حضور پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در نخستین نمایشگاه تخصصی خدمات کسب وکار ایران

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در نخستین نمایشگاه تخصصی خدمات کسب وکار ایران به صورت حضوری شرکت می کند.

نمایشگاه تخصصی خدمات کسب وکار با رویکرد دانش بنیان تهران از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت برنامه ریزی و از تاریخ ۱ الی ۴ شهریور ۱۴۰۱ به مدت ۴ روز برپا است.

این نمایشگاه با حضور دکتر امیرحسین اسدی مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت، دکتر علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، دکتر محمد جواد حاجی حسینی معاون پارلمانی وزیر صنعت، دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدرضا زین الدینی مدیرکل منابع انسانی و رفاه وزارت صمت، دکتر امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت، دکتر علی چاغروند معاون کسب وکار اتاق بازرگانی و جمع دیگری از مدیران و معاونان روز یکم شهریورماه افتتاح شد.

در این نمایشگاه تخصصی انواع کسب و کارها، خدمات خود را در راستای ارتقای علوم دانش بنیان به علاقه‌مندان این حوزه عرضه می‌کنند که از جمله آن می توان به طراحی و ساخت کارخانه، بازآفرینی کارخانجات غیرفعال، خدمات فناوری، بازاریابی، صادرات و واردات، هوشمندسازی و خدمات تامین مالی و… اشاره کرد.
دکتر امیرحسین اسدی مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت، کسب وکار را مانند قطاری دانست که به ریل پیشران نیاز دارد و ادامه داد: ۳۲ پیشران برای کسب وکارها شناسایی شده است. تلاش کرده ایم تا در این نمایشگاه نمونه ای از هر یک از این ۳۲ پیشران داشته باشیم.
اسدی در ادامه افزود: در مبحث مشاوران کسب وکار، ۵۰ مشاور در سالن ۵ نمایشگاه حضور دارند و به ارائه خدمت مشاوره مشغول هستند. همچنین در سالن ۶ نمایشگاه ۳۵ پرسش و پاسخ و برنامه قطعی کسب وکار ارائه شده است. در نمایشگاه متناسب با خدمات مختلف از جمله بیمه، مالیات، دریافت کارت بازرگانی و….. جلسات پرسش و پاسخ برگزار خواهد شد.
مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت در شرح دیگر برنامه های این نمایشگاه گفت: سینما کسب وکار و تماشای ۵ فیلم در حوزه کارآفرینی به همراه تحلیل آن، برگزاری ۱۸ سخنرانی در ارتباط با مبانی کسب وکار با هدف توسعه ادبیات کارآفرینی از دیگر رویدادهای این نمایشگاه است.

دکتر علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در خصوص فعالیت های پشتوانه ای کسب وکار صحبت کرد و گفت: اهمیت این فعالیت ها در هنگام ورشکسته شدن کسب وکارها حس می شود.
وی در ادامه افزود: مطابق با آمارهای به دست آمده ۳۵ درصد از کسب وکارهای ورشکسته به موضوع ویژگی های روانشناختی کارآفرینان مرتبط می شود؛ و این نشانه اهمیت مسئله روانشناسی کسب وکار است، این موضوع می تواند حوزه ای اشتغال آفرین باشد.
شاه میرزایی هدف برگزاری این نمایشگاه را فرهنگ سازی دانست و ادامه داد: برخی از این خدمات از گذشته در کشور وجود داشته است، برای برخی از موضوعات نیز باید مجوزهای مرتبط صادر شود، خوشبختانه با اجرای رویکرد مقررات زدایی در دولت و قوانین خوبی که تصویب شده است، خدمات به صورت استاندارد ارائه خواهد شد.
معاون تجارت و خدمات وزارت صمت از همکاری میان بخش تخصصی و خصوصی صحبت کرد و گفت: در بسیاری از موارد شاهدیم که هنگامی بخش های تخصصی با یک ساختار چابک بخش خصوصی همکاری میکنند، مشکلات آسان تر حل می شود.

دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از توسعه فعالیت های توسعه ای در کشور صحبت کرد و گفت: با توجه به استقرار دولت سیزدهم و اتفاقات مثبتی که طی ماه های اخیر برای بهبود شاخص های اقتصادی رقم خورده است، فضای جدید و نگاه جدیدی برای بهبود عملکرد اقتصادی در بخش های مختلف به تدریج ظاهر می شود. امیدواریم با کاهش اشتباهات و تصمیمات غیرتخصصی در دولت شاهد وضعیت بهتر و با سرعت بیشتر در عملکردهای مهم اقتصادی کشور باشیم.
وی در ادامه به موضوعات مرتبط با فضای کسب وکار در کشور پرداخت و افزود: در وزارت صمت ساختار جدیدی برای این موضوع طراحی شده است که در راستای شناسایی نیازهای واقعی حوزه کسب وکارهای کشور در قالب چهارچوب مشخصی به فعالیت می پردازد.
پورابراهیمی از با تاکید بر ضرورت رتبه بندی شرکت ها، پیشنهاد داد: شاخص های رتبه بندی باید مشخص شود، که شرکت ها و فعالین در حوزه ارائه خدمات کسب وکار در چهارچوب ضوابط تعریف شده، ارزیابی و رتبه های برتر معرفی و انتخاب شوند.

در بخش پایانی مراسم افتتاحیه، میثاق نامه ای توسط نمایندگان دولت، مجلس و بخش خصوصی امضا گردید.