WhatsApp Image 2021-09-15 at 9.20.05 AM

طراحی و توسعه سیستم پرداخت یار و دیگر سرویس های مرتبطی که به بزرگتر شدن کسب وکارها کمک میکند

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، شرکت راهکار نوین زیبال مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، یکی از 5 شرکت برتر پرداخت یار در کشور محسوب میشود.

مهندس محمدمهدی فاطمیان مدیرعامل شرکت راهکار نوین زیبال در گفت و گو با نهمین برنامه parktalk در اتاق رسانه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت؛ “تیم ما از سال 96 کار خود را شروع کرد. ما از طریق بازارسنجی به ایده اولیه ارائه یکسری سرویس‌ها و خدمات بر روی دستگاه های کارتخوان رسیدیم. در این ایده درنظر داشتیم که دستگاه‌های کارتخوان سیار را به وبسایت ها و کسب وکارهای آنلاین متصل کنیم، بدین گونه که وقتی تراکنشی انجام میشود، کاملا این دو سیستم به هم مرتبط باشند و در لحظه اطلاعات تراکنش در آن وبسایت ثبت شود. همچنین در کسب وکارهای مارکت پلیس(marketplace) که ذینفعان مختلف دارد، تراکنش‌های هرکدام به حسابشان واریز شود. کل این فرایند توسط یک دستگاه و اپلیکیشنی که روی آن دستگاه نوشته شده انجام می شود. این ایده اولیه ما بود که توسعه پیدا کرد.

فاطمیان از توسعه کسب وکار شرکت درحوزه درگاه پرداخت اینترنتی و سرویس های مبتنی بر آن یاد کرد و افزود: “در دوران کرونا شاهد آنلاین شدن و طراحی سایت و ایجاد بستری برای فروش آنلاین کسب وکارهای سنتی و فیزیکی بودیم. شرکت ما با ارائه سرویس های آنلاین میتواند کار پرداخت این کسب وکارها را تسهیل و سرعت دریافت خدمات را برای مشتریان بالا ببرد و همچنین منجر به کاهش و یا حذف بخشی از هزینه های مالی آنان شود.”
ایشان در ادامه با استناد به آمار ارائه شده توسط شرکت شاپرک گفت:” در ایام کرونا در بخش درگاه اینترنتی، شاهد یک رشد تقریبا صد درصدی بودیم. طی این دوسال بسیاری از مردم به سمت خرید آنلاین و تراکنش ها روی آوردند. همین امر باعث شده تا بسیاری از کاربران از جمله کسب وکارهای خانگی و… فروش آنلاین را ایجاد کنند و درگاه پرداخت اینترنتی مورد استقبال قرار گیرد.”

.

مهندس محمدمهدی فاطمیان، مدیرعامل شرکت راهکار نوین زیبال

فاطمیان از دیگر محصولات و سرویس های شرکت مانند پرداخت در محل نیز یاد کرد و اظهار داشت:” بیشتر مخاطبان ما در حوزه کارتخوان، شرکت های لجستیک و پخش و توزیع هستند. ما روی دستگاه های کارتخوان gprs، اندرویدی و دستگاه های ام پوز یا کارتخوان جیبی، سرویسی را طراحی و برنامه نویسی کرده ایم که اطلاعات آنی از انجام تراکنش، تسهیم و تسهیل خدمات مالی را برای کاربران فراهم میکند. در این سرویس سربارهای مالی و مالیاتی از روی دوش کاربران برداشته شده و فرایندهای مالی را برایشان شفاف میکند. کسب وکارها میتوانند به راحتی و با تعداد نیروی انسانی کم و بدون خطای انسانی، خدمات خود را توسعه دهند. در حقیقت ما به بزرگتر شدن کسب وکارها کمک میکنیم.
ایشان در تکمیل معرفی محصولات و سرویس های شرکت به سرویس کیف پول اشاره کرد و گفت:” در خدمت کیف پول، کسب وکارهای پلتفرمی مانند تاکسی های آنلاین ، گردشگری آنلاین و… که ذی نفعان بسیار دارند، مخاطب ما محسوب میشوند. سرویس های مبتنی بر تسویه و سرویس های مشابه خدمات بانکی را در لایه کیف پول ارائه میدهیم.”

فاطمیان این نکته را یادآور شد که ایران در بخش پرداخت به شبکه پرداخت بین الملل متصل نیست. به همین دلیل نمیتوانیم خود را با شرکت‌های خارجی قیاس کنیم و بازار جدایی داریم. وی افزود:” در بخش رقبای داخلی، 120 شرکت پرداخت یار وجود دارد که زیبال جز 5 شرکت اول است. در این رتبه، هم تعداد تراکنش و هم مبلغ تراکنش که ماهانه توسط سیستم پردازش مدیریت میشود، مورد توجه است.”

فاطمیان با توضیح شکل گیری موجودیتی به نام پرداخت یار در سال 97 گفت:” تا پیش از سال 97، 12 شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت وجود داشت که طبق قوانین بانک مرکزی، تنها همین چند شرکت اجازه ارائه این خدمات را داشتند. در سال 97 این حوزه توسط بانک مرکزی رگوله شد و یک مجوزی تحت عنوان پرداخت یاری ایجاد شد. این نگاه قانون گذاری از سوی حاکمیت و دولت، سبب شد تا بتوانیم کسب وکار خود را توسعه دهیم.”

مدیرعامل شرکت راهکار نوین زیبال، چالش های کسب وکاری را به چند دسته تقسیم و تصریح کرد:” یک دسته از چالش ها مرتبط با تمام استارت آپ هاست فارغ از اینکه در چه نقطه جغرافیایی باشند. این چالش ها که در مسیر رشد یک استارت آپ به وجود می آِید با بهره گیری از راهنمایی منتورها و یا حضور در شتابدهنده ها و همچنین توانایی و تلاش اعضای تیم در یافتن راهکارهای منطقی برطرف میشود. بخش دیگر چالش ها به اتفاقات داخل یک کشور در حوزه های مختلف مانند قانونی و قانون گذاری و… مرتبط میشود. برای مثال، ما در ابتدای کار خود نسبت به تعامل مستقیم با نهادهای قضایی و انتظامی آگاهی نداشتیم. بعد از مدتی متوجه شدیم باید یک مسیر و کانالی برای ارتباط با این نهادها تعریف کنیم. زیرا این نهادها در مواردی مانند بروز تخلف به داده هایی ثبت شده در سیستم پرداخت نیاز دارند و ما موظف به پاسخگویی هستیم.”

ایشان در خصوص چالشهای مرتبط با مالیات تاکید کرد:” حضور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، سبب شد تا بتوانیم از معافیتهای مالیاتی بهره مند شویم و این امر به کسب وکارها در ابتدای مسیرشان کمک بزرگی میکند تا بتوانند پیشرفت کنند.”

فاطمیان با تاکید بر انجام نیازسنجی بازار و حضور در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و بهره مندی از خدمات این مجموعه ها توصیه کرد:” اگر محصولی که تولید کردید و به نتیجه دلخواه نرسید، به سراغ محصولات دیگر نروید. درواقع فرار رو به جلو نداشته باشید. بلکه به جای ایجاد تعدد محصول، تمرکز محصول داشته باشید. یعنی اگر فروش خوبی ندارید، شاید در نحوه اجرا و پیاده سازی دچار مشکل شده اید، بهتر است کار خود را اصلاح و بهینه کنید.”

برچسب ها: بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.