کارآفرینان بزرگ چه ویژگی‌هایی دارند؟

چه ویژگی‌هایی باید داشته باشیم تا به یک کارآفرین موفق تبدیل شویم؟؟؟؟

بیشتر ما ریچارد برانسون، استیو جابز، لری پیج و وارن بافت را به عنوان کارآفرینانی موفق می‌شناسیم. مصاحبه‌ها و مطالعات صورت گرفته درباره کارآفرینان موفق از اشتراک یکسری ویژگی‌های اصلی میان آن‌ها خبر می‌دهد. چه چیزی باعث موفقیت آن‌ها شده است؟ چرا این افراد در کسب‌وکارشان موفق می‌شوند درحالیکه دیگران به این موفقیت دست نمی‌یابند؟
هر کارآفرین موفقی خصوصیات و شیوه تفکری خاص خود را دارد که این خصوصیات، در طی زمان و با کسب تجربه و حضور در محیط‌هایی منحصربه فرد برایشان حاصل شده است. در ادامه به هشت مشخصه کارآفرینان موفق می‌پردازبم.
۱- کارآفرینان موفق بیشتر گوش می‌سپارند و کمتر صحبت می‌کنند.
شاید برخی از شما از وجود این ویژگی در کارآفرینان تعجب کنید. بسیاری از ما تصور می‌کنیم کارآفرینان موفق، بدون توجه به نظرات دیگران، آنچه را می‌خواهند عملی می‌کنند. شاید درباره استیو جابز شنیده باشید که کار کردن با وی بسیار سخت بوده و تمام تلاشش را برای کنترل اوضاع به کار می‌گرفته است. با این وجود، جابز نیز تیمی از مشاوران و کارمندان بسیار با استعدادی داشته که در پشت صحنه تصمیمات وی حضور داشته و به او کمک می‌کردند.
ریچارد برانسون نیز گوش دادن را به عنوان یکی از اصول رهبری خود معرفی می‌کند. او معتقد است گوش دادن به ما این امکان را می‌دهد که از یکدیگر، از بازار و از تصمیمات اشتباهی که گرفته می‌شود، درس‌هایی بیاموزیم.
۲- آن‌ها پذیرای شکست هستند.
اگر فرد بی ملاحظه و بی‌مسئولیتی باشید، هیچ‌وقت به موفقیت دست نخواهید یافت. باید در طول مسیر زندگی وکارتان ریسک کنید و خود را به خطر بیاندازید، و شکست‌ها را به مانند موفقیت‌ها پذیرا باشید. تقریبا هر کارآفرین موفقی شکست‌هایی را در زندگیش تجربه کرده‌است. در یک مقطع کاری، هیئت مدیره با تصمیمات استیو جابز مخالفت می‌کرد و در نهایت وی را از سمت مدیرعاملی برکنار کردند. استیو جابز بعد از توسعه پیکسار و نکست دوباره به شرکت اپل بازگشت. هنگامی که جابز از شرکتی که خودش تاسیس کرده بود، کنار گذاشته شد، ناامید نشد. بلکه او شکست را پذیرفت و با انگیزه به پیش رفت.
۳- آن‌ها بسیار کنجکاو هستند.
ناوین جین بنیان‌گذار و مدیرعامل Inome می‌گوید: رویاپردازان بزرگ گرانبهاترین منبع این سیاره محسوب می‌شوند. او توصیه می‌کند همواره به خود یادآوری کنید که یک ایده به ظاهر احمقانه به ریسک کردن و تلاش بسیار نیاز دارد.
اگر توماس ادیسون کنجکاو نبود هرگز اختراعاتی مانند گرامافون، دوربین فیلمبرداری، لامپ‌های روشنایی الکتریکی را نیز ارائه نمی‌کرد. کنجکاوی مشخصه اصلی کارآفرینان موفق است. رهبران کسب‌وکارها نسبت به آنچه در اطرافشان می‌گذرد، بی‌تفاوت نیستند. آن‌ها همیشه به دنبال راه دیگری برای بهبود بخشیدن به اوضاع هستند.
۴- آن‌ها مصرانه اشتیاق و علاقه خود را دنبال می‌کنند.
متاسفانه بسیاری از افراد زندگی را بدون آنکه به درکی از علاقه و اشتیاق خود برسند، سپری می‌کنند. گراهام یانگ درباره چگونگی کشف ندای درونی می‌گوید: اشتیاق از باورهای شما نشات می‌گیرد، از طریق مهارت‌های شما تقویت می‌شود و با ارزش‌هایی که ارائه می‌دهید، به تثبیت می‌رسد. کارآفرینان موفق علاوه برآنکه به حیطه علاقه و اشتیاق خود آگاهی دارند، بلکه تمام تلاش خود را نیز به کار می‌برند تا آن را دنبال کنند. بیشتر کارآفرینان ساعت‌های طولانی را صرف مدیریت کسب‌وکار خود می‌کنند. اگر کاری را دوست داشته باشید، به راحتی زمان خود را به آن اختصاص می‌دهید.
۵- آن‌ها به آن‌چه نمی‌دانند اقرار می‌کنند.
اینکه کارآفرینان موفق متکبر هستند و معتقدند همه چیز را می‌دانند، تصوری رایج و اشتباه درباره کارآفرینان است. مشخصه “خودرای بودن” در کارآفرینان موفق و خودساخته دیده نمی‌شود. آن‌ها به آن‌چه که نمی‌دانند اعتراف می‌کنند. هرچه بیشتر می‌آموزند، بیشتر به ندانسته‌های خود پی می‌برند. برای دستیابی به موفقیتی واقعی، می‌بایست از تجربه‌های زندگی خود درس بگیرید.
ریچارد برانسون می‌گوید: یادگیری و رهبری مولفه‌هایی همراه و توامان هستند. به خاطر دستاوردهای شرکت ویرجین، اعتبار بسیاری به دست آورده‌ام، اما موفقیت‌ها در “جریان انجام کار” و با “یادگیری از طریق ارتباط با موضوعات الهام‌بخش و افراد الهام‌بخش” رخ می‌دهد.
۶- آن‌ها می‌دانند چه موقع و چگونه ” نه ” بگویند.
صاحبان و مدیران کسب‌وکارها با تقاضاهای بیشماری مواجه هستند. اگر تمام تلاش خود را برای کنترل تمام بخش‌های کاری به کار ببرید، از پا در خواهید آمد و این زنگ خطری برای کسب‌وکار شماست. کارآفرینان موفق، قادر به دیدن فرصت‌های بسیاری برای کسب‌وکارشان هستند. همچنین آن‌ها می‌دانند که امکان دنبال کردن تمام فرصت‌هایی که با آن مواجه می‌شوند را ندارند و یا این کار برایشان سودمند و نافع نیست. باید گزینشی عمل کرد و فقط بر ایده‌هایی با پتانسیل بالا تمرکز کرد. استیو جابز، استاد ” نه ” گفتن بود. در سال ۱۹۹۷ هنگامی که به اپل بازگشت، این شرکت ۳۵۰ محصول در اختیار داشت. در یک بازه دو ساله، استیو جابز، تعداد محصولات را به ۱۰ عدد رساند. او به اپل واقعی توجه داشت، روندی که تا به امروز نیز توسط این شرکت دنبال می‌شود. وجود محصولات اضافی و زیاد نشان دهنده آن است که افراد قادر به نه گفتن نیستند.
۷- آن‌ها به اهمیت تعادل پی برده‌اند.
کارآفرینان موفق می‌دانند که زندگی، امری فراتر از راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکارشان است. آن‌ها اوقات خوشی را با خانواده خود سپری می‌کنند و زمانی را به استراحت و تعطیلات اختصاص می‌دهند. این گروه از کارآفرینان، از اشتباهات گذشته درس گرفته‌اند. گاهی اوقات درباره ساعت‌های طولانی کار برخی از کارآفرینان می‌شنویم به طوری که در نهایت به مشکلات جسمی نیز مبتلا می‌شوند. وارن بافت انتخاب همسر مناسب و زندگی در نبراسکا و عدم مهاجرت به نیویورک را از دلایل موفقیت خود می‌داند.
۸- آن‌ها می‌دانند چگونه یک “تیم خوب” تشکیل دهند.
اگر قصد کارآفرین شدن دارید، به این موضوع نیز پی خواهید برد که همه کارها را به تنهایی نمی‌توانید انجام دهید. این امر از لحاظ فیزیکی امکان پذیر نیست و قطعا به شما آسیب می‌زند. هر انسانی هرچقدر هم باهوش، تحصیلکرده و باتجربه هم باشد، بازهم بعید به نظر می‌رسد که همه مهارت‌های لازم را برای اداره کسب‌وکارش داشته باشد. به همین دلیل می‌بایست قبل از هزینه کردن منابع، به اعتبارسنجی درباره ایده پرداخت. بسیاری از کارآفرینان موفق تیمی از افراد خلاق، ماهر و وفادار داشته‌اند. شما به عنوان یک کارآفرین موفق باید بدانید که چگونه وظایفی به دیگران محول کنید. شما باید به دیگران اجازه دهید تا در فعالیت‌های کسب‌وکاری درگیر شوند و در زمینه‌های کاری خودشان بتوانند تصمیم‌گیری کنند.
با درکنار هم قرار گرفتن این صفات، شما در مسیر خلق یک اثر جاویدان هستید.
منبع

مترجم: زهرا سلیمان زاده کارشناس روابط عمومی