به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تفاهم نامه سه جانبه همکاری مشترک بین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، معاونت آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران روز یکشنبه ۱۳ شهریور ماه با هدف استفاده از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی مرکز علمی و پژوهشی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در حل مسائل و چالش های محیط زیستی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار توسط رووسای سه مجموعه به امضا رسید.

این مراسم با حضور دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر نوراله مرادی معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر علیرضا نورپور رییس دانشکده محیط زیست، دکتر مهدی فریدوند مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و جمعی از معاونین و مدیران برگزار شد.

این تفاهم نامه در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی مبنی بر ضرورت حفظ محیط زیست به عنوان یک وظیفه همگانی و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت موضوع و دستیابی به فن آوری های نوین و بهره‌گیری از ظرفیت های فناورانه دانشگاه ها و مراکز علمی منعقد گردید.

افزایش تعامل بین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، معاونت آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و دانشکده محیط زیست با بهره گیری حداکثری از ظرفیت های علمی، تجربی، مشاوره ای و فناورانه سخت افزاری و نرم افزاری سه جانبه برای رفع معضلات زیست محیطی، هم اندیشی، آینده پژوهی و نیازسنجی در حوزه فناوری و دانش نوین محیط زیست، همگرایی پژوهش های دانشگاهی با نیازها و اولویت‌های سازمان و توسعه دانش و فناوری های کاربردی و همچنین حمایت از شرکت های دانش بنیان در توسعه، نمونه سازی و تجاری سازی محصولات در حوزه محیط زیست از جمله موارد مطرح شده در تفاهم نامه می باشد.

در این مراسم دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، این پارک را اولین پارک دانشگاهی کشور و با سابقه فعالیت نزدیک به بیست سال خواند و گفت؛ طی فعالیت های چند ماه اخیر تعداد زیادی واحد فناور در پارک علم و فناوری مستقر شده اند و در تلاشیم تا زمینه استقرار ۳۰۰ شرکت را در حوزه های مختلف در کارگاه ها و ساختمان های در دست پارک همانند میدان بهمن و اشتهارد فراهم کنیم.

دکتر اسدی با اشاره به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری، این حرکت را بسیار هوشمندانه خواند و افزود؛ در دیدارهای مسئولان با رهبر انقلاب اسلامی بر مباحث کشاورزی و محیط زیست تاکید شده است. کشاورزی و محیط زیست از یکدیگر جدا نیستند که این موضوع مسئولیت ما را در حوزه کشاورزی و محیط زیست سنگین تر کرده است.

دکتر اسدی پیرامون تفاهم نامه منعقد شده ایجاد شعبه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در دانشکده محیط زیست صحبت کرد و محیط زیست را موضوع با اهمیتی دانست و افزود: آلودگی هوا، تغییرات اقلیمی و… ناشی از تغییرات در محیط زیست است و با توجه به این شرایط، مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست نیز بسیار سنگین تر شده است. نگاه ما این است که راهکارها، شیوه ها و فناوری های گذشته جوابگوی حل معضلات و مشکلات محیط زیست نمی باشد و براین اساس این ارتباط هوشمندانه شکل گرفته تا هم افزایی حاصل شود.

دکتر اسدی با تاکید بر پررنگ بودن فضای دانش بنیان در کشور اظهار داشت: باید استقرار شرکت های دانش بنیان در حوزه محیط زیست را در اولویت قرار دهیم. این نگاه که فقط شرکت های فنی می توانند در پارک های علم و فناوری استقرار یابند، باید تغییر کند، به همین منظور می‌بایست سازوکارهای مناسب در جهت فعالیت و استقرار رشته های غیرفنی از جمله علوم اجتماعی، علوم رفتاری، هنرهای زیبا، محیط زیست و اقتصاد برنامه ریزی و تدوین شود.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، به اهمیت حوزه معاونت آموزش و مشارکت های مردمی اشاره کرد و افزود؛ حتی در صورت وجود بهترین سطح فناوری ها، اگر مردم از آن بهره نبرند، شاهد مشکلات خواهیم بود. مردم باید بتوانند حضوری هوشمندانه، با مهارت و دانش کافی داشته باشند و در حل مسائل و مشکلات کشور موثر واقع شوند.

دکتر اسدی به موضوع توسعه ناحیه نوآوری دانشگاه تهران پرداخت و ادامه داد: ناحیه نوآوری تا میدان بهمن وسعت پیدا خواهد کرد و در تلاشیم تا این موضوع را سریع تر عملیاتی کرده تا در استقرار شرکت ها از لحاظ موضوع فضا مشکلی وجود نداشته باشد.

دکتر اسدی تفاهم نامه را وسیله رسیدن به هدف دانست و خاطر نشان کرد؛ تفاهم نامه هدف نیست و باید در راستای اجرایی شدن آن عمل کرد و حل معضلات کشور به ویژه محیط زیست به یک رشته خاص محدود نمی شود و باید با همکاری همه رشته ها صورت گیرد.

دکتر ایرج اله دادی معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در این جلسه با اشاره به نقش مهم و اساسی آموزش گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با همکاری سازمان فنی و حرفه ای کشور اقدام به برنامه ریزی و تلاش در راه اندازی مجتمع توانمنمدسازی دانش‌بنیان کرده است که تمرکز این مرکز بر روی آموزش های بنیادی و فناورانه است که می تواند در این زمینه نیز در کنار سازمان محیط زیست باشد.

دکتر اله دادی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می تواند در مرحله نخست به سازمان محیط زیست در زمینه پژوهش و ترویج مسئولیت اجتماعی در بحث های فناوری کمک کند، بیان کرد: به واسطه ارتباط متقابل آموزش از سوی دانشگاه تهران و کارگزاران می توان به محیط زیست در حوزه آموزش و پژوهش و تفکر دانش بنیان کمک کند .

وی عنوان کرد: صندوق پژوهش و فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران یک صندوق وسیع با ارتباطات گسترده است که می تواند در کنار صندوق ملی محیط زیست قرار گیرد و در حوزه ترویج پژوهش های فناورانه و اموزش های فناورانه فعالیت داشته باشد.

دکتر نوراله مرادی معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از اهمیت ایجاد زمینه همکاری با دانشگاه های کشور صحبت کرد و گفت: طی ده ماه اخیر جلساتی با روسای دانشگاه ها و به خصوص دانشکده های محیط زیست کشور برنامه ریزی و اجرا کرده‌ایم که محور اساسی این جلسات حل معضلات محیط زیستی استان ها بوده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان و گلستان، انجمنی از دانشگاه های آن استان را تأسیس کرده ایم گفت؛ هدف از ایجاد و راه اندازی این انجمن کمک به محیط زیست در راستای حل معضلات زیست محیطی بوده است.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد: این نشست فرصت خوبی برای تحقق آرمان های دولت مردمی در حوزه محیط زیست و تحقق نگاه ریاست سازمان حفاظت محیط زیست برای شکل گیری یک فضای اندیشه ای مناسب برای حل معضلات زیست محیطی کشور در حوزه های مشارکت های مردمی و آموزش، محیط زیست طبیعی و محیط زیست انسانی است و باید قدردان بستر فراهم شده باشیم و فضا را به سمت افزایش تعامل و هم افزایی و اجرای کارهای کمک کننده به حل این مسائل سوق دهیم.

دکتر نوراله مرادی با بیان اینکه با توجه به شعار سال، سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص علیرغم اینکه در گذشته فعالیتی در حوزه دانش بنیان ها نداشت گفت: بعد از نام گذاری سال، ما جز معدود دستگاه هایی بودیم که با یک برنامه ریزی شبانه روزی و یک کار جهادی توانستیم یک بانک جامع از شرکت های دانش بنیان حوزه محیط زیست جمع آوری و نخستین همایش شرکت های دانش بنیان در حوزه محیط زیست را با تاکید بر فرصت ها و راهکارها برگزار کنیم که هم اکنون دبیرخانه شرکت های فعال در حوزه محیط زیست نیز در سازمان حفاظت محیط زیست فعال است.

وی با تاکید بر اینکه این تفاهم نامه می تواند سرآغاز فعالیت های بزرگ و ارزشمندی در حوزه محیط زیست باشد عنوان کرد: جلسه امروز از این حیث که سه حوزه مهم در خصوص علم، محیط زیست و دستگاه های اجرایی در کنار هم قرار گرفته اند تا بتوانند یک اتفاق خوبی را در حوزه محیط زیست و بهبود شرایط زیست محیطی کشور رقم بزند بسیار ارزشمند است.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پایان با پیشنهاد ایجاد کارگروه مشترک بیان کرد: ایجاد این کارگروه تخصصی می تواند زمینه های همکاری، ظرفیت ها و نیازهای محیط زیست را شناسایی کند تا بتوانیم هرچه سریع تر به سمت تحقق اهداف تفاهم نامه حرکت کنیم.

دکتر علیرضا نورپور رییس دانشکده محیط زیست در این نشست؛ با اشاره به اهمیت موضوع تفاهم نامه گفت: این تفاهم نامه بستری است تا بتوانیم از ظرفیت‌های بسیار بالای دانشگاه تهران، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست در راستای تحقق اهداف تفاهم نامه به نحو احسن بهره برداری کنیم؛ روحیه جهادی و توانایی های افراد حاضر در سازمان حفاظت محیط زیست می تواند سبب اتفاقات بی سابقه ای شود.

دکتر ضیاءالدین الماسی رییس مرکز آموزش محیط زیست در این نشست با اشاره به اینکه ما در حال تجربه بحران های محیط زیست هستیم، گفت: براساس پیش بینی های پژوهشگران بیش از ۹۵ درصد علت تغییرات اقلیمی در سال های اخیر ناشی از مصرف سوخت های فسیلی و الودگی های ناشی از مصرف نفت و گاز است.

وی ادامه داد: بررسی کشورهای مصرف کننده نفت نشان می دهد که اقتصاد جهان بر مبنای سوخت های فسیلی است و این خود دلیل اصلی ایجاد گازهای گلخانه ای و در نهایت افزایش گرمای زمین است و می بایست پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان به میدان آمده و با ارائه راهکارهای فناورانه در این حوزه به سازمان محیط زیست یاری رسانند و بدین ترتیب مسائل زیست محیطی ضرورت یکی شدن پارک‌های علم و فناوری و سازمان محیط زیست را نشان میدهد .

در پایان این نشست و پس از امضای تفاهم نامه از شرکت های رهپویان دانش و فناوری فرا و اندیشه سازان سلامت پارسیان بازدید به عمل آمد.