تعامل با جامعه، نقش اصلی پارکهای علم و فناوری نسل چهار
به گزارش روابط عمومی، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با همکاری مرکز نوآوری و شتابدهی راشا رویداد هماندیشی و رونمایی از دبیرخانه همایشهای آیندهپژوهی در کسب و کارهای ورزشی را روز چهارشنبه ۲۲ اسفند در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار کرد.
این نشست با حضور دکتر امیر علم بیگی رییس مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، خانم سرآبادانی مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی راشا، مهندس رسولی معاون مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دکتر احسان مشاور انجمن شرکتهای دانش بنیان و دبیرگروه منابع انسانی جشنواره ملی بهرهوری ایران، دکتر وارث مشاور ارشد مرکز همسوسازی هوش مصنوعی و کسب وکار سازمان مدیریت صنعتی و جمعی از فعالان و علاقهمندان حوزه علوم ورزشی و تندرستی برگزار شد.
در ابتدای این رویداد دکتر امیر علم بیگی رییس مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه به حوزه کسب وکارهای علوم ورزشی کمتر پرداخته شده و ظرفیت اقتصادی بسیار زیادی در این بخش وجود دارد، گفت: ضروری است که شرایطی ایجاد کنیم تا از فرصتهای این حوزه به نحو شایسته استفاده کنیم و کسب وکارهای نوینی را در این بخش پایهگذاری کنیم.
دکتر علم بیگی با تاکید بر این نکته که امروزه نقش پارکهای علم و فناوری یک نقش تعاملی با جامعه است، خاطر نشان کرد: هدفگذاری نسلهای یک، دو، سه پارکهای علم و فناوری جوامع، آکادمیک و دانشگاهی بوده است، ولی از نسل چهار به بعد، عمدتا بر روی ارتباط با جامعه پیرامون خودشان متمرکز شده اند.
وی در ادامه با اشاره به برنامهریزی راهبردی پارک علم و فناوری با محوریت توجه به نسل چهار پارکهای علم و فناوری، توضیح داد: با دستور ریاست پارک علم و فناوری، تقریبا از ۶ ماه گذشته، برنامهریزی راهبردی در خصوص ایجاد تعامل موثرتر با جامعه پیرامون را انجام دادهایم و امروز، اولین رویداد در راستای تحقق این استراتژی با عنوان هماندیشی و آیندهپژوهی در کسب و کارهای ورزشی برگزار شد.
رییس مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، هدف اصلی پارکهای علم و فناوری را تبدیل دانش به ثروت خواند و گفت: در پارکهای علم و فناوری، فضایی را ایجاد میکنیم تا بتوانیم از فرصتهای کسب وکاری موجود به نحو شایسته و در قالب زیست بوم کارآفرینی بهره ببریم. ورودی پارکهای علم و فناوری ایده و فناوریهایی است که از جامعه پیرامون یعنی دانشجویان، اعضای هیات علمی، فعالان صنعت و… به پارک ارائه میشود.
دکتر علم بیگی در ادامه از شیوه احصا و مدیریت این ایدهها صحبت کرد و افزود: روشهای متعددی برای احصا و مدیریت ایدهها وجود دارد و ما تلاش میکنیم تا چرخهای را ایجاد کرده که به کمک آن به خلق ذهنیت کارآفرینانه در مخاطبان برسیم که این ذهنیت به تولد کسب وکارها منجر میشود.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در کشور چندین نوع پارک علم و فناوری وجود دارد، به معرفی معماری و ساختار کلی پارکهای علم و فناوری دانشگاهی پرداخت و افزود: معماری پارکهای دانشگاهی در دو ساختار مراکز نوآوری و مراکز رشد قابل تحلیل و بررسی است.
دکتر علم بیگی در معرفی ساختار مراکز نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاهی گفت: در مراکز نوآوری در دو مرحله به مخاطبان خدمات ارائه میشود؛ در مرحله اول، ایده وجود دارد و یا فرد در مرحله خلق ایده است که ایده در مرکز نوآوری و در قالب برنامه رویش تا سطح آمادگی فناوری ۱-۳ حمایت شده که در پایان به ایده اثبات شده یا POC میرسیم. حمایتهای پارک علم و فناوری به صورت مالی و معنوی از جمله بهرهمندی از خدمات کلینیک کسب وکار، مشاورهها و منتورها و … ارائه میشود. مدت زمان این برنامه حمایتی ۶ تا ۱۲ ماه است.
وی در ادامه به معرفی مرحله دوم حمایتهای مرکز نوآوری و کارآفرینی پرداخت و توضیح داد: در مرحله دوم، ایدهها در قالب برنامه شکوفایی و در سطح آمادگی فناوری ۳ تا ۶ حمایت میشوند و صاحبان ایده باید به ساخت نمونه اولیه محصول خود دست یابند، یعنی صاحب ایده توانسته ایده خود را به محصولی تبدیل که پتانسیل ورود به بازار دارد. این برنامه نیز علاوه بر حمایت مالی، حمایت معنوی مانند مشاوره ها و… را نیز دریافت میکند.
دکتر علم بیگی در توضیح ساختار دوم پارکهای دانشگاهی بیان کرد: مراکز رشد و توسعه ساختار دوم پارکهای دانشگاهی به شمار میروند که مخاطبان برای حضور در این ساختار حتما باید شرکت ثبت شده داشته باشند و شامل شرکتهای رشدی، پسارشدی، توسعه ای و کارفرمایی میشود. حمایتهای این مرکز در مرحله رشد سطح آمادگی فناوری ۷ تا ۹ را در برمیگیرد . شرکتها نیز میتوانند در پارک عضویت و یا استقرار داشته باشند و از مزایای قانون جهش تولید، برند پارک علم و فناوری، معافیتهای مالیاتی و… بهرهمند شوند و اینها مشوقی برای توسعه زیست بوم کارآفرینی است.
وی در ادامه افزود: شرکتها پس از طی مرحله رشد، میتوانند به مرحله پسارشد برسند یعنی محصولات بازاریابی شدهای وجود دارد که به دنبال ایجاد سهم بازار قابل توجهی است، سپس شرکتهای توسعه ای و در مرحله آخر شرکتهای کارفرمایی را داریم که این شرکتهای کارفرمایی به پویایی زنجیره ارزش ایده تا ثروت از طریق حمایت و ارتباط با شرکتهای رشدی و پسارشدی کمک میکنند.
رییس مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه سیاست راهبردی پارکهای علم و فناوری نسل چهارم، تعامل با جامعه است، خاطر نشان کرد: امیدواریم با برگزاری این نشستها بتوانیم از طریق صاحب نظران، کارآفرینان، دانشجویان و اعضای هیات علمی و فعالان ورزشی، ایدههایی را متولد کرده که با همکاری پارک علم و فناوری در آینده به کسب وکار تبدیل شوند.
دکتر علم بیگی در تکمیل صحبتهای خود گفت: در حال حاضر ۳۲ شتابدهنده عضو و همکار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هستند و به اقتضای شرایط، ایدهها به شتابدهندهها معرفی شده و فرایند شتابدهی آنها از این طریق طی خواهد شد. همچنین ایدههای واجد شرایط جهت تامین سرمایه از سوی مرکز نوآوری و کارآفرینی به صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر معرفی میشوند.
دکتر علم بیگی با اشاره به برگزاری اولین همایش ملی نوآوری و فناوری ورزش و تندرستی در ۲۶ اردیبهشت سال جاری خاطرنشان کرد: ۹ کسب وکار از طریق این رویداد متولد شد و ذیل مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک این ایدهها به کسب وکار تبدیل خواهند شد. یک میلیارد نیز جهت حمایت از این ها تامین اعتبار شده و امیدواریم تبدیل به کسب وکار فناورانه شوند.