نحوه نگارش طرح کسب وکار؛ مهارتی ضروری برای فعالیت در دنیای کارآفرینی
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، کارگاه آموزشی نحوه نگارش طرح کسب وکار را روز شنبه ۷ بهمن برگزار کرد.
این کارگاه با حضور دکتر امیر علمبیگی رییس مرکز نوآوری و کارآفرینی ، دکتر رضا محمدکاظمی مدیر مرکز ترویج و توسعه کسب وکار، دکتر مریم حسنوند رییس اداره تجاریسازی برنامهریزی و در محل پارک علم وفناوری دانشگاه تهران برگزار شد.
دکتر امیر علم بیگی رییس مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در خصوص هدف برگزاری کارگاه آموزشی نحوه نگارش طرح کسب وکار صحبت کرد و گفت: با بررسی و عارضهیابی طرحهای ارسال شده به پارک علم و فناوری، مشخص شد که طرحهای کسب وکار ایدههای ارسالی مورد تایید داوران این حوزه نبوده و این موضوع سبب شد تا برگزاری این کارگاه در اولویت قرار گیرد.
دکتر علم بیگی به دو مفهوم بیزینس مدل و بیزینس پلن اشاره کرد و افزود: خروجی این کارگاه، ایجاد توانمندی در تدوین یک طرح کسب وکار قابل قبول خواهد بود. وی بیزینس پلن را یک بیانیه خواند که با بهرهگیری از آن میتوان مسیر فعالیت یک کسب وکار را روی کاغذ ترسیم کرد و ادامه خاطرنشان کرد: ترجمه ایده کسب وکار و سپس پیادهسازی آن یکی از مهمترین مسائل دنیای کارآفرینی به شمار میرود و اجرای این کارگاه به تقویت جنبه عملیاتی تدوین طرح کسب وکار منتج میشود.
دکتر رضا محمدکاظمی مدیر مرکز ترویج و توسعه کسب وکار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و مدرس کارگاه با تاکید بر اهمیت نحوه نگارش طرح کسب وکار اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود در فضای کسب و کار کشور به خصوص در سازمانها، به کار بردن و جایگزینی اشتباه سه واژه طرح توجیهی، طرح کسب و کار و مدل کسب و کار است و ضروریست تا تفاوتهای این سه مفهوم شناخته و شفاف شود.
در بخش ابتدایی کارگاه، دکتر محمدکاظمی به ارائه مفاهیم و مباحث تئوری طرح کسب و کار پرداخت که شامل سرفصلهای خلاصه مدیریتی، تحلیل صنعت، توصیف کسب وکار، تشریح محصول یا خدمت، تیم مدیریت، برنامه تولید / عملیات، برنامه بازاریابی، برنامه / تجزیه و تحلیل مالی، ملاحضات حقوقی و ضمائم میباشد.
در بخش دیگر کارگاه، شرکتکنندگان پس از تیمسازی با سرپرستی دکتر محمدکاظمی و دیگر تسهیلگران پارک علم و فناوری به تمرین و اجرای مفاهیم بیان شده پرداختند.
گفتنی است این کارگاه برای هستههای فناور (تیمها)، شرکتها و علاقهمندان به کارآفرینی از ساعت ۹ الی ۱۶ برگزار شد.