اثر پروانهای انتقال فناوری
انتقال فناوری، به عنوان آخرین گام در مسیر اثرگذاری تحقیقات؛ فرآیندی است که طی آن اختراعات جدید و سایر نوآوریهای ایجاد شده در آزمایشگاهها به محصولات، خدمات جدید یا بهبود یافته تبدیل شده و تجاریسازی میشوند.
اثر پروانهای انتقال فناوری، نمودی از قدرت انتقال فناوری است که زندگی را در سراسر جهان دگرگون می کند.
با بررسی دانشگاههای موفق در زمینه انتقال فناوری، به اهمیت ارتباط بین محققان با کارافرینان، سرمایه گذاران و کارشناسان صنعت پی میبریم. در چرخه انتقال فناوری، پتانسیل تجاری فناوریهای نوین درک شده و برای اثرگذاری و تغییر زندگی انسانها به کار گرفته میشود. به عنوان مثال دانشگاه فلوریدا توانسته است با ایجاد بخش UF Innovate و کسب مجوزهای فناوری لازم، بیش از ۳۰۰ استارتاپ و ۷۹۰۰ شغل استارتاپی ایجاد کند.
برای رسیدن به انتقال فناوری، همزمان با تکمیل چرخه انتقال فناوری باید توجه داشت که ارتباط با افراد دارای امتیاز در دانشگاه و صنعت ایجاد و حفظ شود و همچنین از ظرفیت سرمایه گذاران خطرپذیر، کارآفرینان و مشاوران صنعتی استفاده شود.
برای رشد بخشهای جدید اقتصادی، نقش دانشگاهها غیر قابل انکار است و از همین رو با توجه به نتایج بلندمدت طرحهای انتقال فناوری، ایجاد فرهنگ پشتیبانی از این فرآیند در سطوح ارشد مدیریتی و سرمایه گذاریهای متناسب ضروری به نظر میرسد.
در ادامه به مواردی از انتقال فناوری اشاره شده که گویای این مطلب است که این فرایند تقریبا بر هر زمینه علمی و هر بخش از زندگی تأثیر گذاشته است: تولید داروهای حیاتی و دستگاههای پزشکی، راهحلهای انرژی جایگزین، سخت افزار و نرم افزار رایانه، شیوههای جدید حمل و نقل، فناوریهای بلاک چین، هوش مصنوعی، واکسنها، رباتیک، امنیت سایبری، راه حلهای زیست محیطی، نوآوریهای کشاورزی، هوافضا، و تعداد بی شماری دیگر.
نوآوری: پژوهشهای دانشگاهی و فعالیتهای تحقیقاتی ممکن است در نهایت منجر به اکتشافات یا اختراعات شود.
افشای اختراع: تکمیل فرم افشای اختراع و اظهارنامه که شامل اطلاعاتی مربوط به جزئیات دانش فنی می باشد. (این افشای کتبی، فرآیند رسمی انتقال فناوری را آغاز میکند. افشای اختراع یک سند محرمانه باقی میماند و باید جزئیات اختراع را به طور کامل توصیف کند تا گزینههای احتمالی تجاری سازی قابل ارزیابی و پیگیری باشد.)
ارزیابی: بررسیها برای تایید پتانسیل تجاریسازی اختراع انجام میشود و مسیر حفظ مالکیت معنوی و کسب مجوزها طراحی میشود.
حفاظت: حمایت از نوآوری با پتنت و انجام فرایند ثبت اختراع
بازاریابی: ارائهی فناوری به بازار و شناسایی و بررسی شرکتهای داوطلبی که تخصص، منابع و شبکههای کسبوکار لازم برای ارائه اختراع به بازار را دارند.
مذاکرات و کسب مجوزها: به منظور انتخاب مسیر انتقال فناوری در یکی از دو حالت زیر مذاکراتی صورت می گیرد. یا یک شرکت نوپا (استارتاپ) ایجاد شده و مجوز میگیرد و یا در قالب همکاری با یک شرکت دارای مجوز به بازار میرسد.
توسعه محصول و تجاریسازی: شرکت دارای مجوز به فرایند توسعه فناوری ادامه میدهد و سرمایه گذاریهای تجاری دیگری را برای توسعه محصول یا خدمات انجام میدهد. این مرحله ممکن است مستلزم توسعه بیشتر و دریافت تأییدیههای نظارتی، فروش و بازاریابی، پشتیبانی، آموزش و سایر فعالیتها باشد.
ترجمه محتوای اینفوگرافی: احترام السادات خاتمی نژاد؛ کارشناس روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
طراح: مهسا علی آقا؛ کارشناس روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران