انقلاب صنعتی پارادایم حاکم بر جهان در عصر دیجیتال است.
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دومین وبینار از سلسله وبینارهای جهش تولید با موضوع مقدمهای بر تحول دیجیتال و تاثیر آن بر صنایع را برگزار کرد.
در بخش آغازین وبینار، مهندس رضایی مدیر امور پذیرش و ارزیابی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به تعریف جهش تولید پرداخت و گفت: جهش در تولید را میتوان جبران عقب ماندگیهای حوزه تولید با بهینهسازی فرایند های داخلی و بهبود کیفیت تولیدات با حداکثر سرعت ممکن در حداقل زمان ممکن دانست.
وی در ادامه به اهداف اصلی برنامه جهش تولید اشاره کرد که شامل عارضه یابی و نیازسنجی و شناسایی معضلات و مشکلات شرکتهای دانش بنیان و فناور جهت جهش تولید، شناسایی شرکتهایی با قابلیت scale-up، شناسایی و حمایت از ایدههایی که به حل مشکلات اساسی و نیازهای کشور کمک میکنند، برگزاری بوت کمپها و رویدادهای استارتاپی برای حل مشکلات، حمایت از کسب وکار شرکتهایی که قابلیت جهش تولید دارند، کمک به برندسازی و شبکه سازی و پیدا کردن ارتباطات و بازار، صیانت از بازار داخلی و ایجاد پلتفرم برای گفت و گو میان صاحبان کسب وکار و آموزش تخصصی جهت کاهش اتلافات و افزایش راندمان تولید شرکتها میباشد.
دکتر مصطفی مرشدی؛ مدرس و مشاور پروژه های تحول دیجیتال در ابتدای صحبتهایشان به سیر تاریخی انقلابهای تجربه شده توسط جامعه بشری اشاره کرد و گفت: انقلاب صنعتی اول به مکانیزه کردن تولید به یاری آب و انرژی بخار پرداخته است، در انقلاب صنعتی دوم شاهد ایجاد خط تولید و تولید انبوه به یاری قدرت الکتریسته می باشیم. در واقع در انقلاب صنعتی اول و دوم، فضای فیزیکی ایجاد شده است. در انقلاب صنعتی سوم تولید خودکار به یاری فناوری اطالعات، کامپیوتر و اتوماسیون به منصه ظهور میرسد. در حقیقت فضای سایبری ایجاد میشود و در نهایت در انقلاب صنعتی چهارم منجر به ایجاد سیستمهای خودکار جدید با ترکیب شبکه های سایبری و فیزیکی و هم جوشی فن آوریهای مختلف شده است.
وی در ادامه به شرح پیشرانهای انقلاب صنعتی چهارم پرداخت که شامل قانون مور (قدرت پردازش)، قانون باتر (سرعت انتقال داده) و قانون کرایدر (توان ذخیره سازی داده) میباشد.
مرشدی بر تفاوت انقلاب صنعتی چهارم و صنعت ۴ نیز تاکید کرد و گفت انقلاب صنعتی پارادیم حاکم بر جهان در عصر دیجیتال است، صنعت ۴ برنامه دولت آلمان است و برای تحول صنعت آلمان طراحی شده است. صنعت ۴ به تحول دیجیتال بازارها و شرکت های صنعتی با استفاده از تولید هوشمند میگویند.
وی از هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، فضای ابری، بیگ دیتا، ارتباطات 5G، اتوماتیک سازی، رباتیک و تولید هوشمند به عنوان تکنولوژیهای انقلاب صنعتی چهارم یاد کرد. مرشدی در ادامه به شرح چارچوب میزان آمادگی پیاده سازی انقلاب صنعتی چهارم در کشور اشاره کرد که محورهای آن تقاضای بازار، بلوغ زیرساختها، نوآوری و تغییر و شرایط قانونی میباشد. کره جنوبی، ژاپن، ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان، هلند، سوئد، فرانسه، چین و سنگاپور ۱۰ کشور برتر در پیاده سازی انقلاب صنعتی میباشند.
مرشدی گفت: تعریف واحدی برای اقتصاد دیجیتال وجود ندارد و بنا بر زمان ارایه تعریف و نقش تکنولوژی، تعاریف متعدد است. از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۷ حدود ۲۱ تعریف وجود دارد و اهمیت تعریف اقتصاد دیجیتال در اندازه گیری آن نمود پیدا می کند. در ابتدا تولید سخت افزار، خدمات اطلاعاتی، نرم افزار و مشاوره مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور محوریت اقتصاد دیجیتال محسوب میشدند. سپس خدمات دیجیتال و پلتفرم ها نیز به آن افزوده شد. در مراحل بعدی شاهد اقتصاد دیجیتال، تجارت الکترونیک، صنعت ۴ هستیم. امروزه معتقدند حتی رفاه حاصل از سرویسهای اقتصاد دیجیتال نیز از معیارهای اندازه گیری این مفهوم میباشد.
وی در ادامه صحبتهای خود گفت: تحول دیجیتال؛ تحول عمیق فعالیتهای تجاری و سازمانی، فرایندها، شایستگیها و مدلها است تا بتوانیم از تغییرات و فرصتهای ترکیبی از فناوریهای دیجیتال و تاثیر شتابدهنده آنها در سطح جامعه به شیوهای استراتژیک و الویت بندی شده با تغییراتی در حال حاضر و آینده بهره ببریم. در حقیقت تحول دیجیتال، نوعی مدیریت تغییر است.
وی تاکید کرد راهبران تحول دیجیتال می بایست به داشتن نقشه راه دقیق تحول دیجیتال، تمرکز بر بهبود عملکرد و ارزش به جای تکنولوژی، سرعت عمل/ مدیریت استعدادها و توانمندسازها و تکنولوژی انقلاب صنعتی چهارم توجه داشته باشند.
مرشدی، تیم راهبری را اصلیترین چالش تحولدیجیتال دانست و گفت مدیران عامل در شرکتهای کوچک و متوسط و همچنین مدیران ارشد در سازمانهای بزرگ و حتی اعضای هیات مدیره، باید سواد و مهارتهای کافی برای تحول دیجیتال را داشته باشند. یادگیری و اجرای این مهارت ها قابل واسپاری/برون سپاری به پرسنل زیر دست یا مشاوران و پیمانکاران نیست.
ایشان در ادامه وبینار؛ در مبحث نقشه راه تحول دیجیتال به ۵ حوزهاستراتژیک تحول دیجیتال و ابزارها اشاره کرد که شامل مشتریان، رقابت، ارزش، داده و نوآوری میباشد. نقشه راه تحول دیجیتال شامل گامهای واقعیت دیجیتال، انگیزه دیجیتال، پتانسیل دیجیتال، تناسب دیجیتال و پیادهسازی دیجیتال میباشد.
مرشدی تاکید کرد: یکی از بخشهای کلیدی نقشه راه تحول دیجیتال، مدل کسب و کار دیجیتال میباشد، وی ادامه داد کمک به انتقال از وضع فعلی به مطلوب، ترسیم معماری اینترنت اشیاء، رویکرد اکوسیستم/همکاری، جریان ارزش، الگوهای دیجیتالی شدن و عناصر ناب: بزرگ فکر کردن، کوچک عمل کردن از الزمات مدل کسب وکار دیجیتال است.
مصطفی مرشدی ضمن اشاره به نقش مدلهای ارزیابی بلوغ دیجیتال گفت: مدلهای ارزیابی بلوغ دیجیتال شاخص و متر طراحی نقشه راه تحول دیجیتال هستند. از طریق آنها میتوان به ارزیابی قبل از شروع تحول دیجیتال، هدف گذاری در شاخص های خروجی تحول دیجیتال، اندازه گیری میزان پیشرفت حین طرح های تحول دیجیتال، تعیین دستیابی به نهایی پروژه های تحول دیجیتال و همچنین اهداف میانی برنامه های تحول دیجیتال پرداخت.
ایشان بر این نکته تاکید کرد که تحول دیجیتال سفری بی پایان است. سفری با اهداف متعدد ولی مرتبط و بههم تنیده، در راستای بهبود مستمر فرآیندها، بخشهاو اکوسیستم کسبوکار در دنیای hyper connected. در واقع یک رویکرد پله ای و مرحله به مرحله است و از طریق یک نقشهراه شفافکه همه ذینفعانسازمان را در برمیگیرد و محدودیت های داخلی و خارجی را نیز لحاظ میکند، به وقوع میپیوندد.
این وبینار در روز چهارشنبه ۱۵ مرداد ۹۹ برگزار شد.