سامانه ربات پلیس؛ مکانیزه کردن فعالیت بررسی جریمه های ترافیکی با دقت ۱۰۰ درصدی در جریمه های تایید شده

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران شرکت دانش بنیان هوش افزار راهبر آریامن (هارا) مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به طراحی و تولید سامانه بررسی جریمه های ترافیکی (ربات پلیس) شد. ربات پلیس تاکنون بیش از ۵۵ میلیون جریمه را به صورت اتوماتیک بررسی و به پلیس اعلام کرده است. این سامانه با امکان بررسی روزانه حدود هشتصد هزار جریمه، ۱۰۰ درصد نیاز بازار داخل را تامین می کند.

مهندس هادی عاشری مدیرعامل شرکت هوش افزار راهبر آریامن در گفت وگو با تیم رسانه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در خصوص سامانه بررسی جریمه های ترافیکی (ربات پلیس) گفت: این سامانه به صورت اتوماتیک شماره پلاک خودرو را با مشخصات خودرو تطابق می دهد تا میزان خطای قرائت شماره پلاک ها به وسیله سامانه های کنترل ترافیک موجود و میزان مراجعه و اعتراض مردم به قبوض جریمه کاهش یابد.

عاشری با اشاره به اینکه در گذشته این کار کاملاً توسط اپراتور انسانی انجام میگرفت که باعث ایجاد تأخیر و تحمیل هزینه های بالای نیروی انسانی به پلیس می شد، گفت: هدف این سامانه مکانیزه کردن این فرآیند است تا خطای انسانی حذف و سرعت بررسی جریمه ها افزایش یابد. همچنین در مواردی که ربات نتواند نظر قطعی اعلام کند اصلاح پلاک (در صورت اشتباه بودن پلاک)  نیز صورت می‌گیرد تا زمینه بررسی سریع تر اپراتورهای انسانی فراهم گردد. این ربات پلیس تاکنون بیش از ۵۵ میلیون جریمه را به صورت اتوماتیک بررسی و به پلیس اعلام کرده است.

وی در خصوص دیگر ویژگی های این محصول ادامه داد: پشتیبانی از تمام مدل های خودرو، بررسی بادقت بالا در تشخیص پلاک، مدل کارخانه رو رنگ خودرو (تشخیص ناخوانا بودن تصویر خودرو و تشخیص ناخوانا بودن پلاک ثبت شده)، امکان بررسی حدود ۸۰۰ هزار جریمه در روز، تعیین وضعیت بیش از ۹۰ درصد جریمه ها (دو حالت تایید و مغایرت)،  دقت ۱۰۰ درصدی در جریمه های تایید شده و اعلام مغایرت از مشخصه های برجسته این محصول است.

مدیرعامل شرکت هوش افزار راهبر آریامن در ارتباط با تامین نیاز بازار داخلی به این محصول گفت: با توجه به اینکه تقریبا تمام شرکت‌های موجود در کشور، کلیه موارد جریمه‌های بررسی شده خود را در دوربین‌های بین شهری به سرور ربات پلیس ارسال می‌کنند و در سرور ربات نیز توسط نرم‌افزار ربات پلیس آنالیز و بررسی  و نتیجه مجددا به سرور ربات پلیس برگردانده می‌شود و از آنجایی که ربات پلیس از نظر سخت افزاری توانایی بررسی روزانه حدود هشتصد هزار جریمه را دارد و این میزان بیش از نیاز روزانه پلیس است، در نتیجه می توان گفت این محصول تقریبا ۱۰۰ درصد نیاز بازار داخل را تامین می‌کند.

عاشری در خصوص بازار محصول ربات پلیس توضیح داد: مشتری این محصول، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایران است و برای نسخه‌های خارجی این محصول می بایست حدودا ۸ برابر هزینه کرد که این موضوع خروج ارز از کشور را به دنبال دارد.

مهندس عاشری به مقوله محدودیت های واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان پرداخت و گفت: کمبود منابع مالی و سرمایه گذار در حوزه‌های دانش‌بنیان، بی اعتمادی یا کم اعتمادی به محصولات دانش بنیان داخلی، استفاده برخی دستگاه های دولتی از محصولات خارجی، تاخیر در تامین مالی قراردادهای بسته شده و کم توجهی در بازاریابی و تجارت محصولات توسط شرکت های دانش بنیان از جمله این محدودیت‌ها به شمار می رود که در این میان تامین مالی یا تامین بازار به ‌عنوان یک مسئله و مشکل اساسی در هر فعالیت اقتصادی و شرکت های دانش بنیان همواره نقش مهم تر و پر رنگ تری را دارد.

وی ادامه داد: ایجاد اعتماد به محصولات برای استفاده کننده های خدمات شرکت جهت اخذ قرارداد، تلاش حداکثری در بهره‌گیری از افراد نخبه در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه های کشور در پروژه های شرکت، ایجاد فضایی عدالت محور در شرکت و … را می توان به عنوان سازوکارهای حل چالش ها و مشکلات در نظر گرفت و از آن بهره برد.

عاشری به اشتغالزایی شرکت اشاره کرد و گفت: ما توانسته ایم  برای ۳۲ نفر بصورت مستقیم و چندین نفر در تیم چک اپراتوری شغل ایجاد کنیم.

وی در پایان از ضرورت شناسایی ظرفیت های دیگر جهت فعالیت در شرکت صحبت کرد و افزود: بومی سازی خدمات و برنامه هایی که نمونه داخلی ندارند و بابت آن هزینه های بسیاری از طریق ارز خارج می شود، از جمله مواردی است که مورد توجه شرکت قرار می گیرد.