نیازمندیها و آگهی ها همشهری؛مارکتی فرصت آفرین
در مراسم رویداد ریورس پیچ همشهری، دکتر مازیار ملکی معاون بازاریابی و توسعه سازمان نیازمندیها به جزییات بازار آگهی ها پرداخت و گفت: اسم نیازمندی ها در مارکت مخصوص به خود با عنوان تبلیغات دسته بندی شده (classify ads) یا لیستینگ شناخته میشود. در واقع آگهی ها در ایران با عنوان نیازمندی ها شناخته میشود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه همشهری در هر بازاری نقش رهبری را پیدا میکند اظهار داشت: برند همشهری و نیازمندی ها کماکان در بازار از awareness خوبی برخوردار است و برند خوشنامی است. در سالهای ۹۰ تا ۹۳ حدودا تا نزدیک ۳۰۰ صفحه روزانه آگهی منتشر میشده که این اتفاق با استفاده از بیزینس مدل دفاتر فروش رخ داده است.
دکتر ملکی حجم بازار آگهی های را ۲۰۰ میلیون دلار دانست و افزود : تقریبا ۸۰ درصد آن در اختیار همشهری بوده است. حجم امروز بازار classify ads نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان یا ۷۰ میلیون دلار است. بهره وری عملیات، حذف شدن کاغذ، کاهش نیروی انسانی در پلتفرمهای رقیب و… همگی سبب شده تا هزینه تمام شده انتشار آگهی برای صاحب پلتفرم کاهش یافته و در نتیجه قیمت برای مصرف کننده نیز کاهش می یابد و در حقیقت بهره وری منابع مالی بالا رفته است.
ایشان نمایشی از نمودارهای پلتفرمهای چاپی و آنلاین ارائه داد و گفت: از لحظه شیب گرفتن پلتفرم های آنلاین، شاهد نزول پلتفرمهای چاپی هستیم.
ملکی در ادامه به مطرح کردن سوالاتی پرداخت که در ایجاد جرقه هایی برای ایده های استارت آپی نقش موثری دارند. این سوالات عبارتند از: موتور رشد مناسب برای بخش نیازمندی های همشهری کدام است و در حوزه بیزینس مدل چگونه طراحی میشود؟ چگونه میتوان یک معامله امن را برای مشتریان این بازار ایجاد کرد؟ چگونه میتوان به مدیریت تقاضا برای همه مخاطبان هم آگهی دهنده و هم متقاضی آگهی ها پرداخت؟ مدیریت کسب وکارها جز مسائل مطرح در این حوزه است و نیاز است بخشی فرایندهای کسب وکارها در پلتفرم انتشار آگهی مدیریت شود. این مسئله را چگونه میتوان در این حوزه ایجاد کرد؟ تا چه میزان میتوان سرویس اختصاصی برای کسب وکارها ایجاد کرد؟ چگونه میتوان برای بخش نیازمندی ها کیف پول طراحی و ایجاد کرد؟ چگونه میتوان از هوش مصنوعی در این حوزه بهره برد؟
علاقه مندان میتوانند گزارش تصویری این بخش از رویداد را از طریق لینک زیر تماشا نمایند.