را در نوشتن رزومه انجام ندهید:

  • استفاده از ضمائر شخصی مانند من
  • استفاده از سبک روایتی
  • مخفف کردن کلمات و جملات
  • استفاده از اصطلاحات عامیانه و یا محاوره
  • نوشتن لیست معرف‌های خود (همکاران، کارفرمایان سابق و…)
  • درج کردن صرفا یک تصویر در رزومه
  • تاکید بر سن و جنسیت
  • شروع هر خط از رزومه با یک تاریخ

این کارها را حتما در نوشتن رزومه انجام دهید:

  • قالب و ساختار تعریف کنید و به یکپارچگی در نوشتار توجه کنید.
  • مطمئن شوید که رزومه قابل خواندن و درک کردن است و تعادل را در فضای خالی و فاصله‌های متن رعایت کنید.
  • برای داشتن ساختار ظاهری مناسب از فاصله‌های ثابت، خط کشیدن زیر نکات مهم، خطوط مورب و پررنگ بهره ببرید.
  • سرفصل‌ها و عناوین را به ترتیب و با توجه به اهمیت آن بنویسید.
  • در نوشتن محتوای هر عنوان، اطلاعات را به ترتیب زمانی معکوس بنویسید. (برای مثال آخرین تجربه کاری را ابتدا ذکر کنید تا به ابتدای شروع مسیر کاری خود برسید)
  • از نوشتن شکاف‌های اطلاعاتی (برای مثال عدم اشتغال در یک بازه زمانی خاص) پرهیز کنید.
  • اگر رزومه خود را در قالب PDF ذخیره می‌کنید، مطمئن شوید که اطلاعات و ساختار آن نیز به درستی و مطابق با فایل اصلی ذخیره شده باشد.

ترجمه و تولید محتوا: زهرا سلیمان زاده؛ کارشناس روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

طراح: مهسا علی آقا؛ کارشناس روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران