موفقیت مستمر، به استراتژیهای مختلف و در حال تغییر بستگی دارد.
میدانستید هرساله تقریبا حدود ۵۰ درصد استارتاپها شکست میخورند. فقط تعداد کمی از استارتاپها (آنهایی که واقعا پتانسیل رشد دارند) بیش از ۵ سال زنده میمانند. پس آن چیزی که میتواند به شما کمک کند تا کسبوکارتان مدت طولانیتری در بازار باقی بماند، چیست؟ پاسخ مناسب به این سوال این است: استراتژی رشد استارتاپ خود را تعریف کنید.
اگر کارآفرینی هستید که به دنبال رسیدن به موفقیت بلندمدت هستید، پس باید یک استراتژی رشد داشته باشید. داشتن یک کسبوکار سودآور یک دستاورد محسوب نمیشود، و برای ادامه کار در بلندمدت کافی نیست. مسیر مستمر موفقیت به استراتژیهای گوناگون رشد و تحول وابسته است. شما باید مرحله به مرحله برنامهریزی کنید و برای هر مرحله استراتژیهای خاص تعریف کنید تا به هدف خود برسید. در این نوشتار، ۵ استراتژی رشد یک استارتاپ شرح داده میشود.
۱- به تجزیه و تحلیل ارزش پیشنهادی استارتاپ خود بپردازید.
شما باید درک درستی از کسبوکار خود داشته باشید. باید بدانید چه چیزی شما را از رقبایتان متمایز میکند. اگر توانستید به چنین درک و بینشی دست یابید، بدانید کسبوکارتان در مسیر موفقیت بلندمدت قرار گرفته است.
شما باید بدانید چرا مشتریانتان در وهله اول به شما مراجعه و کالا و خدمات شما را خریداری میکنند و به سراغ رقیبانتان نمیروند! شما با سایر رقبا در بازار چه تفاوتی دارید؟
با پاسخ به این سوالات، میتوانید به راحتی برای مشتریانتان شرح دهید که چرا باید با شما تجارت کنند. شما باید ارزش پیشنهادی، پیشنهاد فروش منحصربه فرد (USP) کسبوکارتان و تعدادی از مزایای ویژه که فقط کسبوکار شما قادر به ارائه آن است را کشف و درک کنید.
۲- بازار هدف خود را مشخص کنید.
شما یک کسبوکار را شروع کردهاید زیرا فرصتی را سودآور دانستهاید. شاید هم متوجه وجود مشکلی برای گروهی از افراد شدید. اما از کجا میخواهید این گروه مخاطب را پیدا کنید؟ آیا مطمئن هستید بازار هدفی که انتخاب کردهاید به مشتریان ایدهآل شما بدل خواهند شد یا خیر؟ اگر اشتباه کردهاید پس خدمات خود را به چه کسانی ارائه میدهید؟ مشتریان بالقوه شما چه کسانی هستند؟ لیستی از مشتریان ایدهآل خود تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید مشتریان خود را هدف قرار دادهاید. اگر نمیتوانید آنها را پیدا کنید، پس شبکهای ایجاد کنید و به این گروه از افراد اجازه دهید محصولات و خدمات شما را استفاده و بررسی کنند. شما به راحتی میتوانید از نظرات آنها برای یافتن مخاطب مناسب استفاده کنید.
۳- شاخصهای کلیدی عملکرد خود را مشخص کنید.
تغییرات اموری دائمی هستند و باید اندازهگیری شوند. بهترین کارآفرینان کسانی هستند که بر روی شاخصهای کلیدی عملکرد خود کار میکنند. این شاخصها در رشد استارتاپها اثر میگذارند. برای بهبود شاخصهای کلیدی عملکرد خود میبایست زمان و پول خود را به این موضوع اختصاص دهید. هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید بدون تمرکز بر شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) به رشد دست یابید.
۴- مدل کسبوکار خود را بازنگری کنید.
هنگامی که شما به طراحی مدل کسبوکار خود مشغول هستید، حتما در مدل خود، بخشی را برای دستیابی به اهداف و فرضیات خود تعریف کنید. یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است که بررسی کنید آیا به اهداف تجاری خود دست یافتهاید یا خیر؟ آنها را به درستی بازنگری کنید و تحلیل کنید آیا شرکت شما پیشرفتهایی داشته است یا خیر؟ کاری که شما باید انجام دهید این است که ایدههای خود را آزمایش کنید. مدل کسبوکار خود را بازبینی کنید و اگر فکر میکنید اهدافتان قدیمی شده است، به بروزرسانی اهداف خود بپردازید. اهداف و انتظارات بهروز شده، به نیروی انسانی و کارکنانی بهروز نیاز دارد. کارکنانتان باید تصویر کلان سازمان و اهدافتان را درک کنند. شما باید استراتژیهایی تعریف کنید که به شما کمک کند در بازه زمانی (برای مثال یکسال) به آنچه موردنظرتان است برسید. اگر میبینید به نتیجه نرسیدید، در تغییر استراتژیتان شک نکنید.
۵- همیشه فعالیت رقبای خود را زیرنظر داشته باشید.
مهم نیست به کدام صنعت تعلق دارید، مهم این است که درحال رقابت با تعدادی از کسبوکارها هستید. هنگامی که در راستای رشد کسبوکار خود قدم برمیدارید، همزمان به مشاغل مشابه خود و اقداماتشان نیز نگاهی بیاندازید. استراتژیهای رشد آنها را مورد بررسی قرار دهید و از آنها بیاموزید. برای انتخاب درست، همه این استراتژیها را زیرسوال ببرید و بررسی کنید. اینکه آیا کسبوکارهای مشابه اشتباه میکنند و یا صرفا موقعیتی متفاوت از شما را تجربه میکنند. خود را باهوشترین ندانید شما همواره به یادگیری نیاز دارید.
۵ عامل اشاره شده در تهیه یک مجموعه استراتژی رشد برای استارتاپها بسیار مهم هستند و در دستیابی به یک بازار پررونق نقش پررنگی دارند.
منبع
مترجم زهرا سلیمان زاده کارشناس روابط عمومی