ایحاد ارتباطات فناورانه با ونزوئلا؛ اقدامی در راستای تحقق دیپلماسی دانش بنیان

نشست مشترک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با مسئول تحول فناوری وزارت آموزش و معاون امور پژوهش فناورانه و تکنولوژیکی وزارت آموزش کشور ونزوئلا روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه برگزار شد.

این نشست با حضور دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، آقای دیوید سیلوا، مسئول تحول فناوری وزارت آموزش ونزوئلا، آقای فرانسیس دوران معاون امور پژوهش فناورانه و تکنولوژیکی وزارت ونزوئلا و جمعی از معاونان و مدیران پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه روابط مستحکم و دیرینه جمهوری اسلامی ایران و کشور ونزوئلا به سال‌های دور برمی‌گردد، گفت:حفظ این روابط در شرایط کنونی جهان از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است. هر دو کشور برای حفظ استقلالشان هزینه های زیادی را پرداخت کرده و می کنند؛ در شرایط کنونی روابط دو جانبه و چندجانبه در زمینه های علم و فناوری و دانش‌بنیان بسیار اهمیت دارد.

دکتر اسدی با یادآوری این نکته که پارک علم و فناوری دانشگاه تهران قدیمی ترین و بزرگترین پارک دانشگاهی کشور است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت فناور و بیش از ۵۰۰ هسته نوآور در پارک علم و فناوری استقرار دارند.

وی ضمن اشاره به نامگذاری سال با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، اظهار داشت: ما تلاش می کنیم که این شعار محقق شود، به همین منظور دیپلماسی فناوری و دانش بنیان جز سیاست های مهم پارک علم و فناوری در نظر گرفته شده است و برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری سایر کشورها در دستورکار قرار دارد.

رییس پارک علم و فناوری در ادامه افزود: در راستای تحقق دیپلماسی دانش بنیان، در حال حاضر با دانشگاه مسکو از کشور روسیه، دو دانشگاه از کشور عراق، دانشگاه ایروان از کشور ارمنستان و همچنین دانشگاهی از کشور چین ارتباط گرفته و همچنین ایشان در پارک علم و فناوری نیز حضور پیدا کرده و در حال عقد تفاهم نامه هستیم.

دکتر اسدی با تاکید بر اینکه برقراری ارتباط فناورانه با کشور ونزوئلا اولویت پارک علم و فناوری است، گفت: با داشتن شناخت کافی از موضوع، می توانیم سازوکار عملیاتی جهت این ارتباط تعریف کنیم.

وی ایجاد شبکه ارگانیک و قوی میان دانشگاه ها،پارک های علم و فناوری و همچنین شرکت ها را هدف پارک علم و فناوری دانست و افزود: ما آماده ایم تا تمام تجربیات خود در حوزه ایجاد و توسعه پارک علم و فناوری را در اختیار ونزوئلا قرار دهیم، و همینطور می توانیم شعبه ای از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را در ونزوئلا ایجاد کنیم.

ایران در زمینه های فناوری به پیشرفت های بسیاری دست یافته است.

آقای دیوید سیلوا مسئول تحول فناوری وزارت آموزش ونزوئلا؛ با اشاره به اینکه علم و دانش درحال دگرگونی و تحول است، گفت: نیاز است که از علم و فناوری استعمارزدایی کرده و آن را به سمتی پیش ببریم که هم این تحولات را در بر بگیرد و هم بعد کشوری و ضد استعماری آن حفظ شود.

دیوید سیلوا از ضرورت ارتباط فناورانه میان دانشگاه های ایران و ونزوئلا صبحت کرد و افزود: در حال حاضر ۹۱۷ اقدام یک جانبه استعماری و تحمیلی علیه ونزوئلا وجود دارد، این چنین اقداماتی علیه ایران نیز وجود دارد و برای اینکه بتوانیم این موانع را رفع کنیم به ارتباطات فناورانه نیاز داریم، با توجه به اینکه ایران در زمینه های فناوری، پیشرفته تر است و کشور ونزوئلا در حال آغاز این تحول فناورانه است.

وی به توضیح موضوع تامین مالی برای امور دانشگاهی در کشور ونزوئلا پرداخت و گفت: در ونزوئلا تقریبا ۸۰ درصد سرمایه گذاری در امور دانشی از طریق دانشگاه صورت می گیرد، آن ها مدل دانشگاه تهران را در این حوزه مناسب دانسته و تمایل دارند که این مدل را به دانشگاه های ونزوئلا منتقل کنند.

دیوید سیلوا در خصوص موضوعات همکاری با کشور ایران تاکید کرد: محورهای همکاری نباید فقط به عرصه تکنولوژی و اقتصادی و مسائلی از این دست محدود شود بلکه باید علوم اجتماعی و بعد دانشی در این زمینه را نیز در بر بگیرد.

بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران؛ سرآغاز پروژه های مشترک با ونزوئلا

آقای فرانسیس دوران معاون امور پژوهش فناورانه و تکنولوژیکی وزارت آموزش ونزوئلا؛ از ایجاد ارتباط با کشور ایران صحبت کرد و گفت: تمایل داریم تا روابط خود را با معاونت علوم، بهداشت و سلامت و همچنین دانشگاه تهران ارتقا دهیم. مباحث فناورانه و پارک علم و فناوری و همچنین بخش علوم اجتماعی نیز مورد توجه ما است.

وی با اشاره به برگزاری نهمین کمیسیون مشترک بین ایران و ونزوئلا و بررسی، تایید و تصویب موضوعات مختلف گفت: امیدواریم بتوانیم با دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز به توافقاتی برسیم.

فرانسیس دوران از راه اندازی مرکز همکاری بین ایران و ونزوئلا خبر داد و افزود: همچنین ما داریم پارک علم و فناوری و مرکز پژوهش فناوری‌های جدید را در ونزوئلا راه اندازی می کنیم.

ایشان با بیان اینکه کشور ونزوئلا در خصوص بحث پارک های علم و فناوری در گام های آغازین خود قرار دارد، خاطر نشان کرد: بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می تواند سرآغاز پروژه هایی مشترک باشد.

دوران این بازدید را فرصتی خواند که می تواند منجر به کسب شناخت و اطلاعات از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران شود و در ادامه افزود: در این فرصت در تلاشیم تا روابط مستقیمی میان دانشگاه ونزوئلا و دانشگاه تهران برقرار کنیم. این روابط از نوع مستقیم و دانشگاهی خواهد بود.

تقویت پایه های شرکت های دانش بنیان؛ محوری که باید مورد توجه قرار گیرد

دکتر ایرج اله دادی معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با ارائه شرح مختصری از پارک های علم و فناوری کشور گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران قدیمی ترین و جامع ترین پارک دانشگاهی کشور است که در حال حاضر ۲۰۰ شرکت فناور در زمینه های گوناگون به صورت مستقر داشته و همچنین ۲۰۰ شرکت نیز در صف انتظار استقرار دارد.

اله دادی با تاکید بر اینکه ایران و ونزوئلا می بایست پایه های شرکت های دانش بنیان را تقویت کنند، اظهار داشت: ایجاد ارتباطات فرهنگی و دانشگاهی بسیار خوب است ولی کافی نیست.

وی در خصوص ایجاد همکاری مشترک صحبت کرد و افزود: ما آماده ایم تا یک پارک علم و فناوری را در ونزوئلا راه اندازی کنیم و یا شعبه ای از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را در آن کشور ایجاد و راه اندازی کرده و سپس شرکت های منتخب خود را در آنجا مستقر کنیم. همچنین ونزوئلا نیز می تواند این موضوع را به صورت متقابل انجام دهد که این نوع فعالیت به صادرات و تقویت شرکت ها کمک می کند.

دکتر اله دادی با بیان اینکه در ۱۵ سال اخیر، تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران شدیدتر شده است، گفت: با این وجود، شرکت های دانش‌بنیان ما نیز خیلی قوی تر شده و تعدادشان نیز افزایش یافته است، به طوری که توانسته اند به اقتصاد کشور کمک کرده و ما را از وابستگی تا حدی خارج کنند. ونزوئلا می تواند از تجربه ۱۵ ساله ایران به خوبی استفاده کند.

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از ایجاد یک ارتباط پررنگ با ونزوئلا صحبت کرد و افزود: امیدواریم که نمایندگان کشور ونزوئلا نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته تا ارتباطی قوی و عملیاتی ایجاد کنند که فقط منجر به امضای یک تفاهم نامه نشود.

در بخش دیگر این نشست، از شرکت های داهیان پزشکی پیشرو و ابرداده های فناوری هفت سین مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بازدید به عمل آمد.