مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران محلی برای حضور و فعالیت شما صاحبان ایده های نوآورانه است.

اگر از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و یا دانش آموختگان دانشگاه تهران یا صاحب ایده‌ای نوآورانه هستید؛ مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از شما حمایت می‌کند. تیم‌های کاری دارای ایده بازارپسند در جهت اثبات مفهومی ایده و تولید نمونه اولیه محصول حاصل از فعالیت‌های علمی در دانشگاه تهران، در این مرکز در قالب برنامه‌ها و رویدادهای متنوع، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

هدف از این برنامه‌های حمایتی، کمک به تبدیل ایده‌های اولیه به ایده‌های اثبات شده و تبدیل آن به نمونه محصول یا خدمت قابل ارائه به بازار است؛ پس اگر ایده‌ای نوآورانه و با قابلیت تبدیل شدن به یک کسب و کار دارید، ما مشتاقانه منتظر حضور شما هستیم.

اهداف مرکز نوآوری و کارآفرینی:

  1. حمایت از افراد دارای ایده‌های خلاقانه تا بتوانند بعد از تثبیت ایده و تولید نمونه اولیه محصول، به بازار مناسب برای محصول یا خدمات خود دست پیدا کنند.
  2. جذب نخبگانی که به دنبال مسیری برای توسعه و پیشرفت هستند
  3. شبکه‌سازی میان صاحبان ایده، هسته‌های فناور،  سرمایه‌گذاران و صاحبان صنعت

مخاطبین برنامه های حمایتی مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران:

  1. افراد خلاق صاحب ایده،
  2. اعضای هیئت علمی،
  3. دانشجویان و پژوهشگران،
  4. استارتاپ‌های نوپای نیازمند حمایت،
  5. هسته‌های فناور نیازمند شتابدهی،
  6. نخبگان
  7. دانش‌آموختگان مبتکر ایرانی
  8. متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور(فلوچارت برنامه متخصصان)

برنامه‌های حمایتی مرکز نوآوری و کارآفرینی:

شامل پنج برنامه بذر، جوانه، رویش، شکوفایی و جهش است. هر کدام از این برنامه‌ها، با توجه به نیاز روز جامعه و مطالعاتی که در مرکز انجام می‌شود دائم به روز رسانی می‌شود و متناسب با نیاز مخاطب ارائه می‌شود.

برنامه بذر به منظور حل مشکلات صنعت و به صورت ایجاد چالش و ارائه راه‌حل می‌باشد که در آن دو گروه جوینده به عنوان طراح چالش و سرمایه‌گذار و یابنده به عنوان ایده‌پرداز و نوآور به ایفای نقش می‌پردازند.

هدف: مسئله یابی- تشخیص نیاز- تعریف مسئله

مخاطبان: صاحبان صنایع، اعضای هیات علمی، دانشجویان و فارغ التحصیلان

نحوه پذیرش: صاحبان صنایع، فراخوان، پژوهشگران

خروجی برنامه: مسائل اعتبار سنجی شده

۲.برنامه جوانه به منظور تشویق و ترغیب نوآوران و کارآفرینان با برگزاری رویدادهای متنوع در موضوعات مختلف، طراحی شده و به اجرا در می‌آید و به دنبال ایجاد شور جمعی و تقویت روحیه ریسک‌پذیری در افراد می‌باشد.

انواع رویدادهایی که در قالب برنامه جوانه طراحی و برگزار می‌شوند:

استارتاپ ویکند
میتاپارک
کافه گفت و گو ( نشست اعضای هیئت علمی و دانشجویان )
Reverse Pitch
رویدادهای کارآفرینانه و نوآورانه در قالب برنامه‌های بذر و جوانه

هدف: ایده یابی

مخاطبان: اعضای هیات علمی و دانشجویان و فارغ التحصیلان و صنایع

اجرای برنامه: برگزاری رویداد کارآفرینی و کارگاه های آموزشی برای هسته ها

خروجی برنامه: ایده های اولیه صحت سنجی شده

۳.برنامه رویش به حمایت از ایده‌هایی می‌پردازد که دارای سطح آمادگی فناوری یا TRL 1 الی ۳ هستند و به دنبال تثبیت ایده یا POC محصول یا خدمات خود هستند. این افراد می‌توانند ایده‌های حاصل از پایان‌نامه خود را در این برنامه مطرح و پس از داوری و ارزیابی، مورد حمایت قرار بگیرند.

هدف: حمایت از ایده های فناورانه  بازار پسند

مخاطبان: اعضای هیات علمی، فارغ التحصیلان و دانشجویان

نحوه پذیرش: فراخوان

خروجی برنامه: یک تیم دارای ایده تثبیت شده

اعتبار تثبیت ایده: ۱۹۵ میلیون ریال

مدت زمان برنامه ۳ماه و تا ۶ماه قابل تمدید می باشد.

۴.برنامه شکوفایی از ایده‌هایی حمایت می‌کند از دارای سطح آمادگی فناوری ۴ الی ۶ هستند و آمادگی تولید نمونه اولیه محصول یا MVP را دارند. مخاطبان پس از حمایت در این برنامه، آماده ورود به بازار و تجاری سازی محصول خود هستند.

هدف: حمایت از ایده های فناورانه تثبیت شده و بازار پسند

مخاطبان: اعضای هیات علمی، فارغ التحصیلان و دانشجویان

نحوه پذیرش: فراخوان

خروجی برنامه: یک هسته دارای نمونه اولیه محصول

اعتبار نمونه محصول: ۶۵۰ میلیون ریال

مدت زمان برنامه ۶ماه و تا ۱۲ماه قابل تمدید می باشد. فرآیند این برنامه ها  در لینک های قابل دریافت می باشد:

۵.برنامه جهش هم به حمایت از ایده‌هایی می‌پردازد که دارای سطح آمادگی فناوری ۱ الی ۷ هستند و می‌توانند در مدت زمان کم و با سرعت بالا از تثبیت ایده به تولید نمونه اولیه محصول دست پیدا کنند.

هدف: حمایت از ایده های زود بازده با قابلیت رشد سریع

مخاطبان: اعضای هیات علمی، فارغ التحصیلان و دانشجویان

نحوه پذیرش: بر اساس نظر کارگروه ارزیابی

خروجی برنامه: یک هسته دارای نمونه محصول اولیه

اعتبار نمونه محصول: ۱ میلیارد ریال

مدت زمان برنامه ۴ ماه و تا ۲ ماه قابل تمدید می باشد.

۶.اقدامات اجرایی در شبکه فناوری دانشگاه تهران:

در راستای تحقق اهداف ایجاد شبکه فناوری دانشگاه تهران، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز به عنوان یکی از بازیگران اصلی نقش خود را در قالب مجموعه‌ای از اقدامات اجرایی ارائه می‌دهد:

هسته های فناور

تریاژ

ISO 56000

گرنت فناوری جوانه

اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی و رصد مراکز نوآوری

منتورینگ

فناوری های همگرا

کسب و کارهای خرد

فضای کار اشتراکی

همکاری با شتابدهنده ها(گردش کار متقاضیان شتاب دهنده)

شعب مرکز نوآوری(روال پذیرش شعب مراکز نوآوری)

خدماتی که مرکز نوآوری و کارآفرینی به افراد و تیم‌های نوآور و فناور ارائه می‌دهد نیز شامل:

  • امکان معرفی هسته جهت استقرار در آزمایشگاه/ کارگاه‌های عضو شبکه فناوری یا فضاهای کاری اشتراکی(گردش کار فضای اشتراکی)
  • اعطای اعتبار حمایتی بر اساس دستورالعمل مربوطه
  • ارائه خدمات راهبری، مشاوره و آموزش
  • امکان استفاده از خدمات دفتر انتقال فناوری
  • امکان معرفی به صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران جهت استفاده از خدمات مالی و اعتباری می‌باشد.
  • معرفی مرکز رشد
  • معرفی به شتابدهنده ها
  • معرفی به سرمایه گذاران
  • معرفی به مراکز نوآوری
  • معرفی به کلینیک کسب و کار
  • نظارت و پایش مستمر هسته ها
  • برگزاری دمودی در پایان دوره
  • برگزاری کارگاه های توانمندسازی

انجام امور مطالعاتی و پژوهشی در راستای توسعه اکوسیستم نوآوری، کارآفرینی و کسب و کار کشور با توجه به ترندهای روز دنیا که قابلیت اجرا در کشور را داشته باشند.

مرکز نوآوری و کارآفرینی با توجه به مأموریتی که در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دنبال می‌کند، به صاحبان ایده، هسته‌های فناور و نخبگان کمک می‌کند تا در فضایی حمایتی و کل نگر، به توسعه ایده‌ها و شبکه‌سازی بپردازند تا آینده‌ای روشن، پویا و موفق را تجربه کنند.

تعاریف

هسته رویش/شکوفایی: منظور تیم کاری است که برای اجرای طرح/ایده فناورانه، دارای قرارداد همکاری بوده و میزان سهم هر شخص از نتایج طرح، معین است. قرارداد همکاری لزوماً ضمیمه قرارداد فی مابین می باشد.
طرح فناورانه: منظور مجموعه عملیاتی است که برای دستیابی به فناوری تولید یک کالا یا خدمت می بایست انجام شود.
سطح آمادگی فناوری ((TRL)Technology Readiness Level): مجموعه ایش از معیارها به منظور ارزیابی میزان بلوغ فناوری است که امکان مقایسه بین انواع مختلف فناوری را برای یک کالا یا خدمت خاص و در محیط عملیاتی میسر می کند و  شامل ۹ مرحله می باشد.
مرحله تثبیت ایده (Proof of Concept): مرحله ای است که تطابق مسئله و راه حل، امکان سنجی می گردد. هر ایده برای تثبیت شدن می بایست ۳ مرحله را طی کند:
۱) تحقیقات علمی جهت مشاهده اصول اساسی ایده؛
۲) شناسایی تکنولوژی های مورد نیاز ایده؛
۳) امکان پذیر بودن اجرای ایده و توانایی دست یابی به دستاورد نهایی
مرحله تولید نمونه محصول (Minimum Viable Prototype): مرحله ای است که تطابق محصول و بازار، امکان سنجی می گردد. هر ایده برای تولید نمونه محصول می بایست ۳ مرحله را طی کند:
۱)اعتبار سنجی اجزا و یا نمونه کوچک مقیاس از محصول/خدمت در محیط آزمایشگاهی؛
۲) اعتبار سنجی اجزا نمونه کوچک مقیاس از محصول/خدمت در محیط مناسب و شبیه سازی شده؛
۳) دستیابی به نمونه محصول/خدمت اولیه که دارای مشخصات و ویژگی های مورد انتظار از محصول/خدمت نهایی می باشد.