اعتماد؛ اکسیر مخفی موفقیت سازمان
اعتماد، کلید موفقیت است!
ایجاد اعتماد در محل کار برای بالا بردن عملکرد کارکنان اهمیت زیادی دارد، چه کارمندان شرکت دورکار باشند و چه از مدل دیگری پیروی کنند.
مطالعات نشان میدهد که کارکنان در محیطهای کاری با اعتماد بالا، مشارکت و وفاداری بیشتری دارند. آنها در چنین فضایی خوشحالتر، کم استرستر و دارای عملکرد بهتری هستند. اخیراً رویکرد “نظارت بر پایه اعتماد” توسط مدیران دراپباکس (Drop Box) و درو هوستون (Drew Houston) به کار گرفته شده است. این شرکتها با اینکه به صورت دورکاری فعالیت میکنند، با استفاده از این رویکرد به رشد ۹۰ درصدی در بخشهای مختلف کسب و کارشان دست پیدا کردهاند. نمونه موفق دیگر شرکت بینالمللی نواکید (Novakid) است که با اجرای استراتژیهای خاصی در جهت افزایش اعتماد بین مدیران و کارکنان، به موفقیت رسیده است.
در ادامه روشهایی معرفی میشوند که با استفاده از آنها، هر رهبری میتواند یک تیم موفق ایجاد کند.
اعتماد یک اکسیر مخفی!
بررسیها نشان میدهد که بین اعتماد و عملکرد شرکتها رابطه روشنی وجود دارد. برای نهادینه کردن آن در هر سازمانی، اول از همه رهبران باید به آن اعتقاد داشته باشند. به عنوان یک مدیر، اگر کارکنان را به طور مداوم در هجمه اتهامات مختلف قرار دهید، نمیتوانید اعتمادسازی کنید.
کلید ایجاد اعتماد، رعایت تعادل است. به کارکنان خود اعتماد کنید و مسئولیتهایی را برعهده آنان بگذارید. آنها را با ابزارهایی مانند نرمافزارهای مدیریت پروژه که به انجام وظایفشان کمک میکند، توانمند کنید.البته دقت داشته باشید این موضوع را خیلی هم ساده نگیرید! انجام سطحی از نظارت برای ارزیابی عملکرد ضروری است.
سیستمی ایجاد کنید که در آن همه به اهمیت کاری که انجام میدهند، پی ببرند. این موضوع را میتوان از طریق اندازهگیری بهرهوری کار و ابزارهای مدیریت گردش کار انجام داد. مهمتر از همه، سعی کنید در سازمان فرهنگی ایجاد کنید که در آن همه کارکنان راحت باشند و بتوانند در مورد نگرانیهایشان صحبت کنند.
استخدام بر اساس اعتماد و استقلال
مصاحبههای شغلی، راهی برای جذب افراد سازگار با فرهنگ سازمان است، به خصوص افرادی که با آزادی حاصل از اعتماد رشد میکنند. به همین دلیل باید فرآیندهای مربوط به منابع انسانی خود را تقویت و در جهت آگاهی از مهارتهای فرد در مصاحبه سوال بپرسید. سعی کنید سوالهایی بپرسید که فرد را در یک موقعیت واقعی قرار دهد:
به دنبال آن باشید که بفهمید آیا او میتواند یک چالش را حل کند؟
در مواجهه با اشتباهها چه عکسالعملی نشان میدهد؟
میزان همکاری او در کارهای تیمی به چه میزان است؟
به شخصیت و مهارت افراد توجه ویژهای داشته باشید، اینکه پاسخها چه میزان با ارزشهای سازمانی شما مانند اعتماد و صداقت، همسو است.
وقتی فرد مناسب را پیدا کردید، به او فرصت دهید تا با فرهنگ سازمان هماهنگ شود. در روزهای اول ورود نیروی جدید، او را تحت فشارهای کاری شدید قرار ندهید، انتظاراتی که دارید را واضح بیان کنید، تمام مواردی که نیاز است را برای وی فراهم کنید و سپس بنشینید و به او زمان دهید. به نیروهای جدید اعتماد کنید تا به سرعت مدنظر شما در انجام کارها برسند. مطمئن باشید افراد از آزادی و مسئولیتی که به آنها دادهاید، تقدیر خواهند کرد. این اقدامات محیط سازمانی شما را به سمت اعتماد متقابل سوق خواهد داد.
رفتار عادلانه با همه
با فرض داشتن هر نوع سبک کاری، ایجاد یک تیم مسئولیتپذیر،کلید موفقیت جمعی است. تقویت روحیه مسئولیتپذیری در تیم با پیروی از سه اصل زیر امکانپذیر است:
- انتظارات روشن: دقت کنید که همه بدانند چه چیزی از آنها انتظار میرود.
- ایجاد ارتباطات باز: در اتاق باید همیشه به روی افراد باز باشد تا بتوانند با شما احساس راحتی کنند و مسائل موجود را با شما در میان بگذارند.
- بازخوردهای منظم: سعی کنید به طور منظم کارکردها را برای شناسایی مشکلات ارزیابی کنید. اگر موردی نیاز به بهبود دارد، روشن و صادقانه آن را بیان کنید.
در دورکاری، ارزیابی مسئولیتپذیری تیمها میتواند دشوار باشد.کلید حل این مسئله پیدا کردن تعادل است، به تیمتان استقلال بدهید اما با استفاده از شاخصهای عملکردی، عملکردشان را زیر نظر بگیرید.
توجه داشته باشید که از چک کردنهای افراطی دوری کنید. مهم این است که اگر کسی اهمالکاری کرد، برخورد مناسبی با وی داشته باشید. در بعضی از موارد حتی اگر لازم شد، او را اخراج کنید! در این صورت دیگران متوجه میشوند که به چه میزان مسئولیتپذیری برای شما اهمیت دارد.
آری به نتایج کاری ، نه به ساعات کاری!
چک کردن کارکنان با استفاده از نرم افزارهای نظارتی را فراموش کنید. بهترین راه برای سنجش عملکرد، تعیین وظایف شغلی، تعیین مهلت تحویل و ارزیابی خروجیهای مورد انتظار است. امروزه تیمهایی که دورکار هستند، از ابزارهای مدیریت پروژه و گردش کار استفاده میکنند. این نشان میدهد با اینکه افراد در دیدرس نیستند اما نظارت بر آنها به راحتی ممکن است.
نرمافزارهای ردیابی میتوانند به زندگی شخصی کارکنان نفوذ کنند که همین دلیل برای استفاده نکردن از آنها کافی است. به تیم خود در جهت انجام کارهایی که به آنها میسپارید اطمینان کنید و اجازه دهید که راههای به کارگیری خلاقیت را امتحان کنند. البته شاید این به معنای کار کردن در خارج از ساعتهای معمول نیز باشد. نظارت افراطی ساعت تردد یا تشویق و توبیخ بر اساس اضافهکاری و با استفاده از ابزارهای نظارتی، به کارکنان احساس بدی میدهد و خلاقیت آنها را کور میکند. نتایج مطالعات نشان میدهد، این نوع نظارت، نتیجهای جز دلسردی، نارضایتی و در نهایت از دست دادن کارکنان ندارد.
ترجمه و تولید محتوا: بابک رشیدی؛ کارشناس روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
طراح: مهسا علی آقا؛ کارشناس روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران