IMG_4589

در اولین وبینار جهش تولید؛ پول و ثروت از نقطه ای به نقطه ی دیگر می رود هرگاه ارزشی ایجاد و منتقل شود

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران وبینار نگرشی جدید به جهش تولید، اتلافات و کاهش آن‌ها را در روز یکشنبه 15 تیر برگزار کرد.
در ابتدا این وبینار مهندس رضایی مدیر امور پذیرش و ارزیابی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به تعریف جهش تولید پرداخت و گفت: جهش در تولید را می‌توان جبران عقب ماندگی‌های حوزه تولید با بهینه‌سازی فرایند های داخلی و بهبود کیفیت تولیدات با حداکثر سرعت ممکن در حداقل زمان ممکن دانست. ایشان با توجه به ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور ادامه داد: ضرورت بکارگیری اقدامات عملی و اجتناب از شعار محوری، اهمیت به تولید داخلی و تلاش برای بهبود اوضاع اقصادی کشور با توجه به مشکلات پیش‌رو و تلاش برای عملی سازی ظرفیت بالقوه شرکت ‌ها را دلایلی بر ضرورت برنامه ریزی جهش تولید هستند. وی همچنین عارضه یابی و نیازسنجی شرکت‌های دانش بنیان و فناور جهت جهش تولید، شناسایی شرکت های با قابلیت scale-up، حمایت از کسب و کار شرکت‌هایی که قابلیت جهش تولید دارند، کمک به برند سازی و شبکه سازی و پیدا کردن ارتباطات و بازار، صیانت از بازار داخلی و ایجاد پلتفرم برای گفت و گو میان صاحبان کسب و کار و مسئولین مربوطه، آموزش تخصصی جهت کاهش اتلافات و افزایش راندمان تولید شرکت‌ها را از اهداف برگزاری برنامه جهش تولید در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دانست.
در ادامه این وبینار مهندس روزبه شیوایی؛ کارشناس صنعت خودرو بعد از بیان مقدمه ای بر سیستم تولید، به محورهای اصلی کسب و کار تولیدی اشاره کرد. ایشان ضمن معرفی انواع سیستم های تولید به معرفی روش تولید just in time، سیستم Kanban و kaizen و کیفیت در مبدا و… پرداخت. در ادامه مهندس شیوایی با تاکید بر مبحث اتلاف منابع گفت: اتلاف منابع هر چیزی است که برای مشتریان ارزش افزوده ایجاد نمی کند و مشتری حاضر به پرداخت پولی برای آن نیست. در همین راستا شیوایی مبحث تفکر ناب را مطرح کرد. ایده اصلی تفکر ناب به حداکثر رساندن ارزش افزوده و به حداقل رساندن دور ریزها و ضایعات است. به طور خلاصه این تفکر به معنای اینست که با وجود محدودیت منابع ، بیشترین خدمات را به مشتریان ارائه کنیم. وی به پنج اصل تفکر ناب اشاره کرد. این اصول عبارتند از تعیین ارزش محصول، شناسایی جریان ارزش، حرکت بدون وقفه، ایجاد کشش و در نهایت دستبیابی به کمال. وی در پایان صحبت هایش به شرایط اجرا موفق سیستم تولید ناب اشاره کرد و گفت: پیاده سازی یک سیستم تولید موفق، فقط یک چالش فنی و اقتصادی نیست، بلکه چالشی در تعالی تفکر و فرهنگ سازمانی است. از همین رو کسب و کار ها بایستی هر چه سریعتر فرضیات خود را در میدان عمل و در برابر مشریان واقعی ازمایش کنند و تلاش کنند هر چه سریعتر با بازخوردی که می‌گیرند به یادگیری برسند. اگر متوجه شوند که فرضیات آن‌ها صحیح نیست، مسیر حرکت خود را تغییر دهند و اصطلاحا چرخش کنند. ما باید رفتارمان را تغییر دهیم و برای تغییر رفتار باید تفکرمان را تغییر دهیم و چون همه چیز برخاسته از اندیشه آدمیان است نه تکنولوژی و دانش، انسان در شیوه نوین تولید در مرکز سیستم جای میگیرد و به آن روح و معنا می‌بخشد.
در بخش دیگر وبینار، مهندس مهراد عبدالرزاق؛ رئیس هیئت مدیره شرکت اسنپ فود بیان کرد: پول و ثروت از نقطه ای به نقطه ی دیگر می رود هرگاه ارزشی ایجاد و منتقل شود. ایشان فرآیند متداول و سنتی در خلق ارزش را اینگونه توصیف کرد. در ابتدا نیاز مشتری شناسایی می‌شود. سپس گزاره ارزش طراحی می‌شود. بعد از آن ابزارهای لازم جهت خلق ارزش فراهم می‌گردد و پس از قیمت گذاری، بازی بی نهایت بهینه سازی قیمت و هزینه آغاز می‌شود. در بسیاری از موارد بهینه نشدن منابع کسب و کارها سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود. به همین منظور اقای عبدالرزاق مبحث اقتصاد اشتراکی را مطرح کرد و گفت هزینه ارائه خدمات یا کالا ارتباط مستقیمی با بهره‌وری منابع دارد. اشتراک منابع برای بالا بردن بهره‌وری راه حلی هوشمندانه، نوین و فناورانه است.
وی پلتفرم‌ها را در معنی عام مصداقی از اقتصاد اشتراکی دانست. زیرا با اشتراک گذاری زیرساخت‌های ارائه خدمات شامل نمایش محصولات و پیشنهادها، شبکه ارسال و پشتیبانی پس از فروش تمامی پلتفرم‌ها در بستر اقتصاد اشتراکی فعال هستند. همچنین ایده‌های هوشمندانه در پلتفرم‌ها می‌تواند آنها را به نسبت راه حل های سنتی ارائه خدمات، دست نیافتنی کند و کسب و کارهایی با مبنای اقتصاد اشتراکی به دلیل عدم وجود هزینه‌های سربار و موجودی انبار دارای سرعت بیشتری در رشد اقتصادی هستند و بسیار آسوده‌تر پیشرو در حرکت می‌باشند. متعاقبا این سرعت و کارآمدی به آنها این امکان را می دهد که طی مسیر ارزش ایجاد شده را به مشتریان و شرکای زنجیره تامین خود منتقل نمایند.
در انتهای وبینار مهندس اسماعیلی نسب؛ کارشناس توسعه اکوسیستم از صندوق نواوری و شکوفایی به معرفی خدمات صندوق نوآوری و شکوفائی در راستای جهش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت. خدمات صندوق نوآوری و شکوفائی در چهار دسته تسهیلات، ضمانت نامه، سرمایه گذاری و توانمندسازی قرار می‌گیرند. تسهیلات شامل نمونه سازی، فعالیت قبل از تولید صنعتی، تولید صنعتی، سرمایه در گردش، اشتغال‌زایی، اسناد خزانه اسلامی، تامین دفتر کاری و لیزینگ و استصناع می باشد. ضمانت نامه شامل ضمانت نامه‌های پیمان و حد اعتباری ضمانت نامه است. سرمایه گذاری به دو شیوه غیرمستقیم و صندوق‌های عامل صورت می گیرد. توانمند سازی نیز شامل آموزش، مشاوره، توسعه بازار، استاندارد و تاییده، حفاظت از مالکیت فکری، رویداد و شبکه سازی و رتبه بندی رقابت پذیری می باشد.
سخنرانان در انتهای صحبت هایشان به سوالات مخاطبان پاسخ دادند.

برچسب ها: بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.