IMG_4309

همین الان تیم آینده نگر خود را تشکیل دهید.

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، چهارمین وبینار با موضوع کسب وکار جهانی جدید؛ نوآوری های راهبردی در پساکرونا را با حضور دکتر علی داوری و دکتر علی ملکی برگزار کرد.

در ابتدای این وبینار، دکتر داوری با اشاره به این که الویت امروز کشور بحث کرونا و سلامتی مردم است، گفت: در ارتباط با این بحران در مرحله اول یعنی اسفند ماه و فروردین ماه، تصمیم به حل مشکل بود و میزان مراقبت های بهداشتی افزایش یافت. در مرحله دوم یعنی در اردیبهشت ماه شاهد گام هایی برای بازگشت به شرایط عادی بودیم برای مثال تعداد کارکنان به دو سوم افزایش یافت. وی تاکید کرد مراحل بعدی مرتبط با پساکرونا است و بایستی درباره آن فکر کرد.

از دیگر موضوعاتی که دکتر داوری به آن اشاره کرد تغییر موضوعات و روندها بود. وی به اقتصاد تجربه مجازی به معنای افزایش خرید آنلاین، مشارکت مجازی و… به عنوان یکی از این روندها اشاره کرد. از دیگر تغییرات، کاهش تولید به هنگام (JIT) بوده است و اهمیت موجودی انبار دوباره حس شد. وی همچنین گفت بحران کرونا، موضوع محلی سازی در مقابل جهانی سازی را مجددا پررنگ ساخت.

سپس ایشان به بیان این سوال اساسی پرداخت که در پساکرونا شاهد چه نوآوری هایی خواهیم بود.

دکتر علی ملکی، کرونا و مجموعه تغییرات در سبک زندگی و در کسب وکارها را ناگهانی و پیش بینی نشده دانست و ادامه داد: صرفا با نگاهی در قالب مدیریت بحران با آن مواجه شدیم و تلاش ها در جهت کاهش اثر بحران بر کسب وکارها و اقتصاد در راستای حفظ بقا بود. ایشان به این نکته اشاره کرد که حجم تغییرات رخ داده در ترکیب با روندهای عصر دیجیتال سبب خلق جهانی جدید در دوره پساکرونا می شود. می توان گفت جهان بعد از کرونا، جهان جدید و محیطی جدید است و صرفا نمی توانیم بر گذران عمومی تمرکز کنیم بلکه می بایست به آینده کسب وکار و اقتصاد فکر کنیم و طرحی نو بیاندازیم.

دکتر علی ملکی بیان کرد بحران کرونا یک شوک اقتصادی برای کسب وکارها بود. در ابتدا یک رکود کوتاه مدت حاصل شد و تقاضا کاهش یافت. اما با نگاه وسیع تر متوجه تغییر الگوی رفتاری مشتریان و تثیبت این رفتار جدید می شویم. وی یادآور شد که مدل های کسب وکار نیز در حال تغییرند و مدل های جدید کسب وکاری درحال ظهور و بروز است. همچنین سطح عدم اطمینان علیرغم توسعه فناوری و تصور تسلط بیشتر بر محیط بسیار افزایش یافته است.

دکتر ملکی به ضرورت تشکیل یک تیم آینده نگر تاکید کرد. تیمی که مستقل از تیم روزمره کسب وکارمان است. تیم آینده نگر، نگاه بلند مدت دارد و به مسایل بلندمدت فکر می کند و برنامه می ریزد. نکته مهم این است که تیم آینده نگر در پنجره های زمانی متفاوت و فارغ از امور جاری فکر می کند و برنامه ارائه می دهد. تیم های کاری ای وجود دارد که در بحران ها به مسائل می پردازند و به مشکلات پاسخ سریع می دهند. این تیم ها به امور جاری می پردازند. تیم آینده نگر جدا از تیم های فوق ولی در عین حال در تعامل با آنها به مسائل آینده کسب وکار فکر می کند و به آن مسائل پاسخ می دهد.

ایشان به یک برنامه پنج مرحله ای در ارتباط با مقابله با بحران اشاره کرد. وی گفت با توجه به وجود بازه های زمانی مختلف و تفاوت عدم اطمینان ها در بازه های زمانی مختلف، می بایست در مرحله اول به بررسی وضع موجود بپردازیم و شرایط و عوامل ایجاد کننده عدم اطمینان را بررسی کنیم و تغییرات را مورد توجه قرار دهیم سپس در مرحله دوم، به تعریف سناریوهای خود را برای پاسخ به این عدم اطمینان ها می پردازیم. در مرحله سوم جهت گیری کلی کسب وکارمان را معین می شود. در مرحله چهارم به تعریف حرکت ها و اقدامات اجرایی خود در بازه های زمانی مختلف می پردازیم. در نهایت در مرحله آخر نقاط ماشه ای مشخص می شود. با توجه به این نقاط کلیدی، ممکن است تصمیم به تغییر ماهوی در نحوه فعالیت گرفته شود. نکته مورد توجه این است که این پنج مرحله دائما درحال تکرار است.

در بخش انتهایی وبینار، کارشناسان به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ دادند.

این وبینار روز سه شنبه 23 اردیبهشت 99 ساعت14 الی 16 در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و با همکاری مرکز رشد دانشگاه شریف برگزار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.