شرکت های دانش بنیان؛ کنشگران اصلی در توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری کشور

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، نشست مشترک با ۱۵۰ شرکت دانش بنیان تازه پذیرش شده در این مجموعه را روز دوشنبه ۱۶ آبان ماه برگزار کرد.

این نشست با حضور دکتر علی اسدی. رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر ایرج اله دادی معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر مهدی فریدوند مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، مهندس میثم یوسفی رییس مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و جمعی از مدیران عامل شرکت های دانش بنیان برنامه ریزی و برگزار شد.

دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اهمیت توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری و ایجاد همکاری با شرکت های دانش بنیان در راستای تحقق این موضوع گفت: شرکت های دانش بنیان، کنشگران اصلی این حوزه به شمار می آیند.

وی در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و شعار محوری دانشگاه تهران اظهار داشت: تحقق دانشگاه کارآفرین با حضور شرکت های دانش بنیان میسر و ممکن است. همه کنشگران و ذی نفعان باید با همکاری یکدیگر به تحقق اهداف عالی کشور کمک کنیم.

اسدی نتیجه این همکاری را توسعه کشور خواند و افزود: کاهش نرخ مهاجرت نخبگان از کشور، افزایش اشتغال، ایجاد امید و نشاط در جامعه از دیگر دستاوردهایی است که از این همکاری نشات می گیرد.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از اهمیت دیپلماسی دانش بنیان و فناوری صحبت کرد و گفت: در تلاشیم تا بتوانیم خارج از مرزهای کشور به فعالیت بپردازیم، بر این اساس جلساتی با دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه داشته ایم. طی چند ماه گذشته با رووسای دانشگاه‌های عراق و همچنین رییس دانشگاه ایروان جلساتی برگزار کرده ایم. هدف این است که شعب پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در دانشگاه های عراق و ایروان ایجاد و زمینه ای برای صادرات محصولات دانش بنیان فراهم شود.

دکتر اسدی با اشاره به برگزاری جلسات با مناطق آزاد کشور خاطر نشان کرد: طی روزهای آتی تفاهم نامه چندجانبه ای با منطقه آزاد انزلی منعقد خواهد شد، همچنین پارک علم و فناوری در ارس، کیش، کاسپین و به طور کلی مناطق مرزی دارای شعبه است.

وی در ادامه از تاسیس پردیس بین المللی دانشگاه تهران در قشم یاد کرد و افزود: در تلاشیم تا بسترسازی لازم برای حضور پارک علم و فناوری در این منطقه نیز صورت بگیرد. به طور کلی هدف این است تا تسهیلات لازم برای صادرات محصولات و همچنین واردات مواد خام مورد نیاز شرکت های دانش بنیان فراهم شود.

دکتر مهدی فریدوند مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران به معرفی صندوق و خدمات آن پرداخت و گفت: صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران طی مجوز کارگروه ماده ۱۰۰ صندوق های پژوهش و فناوری با سهامداری دولت (پارک علم و فناوری دانشگاه تهران) و مشارکت بخش خصوصی، بر اساس ماده ۱۰۰ قانون برنامه سوم و همچنین ماده ۴۵ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۸۹ به ثبت رسیده و با هدف حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور فعالیت می نماید.

در ادامه این نشست مهندس میثم یوسفی رییس مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تکمیل زنجیره علم و فناوری به معرفی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و ارائه برنامه ها، خدمات و ظرفیت های آن پرداخت.

دکتر هادی غفوریان یاورپناه با تاکید بر اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با سابقه ترین پارک دانشگاهی کشور است و با توجه به سیاست‌های جدید مبنی بر توسعه زیرساخت ها از ظرفیت های جدید استقرار در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران صحبت کرد و گفت: پردیس‌‌های علم و فناوری موضوع جدیدی است که توسط پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دنبال می شود، در حال حاضر پردیس علم و فناوری شهید علی محمدی واقع در میدان بهمن و پردیس علم و فناوری شهید چمران واقع در منطقه اشتهارد دارای فضای کارگاهی و اداری بوده و شرکت های دانش بنیان عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می توانند از آن استفاده کنند.

وی همچنین به معرفی سایر فضاها و ظرفیت های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از جمله شعب ژئوفیزیک، محیط زیست، ابوریحان،تبریزچی،کیش،فارابی، ارس، فومن، کاسپین،اصفهان، کاشان و… پرداخت.

دکتر غفوریان از فرصت های سرمایه گذاری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران صحبت کرد. برج فناوری و ساختمان TH1 از جمله موضوعاتی است که شرکت ها و علاقه مندان می توانند در امر سرمایه گذاری آن اقدام نمایند.

در بخش پایانی نشست، مدیران عامل و نمایندگان شرکت های دانش بنیان به طرح سوالات خود پرداختند.