IMG_4559

دنیای امروز هنر خود را در همکاری می‌بیند.

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران وبینار دومین کافه exportech را در روز چهارشنبه 11 تیر 99 برگزار کرد.
در ابتدای این وبینار، دکتر امیر الداغی، مدیرعامل شرکت سنجش فناوری خاورمیانه و همکارشان آقای ملکیان به موضوعات تفاهم‌نامه کشورهای عضو اوراسیا و فرصت‌هایی که این تفاهم‌نامه در اختیار اعضای آن قرار می‌دهد و همچنین بررسی کشور روسیه به عنوان یکی از کشورهای با پتانسیل بالا برای صادرات پرداختند.
امیر الداغی به شرح تفاهم‌نامه تجاری ایران و اوراسیا پرداخت. موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران با پنج کشور اوراسیا، در مهرماه سال 98 امضا و از پنجم آبان 98 وارد فاز اجرایی شده است، که طرف اوراسیایی در 502 کد تعرفه کالا و طرف ایرانی در 380 کد تعرفه کالا به طرف مقابل خود در حقوق و عوارض ورودی تخفیف داده است. کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان اعضای این توافقنامه هستند. وی اشاره کردکشورهای روسیه و قزاقستان کشورهایی با پتانسیل بالا برای حضور و انتخاب به عنوان بازار هدف صادراتی هستند.
دکتر الداغی ضمن اشاره به تحلیل صادرات ایران گفت، مجموع صادرات ایران به پنج کشور این اتحادیه از زمان اجرایی شدن موافقتنامه تا نیمه فروردین 1399 بیش از 496 میلیون دلار بوده که 137 میلیون دلار آن شامل تعرفه ترجیحی شده است.در مقابل صادرات کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به ایران در آن مدت حدود یک میلیارد و 38 میلیون دلار ثبت شده است که 767 دلار آن شامل تعرفه ترجیحی شده است. نکته قابل توجه این است که صادرات ایران به اوراسیا در یک بازه 40 تا 50 درصدی رشد داشته است.
ایشان همچنین به بررسی کالاهای دانش بنیان تفاهمنامه پرداختند. این کالاها در 4 گروه کلی تقسیم‌بندی شده اند که شامل گروه‌ کالاهای فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی، گروه کالاهای دارویی و فراورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان، گروه کالاهای مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی و در نهایت گروه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته می‌باشد.
امیر الداغی و ملکیان در بخش دوم صحبت‌های خود به بررسی کشور روسیه پرداختند. این مبحث با مقدماتی درباره کشور روسیه که شامل تاریخچه، فضای اجتماعی و فضای جغرافیایی آغاز شد، سپس اقتصاد روسیه، تجارت و مباحث صادرات و واردات روسیه و تجارت با ایران را بیان کردند. بعد از آن به حیطه پیوندها و کانال‌های ارتباطی که شامل مباحث پول، ویزا و حمل و نقل می‌باشد، پرداختند. و در نهایت استراتژی‌های تجاری و مشخصه‌های بازار را به عنوان جمع بندی صحبت‌هایشان ارائه دادند.
سخنرانان بخش اول وبینار به شرح استراتژی‌های تجارت با روسیه پرداختند. این استراتژی‌ها شامل مکاتبه از راه دور با روسیه، حضور با واسطه در روسیه و حضور مستقیم در روسیه می‌باشد. الداغی و همکارش حضور از طریق کارگزاری‌ها را به عنوان راهی با ریسک پایین‌تر پیشنهاد کردند.
ایشان در ادامه صحبت‌هایشان برخی از مشخصه‌های بازار روسیه را برای مخاطبان وبینار بیان کردند. برای مثال مصرف کننده‌های روسی قبل از کیفیت به قیمت توجه دارند، مصرف کنندگان در مسکو به محصولات جدید تمایل دارند در حالیکه مصرف کنندگان در سنت پتربورگ در این خصوص محافظه‌کارترند، بازار روسیه مصرفی است و برخی از مناطق آن تا 85 درصد مصرف کننده محصولات وارداتی هستند، علیرغم مشکلات، ورود به بازار روسیه سخت تر از ورود به بازار کشورهای اروپایی همچون فرانسه نیست.
الداغی و مکلیان در نهایت به مبحث فرصت‌های دانش بنیان برای حضور در بازار روسیه پرداختند. در حیطه تجهیزات پزشکی ضمن اشاره به توانایی‌های ایران در تولید، واردات زیاد در روسیه و توانایی رقابتی ایران (کیفیت و قیمت)، این نکته را مورد توجه قرار دادند که درحال حاضر 105 محصول از 72 شرکت تولید کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی ایرانی به 55 کشور جهان صادر می شود و از 72 شرکت، تعداد 30 شرکت توانسته اند نشان CE اروپا را هم برای محصولات خود اخذ کنند. حیطه داروهای حوزه سرطان و MS، مواد غذایی لبنی، کشاورزی (میوه و صیفی‌جات) نیز برای حضور دانش‌بنیان‌ها مناسب هستند.
در بخش دوم وبینار، دکتر محمود استقلال، مشاور ارشد صادرات اتاق بازرگانی ایران و مشاور کریدور صادرات و تبادل فناوری ضمن اشاره به مفاهیم پایه حیطه صادرات گفت، از دهه 50 میلادی به این سو، شاهد افزایش سرعت صادرات و تجارت بین الملل بوده‌ایم. می‌توان گفت سرعت رشد صادرات و تجارت بین الملل دو برابر سرعت فعالیت‌های معمول اقتصاد دنیا بوده است.
ایشان در ادامه گفته‌هایشان به بیان دو دلیل برای پرداختن به فعالیت‌های صادراتی پرداختند.
1- دلایل کششی (Pull): افراد به دنبال شکار فرصت‌های برون مرزی هستند.
2- دلایل رانشی(Push): افراد به علت محدودیت‌ها، افزایش رقابت در داخل و … به مبحث صادرات می‌پردازند.
دکتر استقلال با پرداختن به آمارهای صادراتی ایران، این نکته را مورد توجه قرار داد که صادرات کشور ما در طی سالیان متمادی از جنس خام فروشی و محصولات بر پایه نفت است. وی ادامه داد اگر فردی می‌خواهد در صادرات موفق باشد بایستی مباحث بازاریابی صادرات و مباحث بازرگانی صادرات را مورد بررسی و توجه خود قرار دهد.
ایشان گفته‌های خود را با بیان سه ویژگی برای مدیر صادرات خوب ادامه داد.
1- ناظر خوبی باشد و شناخت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از دنیا داشته باشد. هرچقدر یک فرد دنیا را بهتر بشناسد شانس شکار فرصت‌های بیشتری دارد.
2- برای حضور در بازار هدف حاضر و آماده باشد.
3- در بازار هدف به خوبی ظاهر شود.
دکتر استقلال توصیه کرد از اطلاعات بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، سازمان تجارت جهانی، اپک، نشست اقتصاد جهانی و…برای کسب اطلاعات و آگاهی بهره ببریم و منابع خبری مکتوب و تصویری دنیا را دنبال کنیم.
دکتر استقلال معتقد است یک شرکت دانش بنیان می‌بایست بر توان نوآوری خود تمرکز کند و آن را به فروش برساند. صادرات فناور امروز دنیا بدین معناست که نوآوری کنید و به شرکت‌های دیگر دنیا بفروشید. ایشان در ادامه گفته‌هایشان به مفهوم همکاری (Partnership ) اشاره کرد و گفت دنیای امروز هنر خود را در همکاری می‌بیند. همکاری میان رقبا پررنگ شده است. بسیاری از شرکت‌های High Tech با کمک یکدیگر کارها را به سرانجام می‌رسانند.
سخنرانان در انتهای صحبت‌هایشان به سوالات مخاطبان پاسخ دادند.

برچسب ها: بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.