۵ اصل اساسی برای نوشتن طرح کسب وکار (BP)
یکی از گام های مهم، پیش از آغاز کسب وکار، نوشتن بیزنس پلن یا طرح کسب وکار است. طرح تجاری یا طرح کسب و کار (B.P/ Business Plan) گزارشی است که یک کارآفرین طی آن فرآیند کسب و کار خود را شرح میدهد. این گزارش اغلب برای جلب نظر سرمایه گذاران یا شریکهای بالقوه آماده میشود.
اما یک کارآفرین با آماده کردن آن میتواند به نقاط ضعف و قوت طرح خود پی ببرد. طرح تجاری به سوالاتی از قبیل: «هم اکنون کجاییم؟»، «به کجا میرویم؟» و «چطور به آنجا برویم؟» پاسخ میدهد.
در نظر داشته باشید شما می توانید در نوشتن طرح کسب وکارتان خلاقانه عمل کنید اما در عین حال می بایست استانداردهای قالب بندی بیزنس پلن را در نظر داشته باشید. با رعایت این استانداردها، سرمایه گذاران می توانند داده ها را با سرعت بیشتری بررسی کنند.
طرح کسب وکارتان را بررسی و در صورت لزوم اصلاح کنید تا عاری از خطا باشد و تمام داده های حیاتی کسب وکار شما را در بر بگیرد.
در این گزارش به بیان ۵ اصل کلیدی برای نوشتن طرح کسب وکار می پردازیم.
• ساختار پایه را دنبال کنید.
باتوجه به زمینه کسب وکارتان، بهتر است تغییرات زیادی در قالب اصلی بیزنس پلن ایجاد نکنید. کاملا واضح است سرمایه گذاران به دانستن چه نوع اطلاعاتی علاقه مند هستند. نوشتن طرحی که از قالب اصلی کاملا منحرف شده باشد، به نفع شما نیست.
ساختار پایه را دنبال کنید که شامل موارد زیر است:
۱. نامه توضیحی
۲. صفحه عنوان
۳. فهرست مطالب
۴. خلاصه اجرایی
نامه توضیحی، شرح کوتاه مرسومی است که دلیل ارتباط با مخاطب را بیان می کند. در صفحه عنوان، نام کسب وکار شما، نام موسسان، لوگو و تصویر محصولات (به صورت اختیاری) آورده می شود. فهرست مطالب، راهنمای خوانندگان طرح کسب وکار شماست و در ادامه نیز محتوای طرح کسب وکار آورده می شود.
مطابق با قوانین کسب وکارهای کوچک، یک استارت آپ ناب فقط شامل عناصر اصلی است. اگر به دنبال راه اندازی سریع کسب وکار خود هستید، این مدل ایده آل شماست. اطلاعات مندرج در طرح کسب وکاری استارت آپ های ناب، بر ارزش شرکت، زیرساخت ها، مخاطبان هدف، محصولات و خدمات، منابع مالی جاری و پیش بینی شده تمرکز دارد.
• خلاصه اجرایی به عنوان محوری برای سرمایه گذاری در حال انجام در نظر گرفته شود.
شما با همه سرمایه گذاران ملاقات حضوری نخواهید داشت، در صورت نبود مراجع تاثیرگذار، طرح کسب وکارتان حداقل می بایست برای جذب سرمایه گذاران علاقه مند، مورد بحث و گفت و گو قرار گیرد. در برخی موارد شما باید به ایمیل اعتماد کنید. سرمایه گذاران بسیار پرمشغله هستند. اگر آن ها به ایده شما علاقه مند باشند، ۵ دقیقه برای خواندن خلاصه اجرایی وقت صرف خواهند کرد. پس خلاصه اجرایی مهم تلقی می شود. ممکن است شما بخواهید خلاصه اجرایی را در آخرین مرحله بنویسید، پس مهم ترین اطلاعات را بنویسید و یک تصویر نو و جدید ایجاد کنید. خلاصه اجرایی را با یک عبارت جذاب شروع کنید تا خوانندگان به سمت طرح سوق پیدا کنند.
• یک برنامه بازاریابی دقیق تهیه و ارائه شود.
می توان گفت برنامه بازاریابی قلب و روح طرح کسب وکار شماست. اگر اولین کسب وکار شماست و تجربه قبلی و شناختی از شما وجود ندارد، برنامه بازاریابی اهمیت بیشتری می یابد. رسانه های اجتماعی نقش مهمی در طرح کسب وکار شما ایفا می کنند، مشروط به اینکه از ابتدا اهداف و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI ) را به درستی تعیین کنید.
به یاد داشته باشید برنامه بازاریابی شما باید تمام جنبه های بازاریابی کسب وکار شما را پوشش دهد. این موارد به شرح زیر است:
۱. اطلاعات دقیق درباره نحوه ایجاد خط تولید محصول، ترکیب قیمت گذاری، استراتژی های تبلیغات و تخمین فروش.
۲. استراتژی موقعیت یابی محصولات، استراتژی برندینگ، بخش بندی مشتریان و برنامه های هدف گذاری
۳. بررسی رقبای عالی کسب وکارتان، گزینه های جایگزین برای محصولات شما و نحوه برنامه ریزی برای با مقابله با چالش ها.
۴. بررسی کسب وکارهای مبتنی بر محصول، رشد محصول و برنامه های توسعه خط محصول.
• درباره مفروضات خود آگاه باشید.
هر طرح کسب وکاری یکسری فرضیات آگاهانه ایجاد و بیان می کند. در اینجا چند مثال آورده شده است:
۱. رفتارهای خرید گروه خاصی از مشتریان
۲. جهت گیری های قوانین دولتی که کسب وکارها را در در یک منطقه جغرافیایی خاص تحت تاثیر قرار می دهد.
۳. نرخ بهره و سهولت دریافت سرمایه در گردش
۴. افزایش در هزینه منابع انسانی
۵. تعداد کل روزهای کاری برای یک کسب وکار طی یکسال
از مفروضات طرح کسب وکارتان، به ذکر مواردی که آشکار نیست، بپردازید. این کار دو فایده دارد:
به سرمایه گذاران نشان می دهد که اعداد و ارقامی که ذکر کرده اید مبتنی بر تحقیق است نه حدس و گمان.
در صورتی که هر کدام از مفروضات، به نتیجه دلخواه و مورد انتظار نرسد، می توانید برای ارائه شرح نقص در عملکرد به آن مفروضات رجوع کنید.
شفاف بمانید، اگر نمی خواهید متهم به گمراه کردن سرمایه گذاران شوید.
• جزییات مالی را به طور شفاف بیان کنید.
بسیاری از کارآفرینان تصور می کنند که می توانند با انتشار تجزیه و تحلیل های مالی از قبل تهیه شده، سرمایه گذاران را جذب کنند. اما به یاد داشته باشید قبل از شروع کسب وکارتان هرچقدر عمیق تر به مسائل مالی بپردازید، احتمال اینکه سبب تردید سرمایه گذاران شوید، بیشتر می شود. با این حال این موضوع، از اهمیت مسائل مالی طرح کسب وکار نمی کاهد.
برای جذب سرمایه در گردش، برنامه خود را به طور شفاف شرح دهید. برآوردهای خوش بینانه و بدبینانه از درآمدها و حاشیه های درآمد برمبنای اطلاعات دو سال قبل ارائه دهید. صورت های فروش که مرتبط با رویدادهای بازاریابی چرخه ای یا گران است را مورد تاکید قرار دهید. برنامه خود را برای مدیریت جریان مالی شرح دهید. به بیان برنامه مدیریت بحران خود بپردازید تا به سرمایه گذاران نشان دهید برای انجام مسئولیت های خود قابل اعتماد هستید. قبل از نهایی کردن طرح کسب وکار خود، پیشنهادهای اثبات شده و اثربخش را نیز درج کنید. همچنین از شرکا و همکاران قابل اعتماد خود بخواهید قبل از ارائه طرح کسب وکار به سرمایه گذاران و وام دهندگان، طرح را بررسی کنند.
منبع
مترجم: زهرا سلیمان زاده کارشناس روابط عمومی