نشست تخصصی آشنایی با نگرش کارآفرینانه با حضور مدیران پژوهشسراهای مناطق ۱۹گانه آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نشست تخصصی آشنایی با نگرش کارآفرینانه را با حضور مدیران پژوهشسراهای مناطق ۱۹گانه آموزش و پرورش شهر تهران برگزار کرد.
این نشست با هدف آشنایی مدیران پژوهشسراهای آموزش و پرورش شهر تهران با زنجیره ارزشی، واحدها، برنامههای حمایتی و خدمات قابل ارائه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برنامهریزی و روز چهارشنبه ۲۵ بهمن در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.
دکتر علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران این نشست را پیشدرآمدی برای همکاریهای آتی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و وزارت آموزش و پرورش دانست و ضمن اعلام آمادگی پارک علم و فناوری، ابراز امیدواری کرد این رویداد زمینهساز همکاریهای طرفین در آینده نزدیک باشد.
دکتر اسدی با بیان اینکه پارک و علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان اولین و بزرگترین پارک دانشگاهی کشور است، خاطرنشان کرد: در پارک علم و فناوری تلاش میشود ایدههای دانشجویان و اساتید اجرایی شده و تبدیل به محصول و خدمات ملموس برای عموم جامعه شود. رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تأکید بر شعار دانشگاه تهران مبنی بر «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی» اظهار داشت: پایاننامهها و پژوهشهای متعددی که در دانشگاهها تدوین میشوند باید در سطح جامعه نمود پیدا کنند و در حل مشکلات جامعه نیز نقش مؤثر خود را ایفا کنند.
وی با اشاره به حمایت از دانشآموزان در برنامهریزیهای آتی پارک علم و فناوری اشاره کرد و افزود: دانشآموزان مستعدی وجود دارند که ایدههای آنها با ایدههای دانشجویان در سطح دانشگاه برابری میکند و درصدد این هستیم برنامهریزی مشخصی برای حمایت از این ایدههای نوآورانه دانشآموزی نیز داشته باشیم.
استاد دانشگاه تهران، نقش دانشگاه در برقراری ارتباط و برطرف کردن نیازهای جامعه را کلیدی دانست و تأکید کرد: نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی در حال حرکت به سوی اهداف مشترک و متعالی هستند و تلاش نظاممند همه بخشهای درگیر در این فرایند، در تحقق این اهداف باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر رضا محمدکاظمی مدیر مرکز ترویج و توسعه کسب وکار، هدف از ارائه خود را تعریف مسیری برای چگونگی اثرگذاری بهتر برای جامعه معرفی کرد و حاضرین در نشست را به تفکر و پیگیری بیشتر درباره این موضوع دعوت کرد.
دکتر محمدکاظمی ضمن معرفی کتاب «شیوههای مناسب آموزش کارآفرینی»، بیان کرد: مدل مبنایی این ارائه برگرفته از مدل بنجامین بلوم است که حیطههای یادگیری را به شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی یا مهارتی تفکیک کرده است.
وی در ادامه افزود: مطالعات نشان میدهد در حوزه آموزش و پرورش و در ارتباط با مفاهیم کارآفرینی، عمده مباحث در حیطه شناختی خلاصه شده است و دانشآموزان بیشتر از اینکه مسیر پیش روی خود در فرایند کارآفرینی را بشناسند، صرفاً تهییج میشوند. در حالی که پژوهشسراها میتوانند شیوههای آموزش صحیح در دنیا را طی مطالعاتی که انجام میدهند شناسایی کنند و نتایج این پژوهشها را به منظور اصلاح روند آموزشی، در اختیار بخشهای مربوطه قرار دهند.
مدیر مرکز ترویج و توسعه کسب و کار دو کشور هند و چین را از نظر پویایی اقتصادی مقایسه کرد و اظهار داشت: ریشه برتری کشور چین را از نظر پویایی اقتصادی نسبت به کشور هند میبایست در کتابهای آموزش و پرورش آنها و وجود منابع خوب جهت پرورش قوه خلاقیت دانشآموزان چینی و تکمیل مراحل مدل بلوم در دوران آموزش دبستان، جستجو کرد.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت تنظیم مجدد محتوای آموزشی دانشآموزان در نظام آموزش و پرورش با بهرهگیری از مطالعات تطبیقی کشورهای موفق گفت: آموزش صحیح به دانشآموزان میتواند از صفهای طولانی کنکور و رویاپردازی دانشآموزان برای تصاحب مشاغل سازمانی با درآمد ویژه جلوگیری کند و حس خودباوری و انگیزش آنها جهت پرداختن به کسب و کار شخصی و کارآفرینی را بیش از پیش تقویت کند.
دکتر امیر علمبیگی رئیس مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه تهران، در ابتدا به تحولات بنیادین پداگوژیکی در نظامهای آموزشی دنیا اشاره کرد و مباحثی نظیر یادگیری وارونه و یادگیری بر مبنای روشهای تحقیق را جزو روندهای کنونی نظامهای آموزش و پرورش خصوصاً در کشورهای پیشرو دانست که اتفاقاً میتواند با اهداف و مأموریتهای پژوهشسراهای آموزش و پرورش نیز متناسبسازی شوند.
دکتر علمبیگی با بیان اینکه سن آموزش در برنامههای آموزش کارآفرینی در دنیا بین ۷ تا ۱۲ سال میباشد، بیان کرد: آموزشهای کارآفرینی بعد از ۱۲ سال جایگاه و اثربخشی مناسبی ندارد، لذا با استفاده از ظرفیت پژوهشسراها میتوان این آموزشها را در سنین بهینه به دانشآموزان با روشهای مناسب منتقل کرد.
رئیس مرکز نوآوری و کارآفرینی به آسیبهای احتمالی جذابیت محیط آموزش کسب و کار و فناوری اشاره کرد و افزود: پاشنه آشیل آموزشهای کارآفرینی، موضوع جو زدگی مفاهیم است که در صورت عدم توجه به مباحث تربیتی میتواند دانشآموزان را از مسیر اصلی آموزش کارآفرینی منحرف کند. وی در ادامه خاطرنشان کرد:مطالعات جهانی نشان میدهد تنها ۲ درصد افراد میتوانند وارد فرایند اصلی و فضای جدی کارآفرینی شوند، در حالی که مابقی افراد تنها در فرهنگ کارآفرینی رشد پیدا میکنند ولی الزامی وجود ندارد که آنها هم تبدیل به کارآفرینان واقعی شوند.
دانشیار دانشگاه تهران در خصوص مدل جهانی STI (دانش، فناوری، نوآوری) صحبت کرد و اظهار داشت: ابتدا باید در حوزه دانش افراد کار کرد، زیرا امروزه یکی از مسائل جدی دانشآموزان این است که در زمینه مباحث مختلف بخصوص ریاضیات، درک فناوری و علم، عملکرد ضعیفی دارند. همچنین در حوزه فناوری و نوآوری که بیشتر مرتبط با مأموریت پژوهشسراها میباشد، ضروری است دانشآموزان نسل جدید را در کوتاهترین زمان ممکن، با مباحث مرتبط با فناوری آشنا کنیم که این امر نیازمند طراحی الگوی پداگوژی جدید با بهرهگیری از تجارب پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و شناسایی نیازها توسط پژوهشسراها میباشد.
دکتر علمبیگی بازطراحی و بازاندیشی سیستمهای آموزشی را امری ضروری دانست و گفت: مرکز نوآوری و کارآفرینی علاوه بر حمایت از ایدههای دانشجویان و اعضای هیئت علمی، بستری برای حمایت از ایدههای دانشآموزان با استفاده از تیمسازی و فعالیتهای گروهی میباشد و در این زمینه ابراز امیدواری کرد، ترویج فضای نوآوری و فناوری با توجه به وجود بازیگران متعدد این حوزه که مهمترین آنها پژوهشسراها هستند، با سهولت بیشتری میسر میگردد.
در ادامه این نشست، دکتر مریم حسنوند رئیس اداره تجاریسازی و خدمات تخصصی، فاطمه صداقتفرد معاون مرکز نوآوری و کارآفرینی، مرجان چمنی معاون مرکز رشد واحدهای فناور و محمدجواد طیبی کارشناس مرکز ترویج و توسعه کسب و کار به معرفی و شرح کامل خدمات و حمایتهای مراکز و ادارههای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در قالب زنجیره ارزشی پارک پرداختند.
در بخش دوم این رویداد، کارگاه آموزشی تیمسازی، فناوری و خلاقیت توسط سعید نظاره، مدرس کسب و کار و مدیرعامل اینوآپ در مدت زمان ۱۲۰ دقیقه برای مدیران پژوهشسراهای استان تهران برگزار و در انتهای کارگاه آموزشی، پرسش و پاسخ و تبادل نظر میان حضار انجام شد.
در بخش پایانی، و پس از ارائه محتوای مدیران عامل شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، شرکتکنندگان از شرکتهای داهیان پزشکی پیشرو و راهکار سرزمین هوشمند بازدید کردند.