در آینده، پلتفرم همه چیز خواهد بود
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران؛ هشتمین نشست از سلسله نشستهای بررسی کتاب را با همکاری انتشارات ادیبان روز، چهارشنبه ۱۳ تیر در سالن همایش پندار پارک علم و فناوری برگزار کرد.
در این نشست کتاب استراتژی پلتفرم مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر خلیل نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مترجم کتاب ضمن بیان محورهای این نشست گفت: پلتفرمها حوزه وسیعی را در بر میگیرند که از خرید کالاهای روزمره و تند مصرف تا پرداختهای بین المللی یا خرید محصولات پیچیدهای مانند بیمهنامههای عمر و کالاهای تخصصی و حتی نحوه و کیفیت ارتباطات مردم را پوشش میدهند.
دکتر خلیل نژاد با اشاره به اینکه راه پلتفرمها تازه آغاز شده و در آینده، پلتفرم همه چیز خواهد بود، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه پدیدار شدن پلتفرمها و اکوسیستمهای قدرت گرفته از آن به تازگی رخ داده، ادبیات موجود در زمینه مدیریتی دچار کمبود است و بسیاری از پلتفرمهای نوپا درباره مسائل استراتژی، بازاریابی، منابع انسانی و… کسب وکارشان با ابهامات زیادی روبه رو هستند.
مترجم کتاب ضمن تاکید بر گستردگی تعاریف از پلتفرم و بیان اینکه تصمیمگیری درباره یک تعریف، پیش نیاز توسعه هرگونه استراتژی پلتفرم یا پاسخ به بازار است، عنوان کرد: پلتفرم، مدل کسب وکاریست که با اتکا بر یک زیرساخت (اغلب فناورانه) و ساختار حاکمیتی باز بین بازیگران چندگانه بیرونی(و درونی) تعاملات ارزشآفرین ایجاد میکند.
دکتر خلیل نژاد در توصیه به کسب وکارها گفت: همزمان پلتفرم و اکوسیستم ایجاد کنید، نه فقط محصول و برخورداری از بهترین پلتفرم، مهمتر از برخورداری از بهترین محصول است.
در ادامه نشست و در پنل گفت وگوی هشتمین نشست کتاب، دکتر امیر علم بیگی رییس مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر شهرام خلیلنژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مترجم کتاب و دکتر حامد بیدی؛ بنیانگذار کارزار و مرتضی کاظمی مدیر نوآوری و توسعه کسب وکار دیوار پیرامون موضوعاتی از قبیل علل شروع جدی نوآوری باز، کاربردهای نوآوری باز، شرایط و چالشهای زیست بوم کارآفرینی ایران، رویکردهای پیشرو در دنیای امروز، نقش و تاثیر پلتفرمها در فعالیتهای کارآفرینانه، طراحی کسب وکارهای پلتفرمی، چرخه حیات، پیشرفت و مدیریت کسب وکارهای پلتفرمی و… صحبت کردند.
در پایان نیز از کتاب استراتژی پلتفرم رونمایی شد.